fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwi膮za膰 problemy z jakimi borykaj膮 si臋 ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak unikn膮膰 b艂臋d贸w pope艂nianych w Twojej bran偶y 鈥 tych najcz臋stszych i鈥 tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mog膮 chroni膰 efekty Twojej pracy i jak zadba膰 o to, 偶eby zawsze dzia艂a艂y na Twoj膮 korzy艣膰. Wreszcie poradz臋 Ci jak porozumie膰 si臋 z trudnym klientem (TYM kt贸ry sp臋dza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie 鈥 jak skutecznie dochodzi膰 swoich praw przed s膮dem...
[Wi臋cej >>>]

Sklep

Zacznij Tutaj!

Poni偶ej znajdziesz wszystkie moje artyku艂y pieczo艂owicie 馃槣 u艂o偶one dla Ciebie kategoriami, tak aby艣 m贸g艂 szybko odszuka膰 interesuj膮c膮 Ci臋 informacj臋.

*****

Poradniki / eBooki:

  • sklep.gajekpartnerzy.pl – PRAWO dla agencji reklamowych to sklep z ebookami i wzorami um贸w. Ogarnij paragrafy i stw贸rz biznes kreatywny Twoich marze艅.
  • Wz贸r umowy NDA – W czasach, gdy jednym z najcenniejszych zasob贸w jest informacja, jej ochrona jest bardzo wa偶na.Dlatego warto zainwestowa膰 w kompleksowy wz贸r umowy poufno艣ci
  • Wz贸r umowy dla Agencji Reklamowej – pobierz darmowy wz贸r umowy wraz z om贸wieniem jego najwa偶niejszych postanowie艅.
  • Checklista do umowy dla agencji reklamowej – Checklista do umowy mo偶e by膰 bardzo pomocna dla agencji reklamowej. Taka lista kontrolna nie zwalnia od my艣lenia, ale ustrze偶e Ci臋 od du偶ej wpadki.
  • Windykacja w bran偶y kreatywnej –聽Oporni klienci nie op艂acaj膮 na czas faktur Twojej agencji marketingowej? Wystarczy jednak przestrzega膰 kilku zasad 偶eby windykacja by艂a 艂atwiejsza. Wszystkiego dowiesz si臋 z tego ebooka.

Umowa Agencji Marketingowej / Agencji Reklamowej:

  • Wyb贸r prawa – klauzula wyboru prawa jako konieczno艣膰 w umowie z zagranicznym klientem.
  • Wyb贸r s膮du – klauzula wyboru s膮du mo偶e oszcz臋dzi膰 Ci dziesi膮tki tysi臋cy z艂otych w przypadku sporu s膮dowego z klientem.
  • Uchylenie wcze艣niejszych ustale艅 – ta klauzula przecina wszelkie spekulacje, 偶e to co zosta艂o zapisane w umowie to naprawd臋 Twoje ostateczne ustalenia z klientem.
  • Zmiany umowy tylko w formie pisemnej – jak wprowadzi膰 do umowy rygor, 偶e wszelkie jej zmiany bez zachowania formy pisemnej b臋d膮 niewa偶ne.
  • Jaka powinna by膰 umowa – dlaczego kontrakty warto pisa膰 “艂opatologiczne” tak, aby by艂y one czytelne i zrozumia艂e tak偶e dla innych os贸b niezaanga偶owanych w projekt.
  • Zerwanie umowy – dlaczego umowy z Twoj膮 Agencj膮 Kreatywn膮 nie mo偶na tak po prostu “zerwa膰” i ile to mo偶e klienta kosztowa膰
  • Odst膮pienie czy wypowiedzenie umowy – jaka jest r贸偶nica mi臋dzy odst膮pieniem a wypowiedzeniem i kiedy masz je stosowa膰.
  • Dobre praktyki przy zawieraniu umowy – dlaczego kilka drobnych, technicznych czynno艣ci pozwoli Ci unikn膮膰 gigantycznej wpadki.
  • Czytelno艣膰 umowy – dwa proste triki zwi臋kszaj膮ce wygod臋 w u偶ywaniu umowy i zabezpieczaj膮ce przed wpadk膮.
  • Wynagrodzenie brutto/netto – na co uwa偶a膰 przy okre艣laniu ceny i podatk贸w 偶eby nie dosta膰 po kieszeni.
  • Forma zawarcia umowy –聽forma zawarcia umowy w bran偶y kreatywnej jest bardzo istotna.O ile umowy dzie艂o / zlecenie mo偶na zawiera膰 mejlowo to ju偶 z prawami autorskimi nie ma 偶art贸w.
  • Kara umowna za brak zap艂aty –聽Prawniczy odpowiednik jednego z siedmiu grzech贸w g艂贸wnych to “kara umowna za brak zap艂aty”. Tymczasem odsetek nie mo偶na zast膮pi膰 kar膮 umown膮.
  • Jak negocjowa膰 umowy –聽Jak negocjowa膰 umowy? Wyja艣ni艂 mi to pewien m膮dry i do艣wiadczony przedsi臋biorca przy okazji du偶ego kontraktu. TO ma wiele wsp贸lnego z p艂ywaniem.
  • Umowa o wykonanie strony internetowej i 3 wa偶ne klauzule -Umowa na wykonanie strony internetowej cz臋sto powiela sprawy i tak dobrze uregulowane w ustawie.A tymczasem warto zadba膰 o takie 3 problematyczne kwestie…
  • Wypowiedzenie umowy i jak na nie odpowiedzie膰 – Wypowiedzenie umowy agencji marketingowej nie zawsze wywo艂a skutki prawne. Pewne b艂臋dy mog膮 sprawi膰, 偶e wypowiedzenie b臋dzie bezskuteczne.
  • Jak przygotowa膰 aneks do umowy z agencj膮 reklamow膮 – Czy wiedzia艂e艣, 偶e aneks do umowy to w rzeczywisto艣ci 鈥瀠mowa do umowy”? Warto tutaj przestrzega膰 kilku zasad, 偶eby Twoja agencja unikn臋艂a powa偶nej wpadki.
  • Gdy agencja marketingowa nie ma podpisanej umowy z klientem – Gdy agencja marketingowa nie ma podpisanej umowy to nie przekre艣la to wa偶no艣ci ustale艅 z klientem.Potwierdzenie umowy nast臋puje bowiem nie tylko podpisem.
  • Dow贸d zawarcia umowy z agencj膮 reklamow膮 – Wbrew pozorom agencji reklamowej wcale nie jest trudno o dow贸d zawarcia umowy z klientem. Taka wsp贸艂praca obfituje w materia艂y, kt贸re mo偶na u偶y膰 w s膮dzie.
  • Kr贸tka umowa jest lepsza ni偶 偶adna – Jaka umowa najlepiej zabezpiecza agencj臋 reklamow膮: kr贸tka i na temat czy obszerna i szczeg贸艂owa? W swoich kontraktach musisz by膰 przede wszystkim elastyczny

Zak艂adanie Agencji Marketingowej / Agencji Reklamowej:

  • Uzyskanie numeru NIP –聽NIP agencji reklamowej b臋dzie j膮 identyfikowa艂 w urz臋dowych rejestrach i w kontaktach z tymi urz臋dami oraz klientami. Uzyskanie go jest na szcz臋艣cie proste.
  • Konto firmowe –聽Czy otwieraj膮c agencj臋 reklamow膮 trzeba mie膰 konto firmowe? Bez konta mo偶na nadal wiele za艂atwi膰, ale na “艣cian臋” w postaci przepis贸w trafisz bardzo szybko.
  • Kod PKD i koncesje –聽Zak艂adaj膮c agencj臋 reklamow膮 musisz wybra膰 jeden lub wi臋cej kod PKD kt贸ry odpowiada profilowi Twojej dzia艂alno艣ci. Koncesji i zezwole艅 nie potrzebujesz.
  • Wyb贸r nazwy – Zak艂adaj膮c agencj臋 reklamow膮 i wybieraj膮c nazw臋 firmy powiniene艣 wpierw wykona膰 research. By膰 mo偶e kto艣 ju偶 z tej nazwy korzysta, a kto pierwszy ten lepszy.

Prowadzenie Agencji Marketingowej / Agencji Reklamowej:

Negocjacje / Trudny Klient:

Niezap艂acona faktura / Windykacja / S膮d:

Sp贸r z Dostawcami Us艂ug / Podwykonawcami:

Protok贸艂 Zdawczo-Odbiorczy:

Zakaz Konkurencji / Umowa Poufno艣ci / NDA:

Terminy:

Umowa Najmu Biura / Twoje Biuro:

RODO /聽Rozporz膮dzenie 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. :

Reklama / Nieuczciwa Reklama:

  • Nieuczciwa reklama – co to jest nieuczciwa reklama i co grozi Twojej agencji za jej przygotowanie.
  • Nieuczciwa reklama i odpowiedzialno艣膰 – jak mo偶na zabezpieczy膰 si臋 przez roszczeniami klienta je偶eli przygotowana wedle jego wytycznych reklama okaza艂a si臋 by膰 sprzeczna z prawem.
  • Interwencja uboczna – dlaczego warto wspom贸c klienta w s膮dzie i za pomoc膮 interwencji ubocznej broni膰 swojej reklamy.
  • Nagabywanie w reklamie –聽Nagabywanie klient贸w jest czynem nieuczciwej konkurencji. Ale czym w og贸le jest to “nagabywanie” i czy nadal si臋 go stosuje w dzia艂aniach reklamowych.
  • Reklamy dla dzieci –聽czy reklama jest sprzeczna z prawem, gdy ogl膮da j膮 osoba kt贸ra nie jest jej targetem? Nie, ale reklamy dla dzieci wymagaj膮 nadzoru rodzic贸w.
  • Pastisz – pastisz w reklamie jest dozwolony o ile np: spot umiej臋tnie “imituje” charakterystyczny styl innego utworu.Wprost pozwala na to art. 29[1] prawa autorskiego.
  • Inspiracja – inspiracja nie jest opracowaniem czyjego艣 utworu.To lu藕ne nawi膮zanie do znanych motyw贸w czy archetyp贸w postaci, aby stworzy膰 na tej bazie co艣 nowego. Dlatego tworzenie reklam inspirowanych np: znanymi powiedzonkami czy gagami nie wymaga niczyjej zgody.
  • Marketing Medyczny cz.1 – Reklama us艂ug medycznych to temat z艂o偶ony. Ustawa lecznicza jednoznacznie jej zabrania, ale ju偶 uchwa艂a Naczelnej Rady Lekarskiej otwiera pewn膮 furtk臋…
  • Marketing Medyczny cz.2 – Marketing us艂ug zdrowotnych jest ograniczony przez prawo gdy chodzi o informacje cechach reklamy. Zakaz ten dotyczy jednak tylko “publicznej reklamy鈥.
  • Marketing Medyczny cz.3 – Reklama plac贸wek medycznych mo偶e stanowi膰 czyn nieuczciwej konkurencji, przyczyn臋 odpowiedzialno艣ci dyscyplinarnej lekarza a nawet mandatu za 鈥ykroczenie.
  • Marketing Medyczny i reklama fizjoterapeut贸w – Reklama fizjoterapeut贸w podlega obostrzeniom jak u innych zawod贸w medycznych.Wynika to z faktu dodania ich praktyk do ustawy o dzia艂alno艣ci leczniczej.
  • Prawna ochrona reklamy i jej brak – Prawna ochrona reklamy nie przys艂uguje ka偶demu materia艂owi promocyjnemu.Musisz jeszcze pomy艣lnie przej艣膰 test “statystycznej jednorazowo艣ci”.
  • Projekt reklamy – Do kogo nale偶y projekt reklamy? To zale偶y. Od czego? Od projektu! Tylko wystarczaj膮co tw贸rcze projekty s膮 chronione przez prawo autorskie.

SEO / Pozycjonowanie:

Uchwa艂a Reklamowa / Uchwa艂a Krajobrazowa:

Nieuczciwa Konkurencja / Odpowiedzialno艣膰 Agencji Reklamowej:

Domeny Internetowe / Znaki Towarowe / Ochrona Marki:

  • Rejestracja domeny dla klienta – czym ryzykujesz rejestruj膮c domen臋 za klienta i jak wygl膮da post臋powanie przed S膮dem Polubownym do Spraw Domen Internetowych.
  • Ustalenie danych hejtera brandu –聽Dane hejtera marki s膮 tylko z pozoru 艂atwe do uzyskania. B臋dziesz potrzebowa膰 pomocy prokuratora, a w tle pojawi si臋 tajemnica telekomunikacyjna.
  • Komentarze obra藕liwe dla marki -Marka kt贸r膮 si臋 opiekujesz zosta艂a zaatakowana przez obra藕liwe komentarze? Ustawa o 艣wiadczeniu us艂ug drog膮 elektroniczn膮 daje Ci narz臋dzia do jej ochrony.

Prawo Autorskie:

  • Zastrze偶enie praw autorskich do czasu zap艂aty – dlaczego warto zastrzec, 偶e prawa autorskie zostaj膮 przy Tobie do czasu uregulowania faktury przez klienta.
  • Prawa autorskie do projekt贸w wsp贸lnika – dlaczego w agencji b臋d膮cej sp贸艂k膮 nale偶y zadba膰 o przeniesienie praw autorskich ze wsp贸lnika na sp贸艂k臋.
  • Pracownicze prawa autorskie – dlaczego w umowie o prac臋 偶eby skutecznie naby膰 prawa autorskie nale偶y dok艂adnie okre艣li膰 obowi膮zki pracownika je偶eli chodzi o jego prac臋 tw贸rcz膮.
  • Zabezpieczenie dowodu – jak uzyska膰 od strony przeciwnej dowody i dane potrzebne do pozwu w sprawie naruszenia praw autorskich.
  • Naruszenie autorskich praw maj膮tkowych – jakie roszczenia przeciwko sprawcy naruszenia przyznaje Ci prawo autorskie.
  • Termin przedawnienia roszcze艅 z prawa autorskiego – jak przedawniaj膮 si臋 roszczenia maj膮tkowe i niemaj膮tkowe w ustawie prawo autorskie.
  • Stosowne wynagrodzenie po wyroku Trybuna艂u Konstytucyjnego – czy nadal mo偶na 偶膮da膰 dwukrotno艣ci stosownego wynagrodzenia po wyroku o sygn. akt SK 32/14.
  • Ochrona utworu – jakie cechy musi posiada膰 utw贸r, aby korzysta膰 z ochrony przewidzianej prawem autorskim.
  • Ochrona pomys艂u –聽ustawa prawo autorskie przewiduje, 偶e ochron膮 nie s膮 obj臋te idee. Dlatego ochrona prawna pomys艂u zale偶y od tego czy si臋 “zmaterializowa艂” i przybra艂 posta膰.
  • Podwykonawca-wsp贸艂tw贸rca –聽warto zawiera膰 z podwykonawcami umowy, na mocy kt贸rych prawa autorskie przejd膮 na Twoj膮 agencj臋. Inaczej wyst膮pi膮 problemy zwi膮zane ze wsp贸艂autorstwem.
  • Jak agencja nabywa autorskie prawa maj膮tkowe –聽w 偶yciu ka偶dego w艂a艣ciciela agencji reklamowej szybko pojawi si臋 pytanie w jaki spos贸b si臋 nabywa autorskie prawa maj膮tkowe.A warto pozna膰 na nie odpowied藕.
  • Nieodp艂atne przeniesienie praw autorskich –聽Czy dopuszczalnym jest nieodp艂atne przeniesienie praw autorskich przez agencj臋 marketingow膮? I jak wykorzysta膰 to negocjuj膮c ugod臋 pozas膮dow膮? Sprawd藕.
  • Wyga艣ni臋cie autorskich praw maj膮tkowych –聽Wyga艣ni臋cie autorskich praw maj膮tkowych idealnie pasuje do porzekad艂a “wszystko co dobre kiedy艣 si臋 ko艅czy”.Sprawd藕 kiedy utw贸r wejdzie do domeny publicznej.
  • Zezwolenie na wykorzystanie wizerunku w reklamie –聽Je偶eli mo偶na m贸wi膰 o “reklamowym abecadle” to niew膮tpliwie literk膮 “Z” jest w nim “zezwolenie na rozpowszechnianie wizerunku”. Co mo偶e oznacza膰 jego brak?
  • Wizerunek w kontrowersyjnej reklamie – Chcesz unikn膮膰 k艂opot贸w? Zgoda na wykorzystanie wizerunku powinna r贸wnie偶 uwzgl臋dnia膰 kontekst w jakim 贸w wizerunek b臋dzie wykorzystany.
  • Zdj臋cia grupowe w reklamie – Wykorzystanie wizerunku w reklamie wymaga zezwolenia. Sprawa nie jest jednak tak oczywista przy zdj臋ciach grupowych np: z imprezy masowej.
  • Portfolio –聽W portfolio agencji interaktywnej warto pokaza膰 wasze najlepsze projekty.Aby zrobi膰 to zgodnie z prawem nale偶y “z g贸ry” zadba膰 o zgod臋 klienta.
  • Zastrze偶enie praw autorskich przez agencj臋 reklamow膮 – Zastrze偶enie praw autorskich przez agencj臋 reklamow膮 nie sprawi, 偶e materia艂y reklamowe b臋d膮 chronione przez prawo.Ochrona ta jest zale偶na od czego艣 innego.

Sklep Internetowy:

Konferencje / Szkolenia:

Wywiady:

Reklama i promocja wyrob贸w medycznych – co w takiej reklamie wolno, czego nie powinno si臋 robi膰,聽a czego unika膰 jak ognia. Rozmowa z radc膮 prawnym Katarzyn膮 Kroner.

Go艣cinne wyst膮pienia:

  • Prawyprofil.pl – rozmowa z adw.Karolin膮 Sawick膮 o wykorzystaniu wizerunku modelki.

O Blogu:

{ 0 komentarze… dodaj teraz sw贸j }

Dodaj komentarz

Wyra偶aj膮c swoj膮 opini臋 w powy偶szym formularzu wyra偶asz zgod臋 na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SP脫艁KA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji tre艣ci komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyra偶onymi w Polityce Prywatno艣ci

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SP脫艁KA PARTNERSKA z siedzib膮 w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest mo偶liwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozosta艂e informacje dotycz膮ce ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczeg贸lno艣ci prawo dost臋pu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajduj膮 si臋 w tutejszej Polityce Prywatno艣ci. W sprawach spornych przys艂uguje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.