fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep z umowami

Zacznij Tutaj!

Poniżej znajdziesz wszystkie moje artykuły pieczołowicie 😜 ułożone dla Ciebie kategoriami, tak abyś mógł szybko odszukać interesującą Cię informację.

*****

Umowy / eBooki:

Umowa Agencji Marketingowej / Agencji Reklamowej:

  • Wybór prawa – klauzula wyboru prawa jako konieczność w umowie z zagranicznym klientem.
  • Wybór sądu – klauzula wyboru sądu może oszczędzić Ci dziesiątki tysięcy złotych w przypadku sporu sądowego z klientem.
  • Uchylenie wcześniejszych ustaleń – ta klauzula przecina wszelkie spekulacje, że to co zostało zapisane w umowie to naprawdę Twoje ostateczne ustalenia z klientem.
  • Zmiany umowy tylko w formie pisemnej – jak wprowadzić do umowy rygor, że wszelkie jej zmiany bez zachowania formy pisemnej będą nieważne.
  • Jaka powinna być umowa – dlaczego kontrakty warto pisać “łopatologiczne” tak, aby były one czytelne i zrozumiałe także dla innych osób niezaangażowanych w projekt.
  • Zerwanie umowy – dlaczego umowy z Twoją Agencją Kreatywną nie można tak po prostu “zerwać” i ile to może klienta kosztować
  • Odstąpienie czy wypowiedzenie umowy – jaka jest różnica między odstąpieniem a wypowiedzeniem i kiedy masz je stosować.
  • Dobre praktyki przy zawieraniu umowy – dlaczego kilka drobnych, technicznych czynności pozwoli Ci uniknąć gigantycznej wpadki.
  • Czytelność umowy – dwa proste triki zwiększające wygodę w używaniu umowy i zabezpieczające przed wpadką.
  • Wynagrodzenie brutto/netto – na co uważać przy określaniu ceny i podatków żeby nie dostać po kieszeni.
  • Forma zawarcia umowy – forma zawarcia umowy w branży kreatywnej jest bardzo istotna.O ile umowy dzieło / zlecenie można zawierać mejlowo to już z prawami autorskimi nie ma żartów.
  • Kara umowna za brak zapłaty – Prawniczy odpowiednik jednego z siedmiu grzechów głównych to “kara umowna za brak zapłaty”. Tymczasem odsetek nie można zastąpić karą umowną.
  • Jak negocjować umowy – Jak negocjować umowy? Wyjaśnił mi to pewien mądry i doświadczony przedsiębiorca przy okazji dużego kontraktu. TO ma wiele wspólnego z pływaniem.
  • Umowa o wykonanie strony internetowej i 3 ważne klauzule -Umowa na wykonanie strony internetowej często powiela sprawy i tak dobrze uregulowane w ustawie.A tymczasem warto zadbać o takie 3 problematyczne kwestie…
  • Wypowiedzenie umowy i jak na nie odpowiedzieć – Wypowiedzenie umowy agencji marketingowej nie zawsze wywoła skutki prawne. Pewne błędy mogą sprawić, że wypowiedzenie będzie bezskuteczne.
  • Jak przygotować aneks do umowy z agencją reklamową – Czy wiedziałeś, że aneks do umowy to w rzeczywistości „umowa do umowy”? Warto tutaj przestrzegać kilku zasad, żeby Twoja agencja uniknęła poważnej wpadki.
  • Gdy agencja marketingowa nie ma podpisanej umowy z klientem – Gdy agencja marketingowa nie ma podpisanej umowy to nie przekreśla to ważności ustaleń z klientem.Potwierdzenie umowy następuje bowiem nie tylko podpisem.
  • Dowód zawarcia umowy z agencją reklamową – Wbrew pozorom agencji reklamowej wcale nie jest trudno o dowód zawarcia umowy z klientem. Taka współpraca obfituje w materiały, które można użyć w sądzie.
  • Krótka umowa jest lepsza niż żadna – Jaka umowa najlepiej zabezpiecza agencję reklamową: krótka i na temat czy obszerna i szczegółowa? W swoich kontraktach musisz być przede wszystkim elastyczny.
  • Typy umów – Czy pojęcia “umowa rezultatu”, “należytej staranności” i “mieszana” coś Ci mówią? A powinny, bo typy umów mają wpływ na pracę Twojej agencji marketingowej.
  • Oferta – Solidnie przygotowana oferta agencji reklamowej może wydatnie skrócić proces przygotowywania umowy. Jest jeden warunek: musi zawierać 5 kluczowych elementów
  • Umowa dowodowa – Umowa dowodowa to w rzeczywistości klauzulka w umowie Twojej agencji reklamowej.Gdy przyjdzie jednak do sądowego sporu ten mały zapis może być na wagę złota
  • Wzór umowy B2B od klienta – Agencje reklamowe często muszą pracować na umowie przesłanej im przez klienta.Taki wzór umowy B2B nie jest z gruntu zły, ale trzeba uważać na pewne klauzule.
  • Nazwa umowy – Błędna nazwa umowy nie zmienia istoty tego na co agencja reklamowa umówiła się z klientem.Warto jednak przy redagowaniu tytułu umowy zachować staranność.
  • Czy naprawdę potrzebujesz umowy? – Czy umowy dla agencji reklamowych to coś absolutnie niezbędnego w biznesie kreatywnym? Prawnik i właściciel dużej agencji mają o tym takie same zdanie.
  • Umowa komunikująca wartość – Jeżeli chcesz żeby Twoja umowa marketingowa była najlepszym rzecznikiem Twojej oferty i agencji pozwól żeby do klienta przemówiła… językiem wartości!
  • Umowa z generatora vs umowa spersonalizowana – Co może Ci dać spersonalizowana umowa marketingowa czego nie zapewnia generator umów? Otóż dobra umowa to taka która jest jak kamizelka ratunkowa…
  • Biznesowe korzyści wynikające z posiadania wzorca umowy – Jak może Ci pomóc profesjonalna umowa? Sprawi, że Twoja agencja wyglądać będzie na większą, bardziej profesjonalną i wzbudzi zaufanie.
  • Odszkodowanie umowne i wezwanie do usunięcia naruszeń – W umowie, którą Twoja agencja zamierza podpisać, znajduje się odszkodowanie umowne za naruszenia? Zadbaj, żeby dodatkowo trafiła tam TA klauzula.

Zakładanie Agencji Marketingowej / Agencji Reklamowej:

  • Uzyskanie numeru NIP – NIP agencji reklamowej będzie ją identyfikował w urzędowych rejestrach i w kontaktach z tymi urzędami oraz klientami. Uzyskanie go jest na szczęście proste.
  • Konto firmowe – Czy otwierając agencję reklamową trzeba mieć konto firmowe? Bez konta można nadal wiele załatwić, ale na “ścianę” w postaci przepisów trafisz bardzo szybko.
  • Kod PKD i koncesje – Zakładając agencję reklamową musisz wybrać jeden lub więcej kod PKD który odpowiada profilowi Twojej działalności. Koncesji i zezwoleń nie potrzebujesz.
  • Wybór nazwy – Zakładając agencję reklamową i wybierając nazwę firmy powinieneś wpierw wykonać research. Być może ktoś już z tej nazwy korzysta, a kto pierwszy ten lepszy.

Prowadzenie Agencji Marketingowej / Agencji Reklamowej:

Negocjacje / Trudny Klient:

Niezapłacona faktura / Windykacja / Sąd:

Media Społecznościowe / Regulaminy:

  • Regulamin Youtube cz.1 – Twoja agencja reklamowa chce tworzyć treści, ale nie wie youtube kocha, lubi, szanuje? Sprawdź najpierw regulamin youtube i co stoi w nim napisane…
  • Regulamin Youtube cz.2 – Chcesz “puścić” reklamę na Youtube Ads albo zorganizować na tej platformie konkurs? Sprawdź najpierw co na to warunki korzystania z youtube.
  • Content w mediach społecznościowych – Kiedy agencja social media publikuje content na profilu klienta to kto staje się jego jego właścicielem:klient czy facebook? Warto to wiedzieć.

Konkursy/Promocje/Loterie:

  • Regulamin konkursu a prawa autorskie – Odpowiednio przygotowany regulamin konkursu to klucz do skutecznego nabycia praw autorskich od jego laureata. A o wpadkę raczej łatwo, bo…
  • Wzór regulaminu konkursu – Organizujesz konkurs dla klienta? Zadbaj żeby wykorzystywany przez Ciebie wzór regulaminu konkursu zawierał pięć kluczowych klauzul.
  • Klauzule niedozwolone w regulaminie konkursu – Organizujesz konkurs z nagrodami? Nie martw się o klauzule niedozwolone! Regulamin konkursu nie jest umową więc nie naruszy praw konsumentów.
  • Konkurs na facebooku – Twoja agencja marketingowa chce zorganizować konkurs na facebooku? Pan Mark Zuckerberg przygotował dla Ciebie kilka wymogów i…zakazów.

Spór z Dostawcami Usług / Podwykonawcami:

Protokół Zdawczo-Odbiorczy:

  • Jednostronny protokół – kiedy możesz sporządzić protokół zdawczo-odbiorczy bez podpisu klienta
  • Protokół odbioru – Nadchodzący renesans dla protokołu odbioru nie będzie wynikać z realnej potrzeby, a raczej ze zmiany przepisów z których agencje reklamowe powinny korzystać. Teraz będzie łatwiej odzyskać pieniądze od nierzetelnego kontrahenta.

Zakaz Konkurencji / Umowa Poufności / NDA:

Terminy:

Umowa Najmu Biura / Twoje Biuro:

RODO / Rozporządzenie 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. :

Reklama / Nieuczciwa Reklama:

  • Prawo reklamy – podstawy które MUSISZ znać
  • Nieuczciwa reklama – co to jest nieuczciwa reklama i co grozi Twojej agencji za jej przygotowanie.
  • Nieuczciwa reklama i odpowiedzialność – jak można zabezpieczyć się przez roszczeniami klienta jeżeli przygotowana wedle jego wytycznych reklama okazała się być sprzeczna z prawem.
  • Interwencja uboczna – dlaczego warto wspomóc klienta w sądzie i za pomocą interwencji ubocznej bronić swojej reklamy.
  • Nagabywanie w reklamie – Nagabywanie klientów jest czynem nieuczciwej konkurencji. Ale czym w ogóle jest to “nagabywanie” i czy nadal się go stosuje w działaniach reklamowych.
  • Reklamy dla dzieci – czy reklama jest sprzeczna z prawem, gdy ogląda ją osoba która nie jest jej targetem? Nie, ale reklamy dla dzieci wymagają nadzoru rodziców.
  • Pastisz – pastisz w reklamie jest dozwolony o ile np: spot umiejętnie “imituje” charakterystyczny styl innego utworu.Wprost pozwala na to art. 29[1] prawa autorskiego.
  • Inspiracja – inspiracja nie jest opracowaniem czyjegoś utworu.To luźne nawiązanie do znanych motywów czy archetypów postaci, aby stworzyć na tej bazie coś nowego. Dlatego tworzenie reklam inspirowanych np: znanymi powiedzonkami czy gagami nie wymaga niczyjej zgody.
  • Marketing Medyczny cz.1 – Reklama usług medycznych to temat złożony. Ustawa lecznicza jednoznacznie jej zabrania, ale już uchwała Naczelnej Rady Lekarskiej otwiera pewną furtkę…
  • Marketing Medyczny cz.2 – Marketing usług zdrowotnych jest ograniczony przez prawo gdy chodzi o informacje cechach reklamy. Zakaz ten dotyczy jednak tylko “publicznej reklamy”.
  • Marketing Medyczny cz.3 – Reklama placówek medycznych może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji, przyczynę odpowiedzialności dyscyplinarnej lekarza a nawet mandatu za …wykroczenie.
  • Marketing Medyczny i reklama fizjoterapeutów – Reklama fizjoterapeutów podlega obostrzeniom jak u innych zawodów medycznych.Wynika to z faktu dodania ich praktyk do ustawy o działalności leczniczej.
  • Marketing prawniczy – Jak zgodnie z prawem promować usługi prawników? Zakaz reklamy nie oznacza, że marketing prawniczy z góry jest skazany na porażkę.
  • Medyczna marihuana w reklamie i marketingu medycznym – Wpisanie konopi na listę środków odurzających sprawiło, że nie można było jej podawać chorym.Choć już legalna medyczna marihuana podlega zakazowi reklamy.
  • Prawna ochrona reklamy i jej brak – Prawna ochrona reklamy nie przysługuje każdemu materiałowi promocyjnemu.Musisz jeszcze pomyślnie przejść test “statystycznej jednorazowości”.
  • Projekt reklamy – Do kogo należy projekt reklamy? To zależy. Od czego? Od projektu! Tylko wystarczająco twórcze projekty są chronione przez prawo autorskie.
  • Nowa ustawa o wyrobach medycznych – sporo „przemebluje” na rynku wyrobów medycznych.Prawdziwa rewolucja nastąpi jednak w zakresie reklamy tych produktów.
  • Obostrzenia w marketingu medycznym – Białe kitle już nie dla reklamy. Nadchodzące zmiany w marketingu medycznym dotkną nie tylko przedstawicieli zawodów medycznych, ale także…aktorów.
  • Kodeks Etyki Reklamy – to branżowy konsensus, który staje się dobrym obyczajem. A w sądzie dobry obyczaj jest tak samo ważny jak twardy przepis ustawy.

SEO / Pozycjonowanie:

Uchwała Reklamowa / Uchwała Krajobrazowa:

Nieuczciwa Konkurencja / Odpowiedzialność Agencji Reklamowej:

  • Przejęcie klienta konkurenta – jak możesz zawalczyć o klienta i dlaczego konkurent nie ma monopolu na swoją klientelę.
  • Zmniejszenie kary umownej – jak się bronić kiedy już wiesz, że klient nalicza karę umowną.
  • Siła wyższa – praca Twojej agencji reklamowej została zablokowana przez pandemię koronawirusa? Ta siła wyższa może Cię uwolnić od kar umownych naliczonych za opóźnienia.

Domeny Internetowe / Znaki Towarowe / Ochrona Marki:

  • Rejestracja domeny dla klienta – czym ryzykujesz rejestrując domenę za klienta i jak wygląda postępowanie przed Sądem Polubownym do Spraw Domen Internetowych.
  • Ustalenie danych hejtera brandu – Dane hejtera marki są tylko z pozoru łatwe do uzyskania. Będziesz potrzebować pomocy prokuratora, a w tle pojawi się tajemnica telekomunikacyjna.
  • Komentarze obraźliwe dla marki -Marka którą się opiekujesz została zaatakowana przez obraźliwe komentarze? Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną daje Ci narzędzia do jej ochrony.

Prawo Autorskie:

Sklep Internetowy:

Konferencje / Szkolenia:

Wywiady:

Gościnne wystąpienia/Artykuły:

O Blogu:

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.