Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwi─ůza─ç problemy z jakimi borykaj─ů si─Ö ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak unikn─ů─ç b┼é─Öd├│w pope┼énianych w Twojej bran┼╝y ÔÇô tych najcz─Östszych iÔÇŽ tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mog─ů chroni─ç efekty Twojej pracy i jak zadba─ç o to, ┼╝eby zawsze dzia┼éa┼éy na Twoj─ů korzy┼Ť─ç. Wreszcie poradz─Ö Ci jak porozumie─ç si─Ö z trudnym klientem (TYM kt├│ry sp─Ödza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie ÔÇô jak skutecznie dochodzi─ç swoich praw przed s─ůdem...
[Wi─Öcej >>>]

Um├│w bezp┼éatn─ů konsultacj─Ö

Sklep z umowami

Regulamin Youtube – co musi o nim wiedzie─ç agencja reklamowa (cz.1)

Bartosz Gajek19 czerwca 2020Komentarze (1)

regulamin youtube[­čÜęUwaga: w tym wpisie analizuj─Ö regulamin youtube w wersji z dnia
22 lipca 2019]

Dzisiejszy skuteczny content marketing co raz trudniej sobie wyobrazi─ç bez platformy jak─ů jest youtube.com.

I bynajmniej nie chodzi tutaj tylko o atrakcyjno┼Ť─ç przekazu jak─ů zapewnia format video.

Youtube to po prostu druga najwi─Öksza wyszukiwarka na ┼Ťwiecie (!).

Je┼╝eli wi─Öc Twoja agencja aktywnie tworzy tre┼Ťci dedykowane na t─Ö platform─Ö to warto zna─ç regulamin youtube i go przestrzega─ç.

Regulamin youtube czyli co?

To pytanie może wydawać się nieco przewrotne, ale ma ono głębszy sens.

Bo w ko┼äcu jest strona „warunki korzystania z youtube„, kt├│ra zawiera wszystkie kwestie regulaminowe „paragrafy”.

W tym kontek┼Ťcie mog┼éoby si─Ö wydawa─ç, ┼╝e wytyczne dla spo┼éeczno┼Ťci Youtube to taki „zbi├│r dobrych praktyk”.

W ko┼äcu s─ů tutaj animacje i grafiki oraz delikatne stwierdzenie „Oto kilka praktycznych zasad, kt├│re pomog─ů Ci unikn─ů─ç problem├│w. Potraktuj je powa┼╝nie i we┼║ sobie do serca.”

Nie kojarzy si─Ö to raczej z dokumentem prawnym, prawda?

Oto jak jest naprawd─Ö:

„Korzystanie z Us┼éugi podlega niniejszym warunkom,┬áWytycznym dla spo┼éeczno┼Ťci YouTube┬áoraz┬ápolityce dotycz─ůcej zasad, bezpiecze┼ästwa oraz praw autorskich (zwanym ┼é─ůcznie ÔÇ×Umow─ůÔÇŁ).”

Z powy┼╝szego wynika, ┼╝e regulamin youtube odsy┼éa do innych dokument├│w, kt├│re w ten spos├│b staj─ů si─Ö jego cz─Ö┼Ťci─ů.

Dlatego w mojej analizie uwzgl─Ödni┼éem r├│wnie┼╝ podstrony z „guidelines”.

Zobaczmy wi─Öc co youtube kocha, lubi, szanuje… ­čśë

Lokowanie produktu i influencer marketing

Youtube dos┼éownie p─Öka w szwach od film├│w zawieraj─ůcych opinie, recenzje czy wszelkiego rodzaju „unboxingi”.

Czy zatem lokowanie produkt├│w jest dozwolone przez regulamin youtube?

W swoich filmach mo┼╝esz odp┼éatnie lokowa─ç i poleca─ç produkty, a tak┼╝e umieszcza─ç inne tre┼Ťci, o czym nale┼╝y poinformowa─ç widz├│w (ÔÇ×P┼éatna promocjaÔÇŁ). Je┼Ťli zdecydujesz si─Ö na umieszczenie takich tre┼Ťci w swoich filmach, musisz powiadomi─ç o tym YouTube. W tym celu otw├│rz Ustawienia zaawansowane i zaznacz pole ÔÇ×Ten film zawiera p┼éatn─ů promocj─ÖÔÇŁ.┬á

Za takie „p┼éatne lokowanie produktu” youtube uwa┼╝a umieszczanie w filmach tre┼Ťci odnosz─ůcych si─Ö do marek lub produkt├│w.
Za wynagrodzeniem, of course ­čśü.

Istotne jest, ┼╝e regulamin youtube zastrzega tutaj wym├│g odp┼éatno┼Ťci, a wi─Öc tego kryterium nie b─Ödzie spe┼énia─ç wymiana barterowa marki i influencera. Produkt w zamian za opini─Ö.

Regulamin youtube nie wyczerpuje jednak tematu lokowania produktu. Dokument bowiem wprost odsy┼éa do obowi─ůzuj─ůcych Ci─Ö przepis├│w krajowych, kt├│re mog─ů regulowa─ç kwestie reklamy ukrytej nieco bardziej szczeg├│┼éowo:

„Pami─Ötaj, ┼╝e obowi─ůzuj─ůce w Twoim kraju przepisy mog─ů inaczej definiowa─ç p┼éatne lokowanie i polecanie produkt├│w. Tw├│rcy i marki odpowiadaj─ů za przestrzeganie krajowych wymog├│w prawnych zwi─ůzanych z umieszczaniem informacji o p┼éatnej promocji w swoich tre┼Ťciach, a tak┼╝e za to, kiedy, jak i komu taka informacja b─Ödzie wy┼Ťwietlana”

Spam vs linkowanie na Youtube

Definicja spamu okre┼Ťlona w regulaminie youtube jest bardzo rozs─ůdna. Generalnie rozchodzi si─Ö o to ┼╝eby na platformie nie pojawia┼éy si─Ö publikowane masowo „niechciane tre┼Ťci promocyjne lub komercyjne„.

Oczywi┼Ťcie je┼╝eli u┼╝ytkownik poszukuje na youtube tylko materia┼é├│w typu „funny cat videos” to ka┼╝da tre┼Ť─ç „promocyjna lub komercyjna” w jego ocenie b─Ödzie spamem.

Dlatego youtube rozwija temat pisz─ůc, ┼╝e chodzi w szczeg├│lno┼Ťci o filmy, kt├│re:

  • zawieraj─ů obietnic─Ö pokazania czego┼Ť u┼╝ytkownikom, a zamiast tego kieruj─ů ich poza witryn─Ö,
  • wykorzystuj─ů klikni─Öcia, wy┼Ťwietlenia lub ruch z serwisu YouTube do przekierowania na inn─ů stron─Ö, obiecuj─ůc u┼╝ytkownikom szybki zarobek,
  • odsy┼éaj─ů odbiorc├│w do stron, kt├│re rozprzestrzeniaj─ů z┼éo┼Ťliwe oprogramowanie, zbieraj─ů dane osobowe lub w inny spos├│b wywieraj─ů negatywny wp┼éyw na u┼╝ytkownika.

┼╗eby jednak by┼éo jasne: linkowanie, czyli umieszczanie w opisie do filmu r├│┼╝nych odno┼Ťnik├│w, jest akceptowane przez Youtube.

Us┼éuga mo┼╝e zawiera─ç linki do stron i┬áus┼éug internetowych, kt├│re nie s─ů w┼éasno┼Ťci─ů YouTube ani nie s─ů przez YouTube kontrolowane.

Co ciekawe youtube za spam uwa┼╝a te┼╝ wszelakie „clickbaity” czyli u┼╝ywanie „myl─ůcego tytu┼éu, miniatury, opisu lub tag├│w, aby przekona─ç u┼╝ytkownik├│w, ┼╝e materia┼é zawiera inn─ů tre┼Ť─ç ni┼╝ w rzeczywisto┼Ťci„.

Regulamin youtube o autentycznym zaanga┼╝owaniu

By┼éem zaskoczony czytaj─ůc jak bardzo youtube stara si─Ö zwalcza─ç wszelk─ů ingerencj─Ö we „wska┼║niki zaanga┼╝owania u┼╝ytkownik├│w„. Ma to oczywi┼Ťcie sens, bo za ruchem na youtube stoj─ů ogromne pieni─ůdze ­čśâ.

Dlatego regulamin youtube stanowi, ┼╝e:

U┼╝ytkownik nie mo┼╝e powodowa─ç jakichkolwiek niedok┼éadnych pomiar├│w autentycznego zaanga┼╝owania u┼╝ytkownik├│w w Us┼éug─Ö lub zach─Öca─ç do nich, w tym poprzez p┼éacenie u┼╝ytkownikom lub zach─Öcanie ich do zwi─Ökszania liczby wy┼Ťwietle┼ä filmu, a tak┼╝e jego ocen pozytywnych b─ůd┼║ negatywnych, albo zwi─Ökszania liczby subskrybent├│w kana┼éu lub manipulowania danymi w inny spos├│b;

Ten punkt wydawa┼é mi si─Ö troch─Ö dziwny, bo w ko┼äcu praktycznie ka┼╝dy youtuber ko┼äczy swoje nagranie s┼éowami „jak wam si─Ö podoba┼éo to dajcie kciuk w g├│r─Ö, suba i uderzcie w dzwoneczek” ­čśë (mo┼╝e ja powinienem zacz─ů─ç tak robi─ç? ­čĄö).

Temat wp┼éywania na zaanga┼╝owanie precyzuje jednak podstrona dotycz─ůca spamu, za kt├│re uwa┼╝ane s─ů:

„..tre┼Ťci, kt├│rych celem jest sprzeda┼╝ wska┼║nik├│w zaanga┼╝owania, takich jak wy┼Ťwietlenia, polubienia, komentarze lub inne dane w YouTube. Obejmuje to r├│wnie┼╝ tre┼Ťci, kt├│rych jedynym celem jest zwi─Ökszenie liczby subskrybent├│w, wy┼Ťwietle┼ä lub innych warto┼Ťci (np. oferowanie innemu tw├│rcy zasubskrybowania jego kana┼éu w zamian za rozpocz─Öcie subskrypcji Twojego, tzw. tre┼Ťci ÔÇ×subskrypcja za subskrypcj─ÖÔÇŁ)”

Czyli promowanie w┼éasnego kana┼éu i zach─Öcanie do „click like, share and subscribe” jest ok.

Jest jednak jeden warunek: s┼éowa te powinny pa┼Ť─ç pod koniec filmu zawieraj─ůcego warto┼Ťciowe tre┼Ťci.

Jestem pewien, ┼╝e youtubowi chodzi┼éo o takie „anga┼╝uj─ůce” tre┼Ťci ­čśë.

Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?

umowa o obsługę social media

Brak czasu na czytanie?

Chcesz otrzymywać dodatkowe materiały i aktualizacje?

Zobacz tak┼╝e:

  • Regulamin Youtube cz.2┬áÔÇô Chcesz ÔÇťpu┼Ťci─çÔÇŁ reklam─Ö na Youtube Ads albo zorganizowa─ç na tej platformie konkurs? Sprawd┼║ najpierw co na to warunki korzystania z youtube.

Podzi─Ökowania dla:

  • Photo by Remy Gieling on Unsplash

W czym mog─Ö Ci pom├│c?

Na blogu jest wiele artyku┼é├│w, w kt├│rych dziel─Ö si─Ö swoj─ů wiedz─ů bezp┼éatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi sw├│j problem, a ja zaproponuj─Ö, co mo┼╝emy wsp├│lnie w tej sprawie zrobi─ç i ile b─Ödzie kosztowa─ç moja praca.

Bartosz Gajek

    Twoje dane osobowe b─Öd─ů przetwarzane przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SP├ô┼üKA PARTNERSKA w celu obs┼éugi przes┼éanego zapytania. Szczeg├│┼éy: polityka prywatno┼Ťci.

    { 1 komentarz… przeczytaj go poni┼╝ej albo dodaj sw├│j }

    Paweł 30 listopada, 2022 o 10:41

    Witam Serdecznie!
    Moje pytanie dotyczy regulamin├│w do popularnych system├│w spo┼éeczno┼Ťciowych Facebook i Youtube, a konkretnie poszukuj─Ö legalno┼Ťci w „wytycznych dla spo┼éeczno┼Ťci” gdy┼╝ nigdzie nie ma podpisanych odpowiedzialnych ludzi za te bardzo wa┼╝ne regulaminy.
    Z tego te┼╝ wzgl─Ödu ┼╝e nie ma cz┼éowieka odpowiedzialnego za regulamin Youtube Facebook firmy te szkodz─ů u┼╝ytkownikom prowadz─ůc nielegaln─ů cenzur─Ö, gdy┼╝ nie podpisany regulamin jest nie wa┼╝y nawet jak u┼╝ytkownicy go potwierdzaj─ů klikni─Öciem podczas zak┼éadania profilu w obu systemach. Problem ten dotyczy r├│wnie┼╝ dostawc├│w serwera dla stron internetowych ,-nie podpisany przez cz┼éowieka odpowiedzialnego regulamin jest nie wa┼╝ny i nie obowi─ůzuj─ůcy. Dlatego mam pytanie czy „na ratunek kreatywnym” wystosuje oskar┼╝enie cywilne wobec szk├│d, strat, krzywd wyrz─ůdzonych u┼╝ytkownikom przez Facebook i YouTube na masow─ů skale? Jednak gdyby si─Ö okaza┼éo ┼╝e co┼Ť pomin─ů┼éem w poszukiwaniach podpis├│w pod regulaminami Youtube Facebook, prosz─Ö o wskazanie gdzie mog─Ö znale┼║─ç dokument prawny podpisany czytelnym podpisem cz┼éowieka odpowiedzialnego? zanim to jednak nast─ůpi Google i Facebook ┼éami─ů prawa cz┼éowieka nie stosuj─ů si─Ö do Prawa. Pozdrawiam

    Odpowiedz

    Dodaj komentarz

    Twoje dane osobowe b─Öd─ů przetwarzane przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SP├ô┼üKA PARTNERSKA w celu obs┼éugi komentarzy. Szczeg├│┼éy: polityka prywatno┼Ťci.

    Poprzedni wpis:

    Nast─Öpny wpis: