[🚩Uwaga: w tym wpisie analizuję regulamin youtube w wersji z dnia
22 lipca 2019]
Dzisiejszy skuteczny content marketing co raz trudniej sobie wyobrazić bez platformy jaką jest youtube.com.
I bynajmniej nie chodzi tutaj tylko o atrakcyjność przekazu jaką zapewnia format video.
Youtube to po prostu druga największa wyszukiwarka na świecie (!).
Jeżeli więc Twoja agencja aktywnie tworzy treści dedykowane na tę platformę to warto znać regulamin youtube i go przestrzegać.
Regulamin youtube czyli co?
To pytanie może wydawać się nieco przewrotne, ale ma ono głębszy sens.
Bo w końcu jest strona „warunki korzystania z youtube„, która zawiera wszystkie kwestie regulaminowe „paragrafy”.
W tym kontekście mogłoby się wydawać, że wytyczne dla społeczności Youtube to taki „zbiór dobrych praktyk”.
W końcu są tutaj animacje i grafiki oraz delikatne stwierdzenie „Oto kilka praktycznych zasad, które pomogą Ci uniknąć problemów. Potraktuj je poważnie i weź sobie do serca.”
Nie kojarzy się to raczej z dokumentem prawnym, prawda?
Oto jak jest naprawdę:
„Korzystanie z Usługi podlega niniejszym warunkom, Wytycznym dla społeczności YouTube oraz polityce dotyczącej zasad, bezpieczeństwa oraz praw autorskich (zwanym łącznie „Umową”).”
Z powyższego wynika, że regulamin youtube odsyła do innych dokumentów, które w ten sposób stają się jego częścią.
Dlatego w mojej analizie uwzględniłem również podstrony z „guidelines”.
Zobaczmy więc co youtube kocha, lubi, szanuje… 😉
Lokowanie produktu i influencer marketing
Youtube dosłownie pęka w szwach od filmów zawierających opinie, recenzje czy wszelkiego rodzaju „unboxingi”.
Czy zatem lokowanie produktów jest dozwolone przez regulamin youtube?
W swoich filmach możesz odpłatnie lokować i polecać produkty, a także umieszczać inne treści, o czym należy poinformować widzów („Płatna promocja”). Jeśli zdecydujesz się na umieszczenie takich treści w swoich filmach, musisz powiadomić o tym YouTube. W tym celu otwórz Ustawienia zaawansowane i zaznacz pole „Ten film zawiera płatną promocję”.
Za takie „płatne lokowanie produktu” youtube uważa umieszczanie w filmach treści odnoszących się do marek lub produktów.
Za wynagrodzeniem, of course 😁.
Istotne jest, że regulamin youtube zastrzega tutaj wymóg odpłatności, a więc tego kryterium nie będzie spełniać wymiana barterowa marki i influencera. Produkt w zamian za opinię.
Regulamin youtube nie wyczerpuje jednak tematu lokowania produktu. Dokument bowiem wprost odsyła do obowiązujących Cię przepisów krajowych, które mogą regulować kwestie reklamy ukrytej nieco bardziej szczegółowo:
„Pamiętaj, że obowiązujące w Twoim kraju przepisy mogą inaczej definiować płatne lokowanie i polecanie produktów. Twórcy i marki odpowiadają za przestrzeganie krajowych wymogów prawnych związanych z umieszczaniem informacji o płatnej promocji w swoich treściach, a także za to, kiedy, jak i komu taka informacja będzie wyświetlana”
Spam vs linkowanie na Youtube
Definicja spamu określona w regulaminie youtube jest bardzo rozsądna. Generalnie rozchodzi się o to żeby na platformie nie pojawiały się publikowane masowo „niechciane treści promocyjne lub komercyjne„.
Oczywiście jeżeli użytkownik poszukuje na youtube tylko materiałów typu „funny cat videos” to każda treść „promocyjna lub komercyjna” w jego ocenie będzie spamem.
Dlatego youtube rozwija temat pisząc, że chodzi w szczególności o filmy, które:
- zawierają obietnicę pokazania czegoś użytkownikom, a zamiast tego kierują ich poza witrynę,
- wykorzystują kliknięcia, wyświetlenia lub ruch z serwisu YouTube do przekierowania na inną stronę, obiecując użytkownikom szybki zarobek,
- odsyłają odbiorców do stron, które rozprzestrzeniają złośliwe oprogramowanie, zbierają dane osobowe lub w inny sposób wywierają negatywny wpływ na użytkownika.
Żeby jednak było jasne: linkowanie, czyli umieszczanie w opisie do filmu różnych odnośników, jest akceptowane przez Youtube.
Usługa może zawierać linki do stron i usług internetowych, które nie są własnością YouTube ani nie są przez YouTube kontrolowane.
Co ciekawe youtube za spam uważa też wszelakie „clickbaity” czyli używanie „mylącego tytułu, miniatury, opisu lub tagów, aby przekonać użytkowników, że materiał zawiera inną treść niż w rzeczywistości„.
Regulamin youtube o autentycznym zaangażowaniu
Byłem zaskoczony czytając jak bardzo youtube stara się zwalczać wszelką ingerencję we „wskaźniki zaangażowania użytkowników„. Ma to oczywiście sens, bo za ruchem na youtube stoją ogromne pieniądze 😃.
Dlatego regulamin youtube stanowi, że:
Użytkownik nie może powodować jakichkolwiek niedokładnych pomiarów autentycznego zaangażowania użytkowników w Usługę lub zachęcać do nich, w tym poprzez płacenie użytkownikom lub zachęcanie ich do zwiększania liczby wyświetleń filmu, a także jego ocen pozytywnych bądź negatywnych, albo zwiększania liczby subskrybentów kanału lub manipulowania danymi w inny sposób;
Ten punkt wydawał mi się trochę dziwny, bo w końcu praktycznie każdy youtuber kończy swoje nagranie słowami „jak wam się podobało to dajcie kciuk w górę, suba i uderzcie w dzwoneczek” 😉 (może ja powinienem zacząć tak robić? 🤔).
Temat wpływania na zaangażowanie precyzuje jednak podstrona dotycząca spamu, za które uważane są:
„..treści, których celem jest sprzedaż wskaźników zaangażowania, takich jak wyświetlenia, polubienia, komentarze lub inne dane w YouTube. Obejmuje to również treści, których jedynym celem jest zwiększenie liczby subskrybentów, wyświetleń lub innych wartości (np. oferowanie innemu twórcy zasubskrybowania jego kanału w zamian za rozpoczęcie subskrypcji Twojego, tzw. treści „subskrypcja za subskrypcję”)”
Czyli promowanie własnego kanału i zachęcanie do „click like, share and subscribe” jest ok.
Jest jednak jeden warunek: słowa te powinny paść pod koniec filmu zawierającego wartościowe treści.
Jestem pewien, że youtubowi chodziło o takie „angażujące” treści 😉.
Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?
Brak czasu na czytanie?
Zobacz także:
- Regulamin Youtube cz.2 – Chcesz “puścić” reklamę na Youtube Ads albo zorganizować na tej platformie konkurs? Sprawdź najpierw co na to warunki korzystania z youtube.
Podziękowania dla:
- Photo by Remy Gieling on Unsplash
{ 1 komentarz… przeczytaj go poniżej albo dodaj swój }
Witam Serdecznie!
Moje pytanie dotyczy regulaminów do popularnych systemów społecznościowych Facebook i Youtube, a konkretnie poszukuję legalności w „wytycznych dla społeczności” gdyż nigdzie nie ma podpisanych odpowiedzialnych ludzi za te bardzo ważne regulaminy.
Z tego też względu że nie ma człowieka odpowiedzialnego za regulamin Youtube Facebook firmy te szkodzą użytkownikom prowadząc nielegalną cenzurę, gdyż nie podpisany regulamin jest nie waży nawet jak użytkownicy go potwierdzają kliknięciem podczas zakładania profilu w obu systemach. Problem ten dotyczy również dostawców serwera dla stron internetowych ,-nie podpisany przez człowieka odpowiedzialnego regulamin jest nie ważny i nie obowiązujący. Dlatego mam pytanie czy „na ratunek kreatywnym” wystosuje oskarżenie cywilne wobec szkód, strat, krzywd wyrządzonych użytkownikom przez Facebook i YouTube na masową skale? Jednak gdyby się okazało że coś pominąłem w poszukiwaniach podpisów pod regulaminami Youtube Facebook, proszę o wskazanie gdzie mogę znaleźć dokument prawny podpisany czytelnym podpisem człowieka odpowiedzialnego? zanim to jednak nastąpi Google i Facebook łamią prawa człowieka nie stosują się do Prawa. Pozdrawiam