Baza wiedzy
Poniżej znajdziesz wszystkie moje artykuły pieczołowicie 😜 ułożone dla Ciebie kategoriami, tak abyś mógł szybko odszukać interesującą Cię informację.
*****
Umowy / eBooki:
- sklep.gajekpartnerzy.pl – PRAWO dla agencji reklamowych to sklep z ebookami i wzorami umów. Ogarnij paragrafy i stwórz biznes kreatywny Twoich marzeń.
- lexomat.pl – sklep z regulaminami i wzorami umów dla onlajnowych firm, które chcą być nie tylko biznesowo skuteczne, ale też prawnie bezpieczne.
- Umowa o obsługę kampanii Google Ads – Umowa o obsługę Google Ads kompleksowo opisuje przygotowanie, przeprowadzenie i rozliczenie kampanii reklamowej prowadzonej w najlepszej wyszukiwarce na świecie.
- Umowa o obsługę kampanii Facebook Ads – Umowa o obsługę Facebook Ads kompleksowo opisuje przygotowanie, przeprowadzenie i rozliczenie kampanii reklamowej na portalu Zuckerberga.
- Umowa o obsługę social media – W dobie “social sellingu” dla wielu firm korzystanie z profesjonalnej obsługi mediów społecznościowych stało się koniecznością.
- Umowa o przeniesienie praw autorskich – Zadbanie o bezpieczeństwo prawne efektów swojej pracy to jeden z biznesowych fundamentów każdej agencji.
- Umowa o wykonanie materiałów reklamowych – Umowa o wykonanie materiałów reklamowych gwarantuje Twojemu klientowi, że na pewno otrzyma dokładnie to co zamówił.
- Umowa o zachowanie poufności przez współpracownika agencji (NDA) – W czasach, gdy informacja stała się jednym z najcenniejszych zasobów, również pojawiła się potrzeba objęcia jej szczególną ochroną.
- Wzór umowy dla Agencji Reklamowej – pobierz darmowy wzór umowy wraz z omówieniem jego najważniejszych postanowień.
- Checklista do umowy dla agencji reklamowej – Checklista do umowy może być bardzo pomocna dla agencji reklamowej. Taka lista kontrolna nie zwalnia od myślenia, ale ustrzeże Cię od dużej wpadki.
- Windykacja w branży kreatywnej – Oporni klienci nie opłacają na czas faktur Twojej agencji marketingowej? Wystarczy jednak przestrzegać kilku zasad żeby windykacja była łatwiejsza. Wszystkiego dowiesz się z tego ebooka.
Współpraca Agencji Marketingowem z adwokatem:
- Sprawdzenie umowy przez prawnika – Sprawdzenie umowy przez prawnika nie rozwiąże problemów prawnych Twojej agencji marketingowej. Zaangażuj się i sprawdź umowę z prawnikiem.
- Czy naprawdę potrzebujesz umowy? – Czy umowy dla agencji reklamowych to coś absolutnie niezbędnego w biznesie kreatywnym? Prawnik i właściciel dużej agencji mają o tym takie same zdanie.
- Umowa NDA z prawnikiem – umowa o zachowanie poufności nie jest konieczna w relacji agencji SEO i adwokata. Prawnika wiąże coś silniejszego niż NDA: tajemnica zawodowa
Umowa Agencji Marketingowej / Agencji Reklamowej:
- Wybór prawa – klauzula wyboru prawa jako konieczność w umowie z zagranicznym klientem.
- Wybór sądu – klauzula wyboru sądu może oszczędzić Ci dziesiątki tysięcy złotych w przypadku sporu sądowego z klientem.
- Uchylenie wcześniejszych ustaleń – ta klauzula przecina wszelkie spekulacje, że to co zostało zapisane w umowie to naprawdę Twoje ostateczne ustalenia z klientem.
- Zmiany umowy tylko w formie pisemnej – jak wprowadzić do umowy rygor, że wszelkie jej zmiany bez zachowania formy pisemnej będą nieważne.
- Forma dokumentowa umowy – forma dokumentowa jest dla agencji marketingowej szybką i wygodną metodą zawierania umów.Pod warunkiem, że zabezpieczysz się pewną klauzulą…
- Jaka powinna być umowa – dlaczego kontrakty warto pisać „łopatologiczne” tak, aby były one czytelne i zrozumiałe także dla innych osób niezaangażowanych w projekt.
- Zerwanie umowy – dlaczego umowy z Twoją Agencją Kreatywną nie można tak po prostu „zerwać” i ile to może klienta kosztować
- Odstąpienie czy wypowiedzenie umowy – jaka jest różnica między odstąpieniem a wypowiedzeniem i kiedy masz je stosować.
- Dobre praktyki przy zawieraniu umowy – dlaczego kilka drobnych, technicznych czynności pozwoli Ci uniknąć gigantycznej wpadki.
- Czytelność umowy – dwa proste triki zwiększające wygodę w używaniu umowy i zabezpieczające przed wpadką.
- Wynagrodzenie brutto/netto – na co uważać przy określaniu ceny i podatków żeby nie dostać po kieszeni.
- Waloryzacja wynagrodzenia – Czy Twoja agencja SEO w jakiś sposób może bronić się przed inflacją? Na ratunek przyjdą Ci klauzula waloryzacyjna i…Prezes GUSu!
- Forma zawarcia umowy – forma zawarcia umowy w branży kreatywnej jest bardzo istotna.O ile umowy dzieło / zlecenie można zawierać mejlowo to już z prawami autorskimi nie ma żartów.
- Kara umowna za brak zapłaty – Prawniczy odpowiednik jednego z siedmiu grzechów głównych to „kara umowna za brak zapłaty”. Tymczasem odsetek nie można zastąpić karą umowną.
- Jak ustalić wysokość kary umownej – Wygórowana wysokość kary umownej, zamiast odstraszać to zniechęca do podpisywania umowy.Najlepiej zastrzegaj takie kary w kwocie do 25.000 zł.
- Jak negocjować umowy – Jak negocjować umowy? Wyjaśnił mi to pewien mądry i doświadczony przedsiębiorca przy okazji dużego kontraktu. TO ma wiele wspólnego z pływaniem.
- Umowa o wykonanie strony internetowej i 3 ważne klauzule -Umowa na wykonanie strony internetowej często powiela sprawy i tak dobrze uregulowane w ustawie.A tymczasem warto zadbać o takie 3 problematyczne kwestie…
- Wypowiedzenie umowy i jak na nie odpowiedzieć – Wypowiedzenie umowy agencji marketingowej nie zawsze wywoła skutki prawne. Pewne błędy mogą sprawić, że wypowiedzenie będzie bezskuteczne.
- Okres wypowiedzenia umowy – Czy wiesz jak dobrze wypowiedzieć, a następnie obliczyć okres wypowiedzenia umowy? Wszystkie zasady znajdują się w kodeksie cywilnym.
- Jak przygotować aneks do umowy z agencją reklamową – Czy wiedziałeś, że aneks do umowy to w rzeczywistości „umowa do umowy”? Warto tutaj przestrzegać kilku zasad, żeby Twoja agencja uniknęła poważnej wpadki.
- Gdy agencja marketingowa nie ma podpisanej umowy z klientem – Gdy agencja marketingowa nie ma podpisanej umowy to nie przekreśla to ważności ustaleń z klientem.Potwierdzenie umowy następuje bowiem nie tylko podpisem.
- Dowód zawarcia umowy z agencją reklamową – Wbrew pozorom agencji reklamowej wcale nie jest trudno o dowód zawarcia umowy z klientem. Taka współpraca obfituje w materiały, które można użyć w sądzie.
- Krótka umowa jest lepsza niż żadna – Jaka umowa najlepiej zabezpiecza agencję reklamową: krótka i na temat czy obszerna i szczegółowa? W swoich kontraktach musisz być przede wszystkim elastyczny.
- Typy umów – Czy pojęcia „umowa rezultatu”, „należytej staranności” i „mieszana” coś Ci mówią? A powinny, bo typy umów mają wpływ na pracę Twojej agencji marketingowej.
- Oferta – Solidnie przygotowana oferta agencji reklamowej może wydatnie skrócić proces przygotowywania umowy. Jest jeden warunek: musi zawierać 5 kluczowych elementów
- Umowa dowodowa – Umowa dowodowa to w rzeczywistości klauzulka w umowie Twojej agencji reklamowej.Gdy przyjdzie jednak do sądowego sporu ten mały zapis może być na wagę złota
- Wzór umowy B2B od klienta – Agencje reklamowe często muszą pracować na umowie przesłanej im przez klienta.Taki wzór umowy B2B nie jest z gruntu zły, ale trzeba uważać na pewne klauzule.
- Nazwa umowy – Błędna nazwa umowy nie zmienia istoty tego na co agencja reklamowa umówiła się z klientem.Warto jednak przy redagowaniu tytułu umowy zachować staranność.
- Umowa komunikująca wartość – Jeżeli chcesz żeby Twoja umowa marketingowa była najlepszym rzecznikiem Twojej oferty i agencji pozwól żeby do klienta przemówiła… językiem wartości!
- Umowa z generatora vs umowa spersonalizowana – Co może Ci dać spersonalizowana umowa marketingowa czego nie zapewnia generator umów? Otóż dobra umowa to taka która jest jak kamizelka ratunkowa…
- Biznesowe korzyści wynikające z posiadania wzorca umowy – Jak może Ci pomóc profesjonalna umowa? Sprawi, że Twoja agencja wyglądać będzie na większą, bardziej profesjonalną i wzbudzi zaufanie.
- Odszkodowanie umowne i wezwanie do usunięcia naruszeń – W umowie, którą Twoja agencja zamierza podpisać, znajduje się odszkodowanie umowne za naruszenia? Zadbaj, żeby dodatkowo trafiła tam TA klauzula.
- Zawieszenie wykonywania umowy – Klienci wolą rozwiązać umowę, gdy podczas lockdownu nie mogą korzystać z usług agencji. Alternatywą jest czasowe zawieszenie wykonywania umowy.
- Wypowiedzenie umowy terminowej – Twoja agencja dostała od klienta wypowiedzenie umowy terminowej? Najpewniej jest ono bezskuteczne, ale i tak warto przemyśleć dalsze kroki.
- Porozumienie o rozwiązaniu umowy – To nie tylko sposób na definitywne zakończenie współpracy, ale może posłużyć agencji także w odzyskiwaniu należności czy nawet zastąpić protokół odbioru.
- Odstępne na wypadek rezygnacji – Chcesz żeby Twoja agencja marketingowa otrzymała opłatę za rezygnację klienta? Najlepszym prawnym narzędziem jest zastrzeżenie odstępnego.
- Dane do umowy (cz.1) – Podpisując kontrakt na usługi reklamowe powinieneś zadbać o prawidłowe dane do umowy.Dzięki temu nie będzie wątpliwości, że umowa jest ważna.
- Oznaczenie strony umowy (cz.2) – Aby umowy zawierane przez Twoją agencję marketingową były ważne, zadbaj o prawidłowe oznaczenie strony i wpisanie jej kompletnych danych.
- Wydanie plików otwartych – Czy musisz klientowi wydać pliki otwarte? I gdzie są określone wszystkie obowiązki jakie agencja reklamowa ma stosunku do kontrahenta?
Zakładanie Agencji Marketingowej / Agencji Reklamowej:
- Uzyskanie numeru NIP – NIP agencji reklamowej będzie ją identyfikował w urzędowych rejestrach i w kontaktach z tymi urzędami oraz klientami. Uzyskanie go jest na szczęście proste.
- Konto firmowe – Czy otwierając agencję reklamową trzeba mieć konto firmowe? Bez konta można nadal wiele załatwić, ale na „ścianę” w postaci przepisów trafisz bardzo szybko.
- Kod PKD i koncesje – Zakładając agencję reklamową musisz wybrać jeden lub więcej kod PKD który odpowiada profilowi Twojej działalności. Koncesji i zezwoleń nie potrzebujesz.
- Wybór nazwy – Zakładając agencję reklamową i wybierając nazwę firmy powinieneś wpierw wykonać research. Być może ktoś już z tej nazwy korzysta, a kto pierwszy ten lepszy.
Prowadzenie Agencji Marketingowej / Agencji Reklamowej:
- Rozstanie ze wspólnikiem – jak wygląda rozstanie się ze wspólnikiem w spółce z o.o a jak w spółkach osobowych.
- Wejście do zarządu agencji marketingowej – jaką odpowiedzialność za spółkę ponosi członek zarządu.
- Członek zarządu dorabiający na boku jako freelancer – na czy polega ustawowy zakaz konkurencji dla zarządu i wspólników
- Konsorcjum reklamowe – co to jest konsorcjum i jak może zwiększyć potencjał Twojej agencji reklamowej w przetargach.
- Zarząd sukcesyjny – Kiedy Ciebie zabraknie Twoja budowana latami agencja reklamowa może szybko rozlecieć się jak domek z kart. Zaradzić temu może zarząd sukcesyjny.
- Podział agencji reklamowej po rozwodzie – Jesteś w związku małżeńskim i prowadzisz agencję reklamową? Potencjalnie podział firmy po rozwodzie Cię nie ominie.
- Prawa autorskie wspólnika w agencji reklamowej będącej spółką – Prowadzicie agencję reklamową w formie spółki? Pamiętaj, że prawa autorskie wspólnika nie przejdą na spółkę „z automatu”. Potrzebna będzie do tego umowa.
- Wzór pełnomocnictwa dla pracownika agencji reklamowej – Do zawierania umów wykorzystujecie puste kartki z podpisem? Lekturę tego posta skończysz mając w rękach wzór pełnomocnictwa dla pracownika Two jej agencji.
- Zatrudnienie współpracownika b2b – Agencja reklamowa i jej współpracownik b2b powinni uregulować swoje prawne relacje z pomocą działającej w sposób automatyczny umowy ramowej.
Negocjacje / Trudny Klient:
- Przedłużające się negocjacje – jak szybko zakończyć negocjacje, które prowadzą do nikąd i generują Ci koszty
- Ugoda pozasądowa – co to jest ugoda pozasądowa i jak może pomóc Ci szybciej odzyskać pieniądze.
- Klient który z góry mówi że nie zapłaci – dlaczego nie musisz kończyć projektu, za który i tak nie otrzymasz pieniędzy.
- Podwyższenie wynagrodzenia ryczałtowego – dlaczego w praktyce niezwykle trudno jest uzyskać wyrok podwyższający Twoje wynagrodzenie ryczałtowe.
- Zawiadomienie klienta o wadach materiału – dlaczego warto klienta uczciwie poinformować że jego materiał się nie nadaje do wykonania umowy.
- Przestępstwa na szkodę Agencji Kreatywnej – dlaczego warto dochodzić swoich praw także na drodze postępowania karnego.
- Roszczenia klienta do Agencji Reklamowej – kiedy nie mogą powstać, kiedy się przedawniają i dlaczego mogą się nigdy nie przedawnić.
- Gdy klient uniemożliwia Ci wykonywanie umowy – gdy klient uniemożliwia wykonanie umowy agencji marketingowej jest Game Over? Niezupełnie. Wystarczy spełnić trzy proste warunki żeby otrzymać zapłatę.
- Niekończące się poprawki -Jeżeli trafiłeś tutaj googlując „niekończące się poprawki” to znaczy, że naprawdę jesteś w opałach.Spokojnie, jest na to rada i to nawet bez pisemnej umowy.
- Długie milczenie klienta przy poprawkach – Milczenie klienta przy poprawkach? Sprawdź co zrobić z klientem, który obiecuje zgłosić zastrzeżenia, ale ciągle odkłada je w czasie.
- Skasowanie klientowi wykonanej dla niego strony – Czy można skasować stronę klienta w odpowiedzi na brak zapłaty? Pokusa jest, ale skutki mogą być opłakane, bo w grę wchodzi odpowiedzialność karna.
- Gdy klientowi nie podoba się Twoja praca – Estetyka strony internetowej jest ocenna. Jeżeli jednak spod Twojej igły (i klawiatury) wyszła spełniająca wszelkie standardy witryna to klient musi zapłacić.
- Klient deklaruje że zapłaci – Warto aby agencja marketingowa upomniała się niezapłaconą fakturę.Deklaracja zapłaty przez klienta stanowi uznanie roszczenia, a to ma liczne zalety.
- Dodatkowe zastrzeżenia na fakturze – Klient nie chce podpisać z Tobą umowy? Dodatkowe zastrzeżenia w fakturze VAT są dopuszczalne i mogą wywołać dla agencji reklamowej takie same skutki.
- Poufność pomysłów reklamowych w toku negocjacji – Przetarg dla agencji to okazja dla łówców pomysłów, aby „pożyczyć” pomysł na reklamę.Przed „idea pitchingiem” może Cię ochronić tylko pewien typ umowy.
- Zawarcie umowy z osobą nieuprawnioną – Co zrobić, gdy okaże się kontrakt z Twoją agencją marketingową prowadziła/podpisała osoba nieuprawniona? Sprawa nie zawsze jest beznadziejna.
- Nieprecyzyjne brzmienie umowy – Wykładnia umowy z agencją marketingową ma ustalić zgodny zamiar stron i cel umowy, a nie opierać się na jej dosłownym brzmieniu.
- Przedsiębiorca na prawach konsumenta – Przepisy wprowadziły taki dziwny twór prawny jak przedsiębiorca chroniony jak konsument.Temat nie będzie jednak spędzać agencjom snu z powiek, bo przepisy się „nie przyjęły” 😉.
Niezapłacona faktura / Windykacja / Sąd:
- Windykacja w branży kreatywnej cz.I – Zatory płatnicze wyrastają w Polsce jak grzyby po deszczu więc windykacja w branży kreatywnej będzie nabierać na co raz bardziej na znaczeniu.
- Windykacja w branży kreatywnej cz.II – Jeżeli wyczerpałeś już sposoby windykacji „miękkiej” nie pozostało Ci nic innego jak wszcząć postępowanie sądowe.Tutaj sukces zapewni Ci tylko konsekwencja.
- Windykacja w branży kreatywnej cz. III – Postępowanie egzekucyjne to ostatni z etapów windykacji, a więc drogi do odzyskania pieniędzy przez Twoją agencję reklamową.
- Pozwanie klienta przed swój sąd – jak wybrać sąd, który rozpozna sprawę Twojej niezapłaconej faktury.
- Podpisanie faktury i nakaz nakazowy – dlaczego podpisanie faktury przez klienta może ułatwić Ci dochodzenie jej zapłaty w sądzie.
- SMS i Facebook jako dowód – jak zabezpieczyć dowody „elektroniczne” do łatwego wykorzystania w sądzie.
- Sala sądowa i proces – jak zachować się na sali sądowej
- Potrącenie / kompensacja – co to jest potrącenie i jak z niego skorzystać lub je zakwestionować.
- Nadanie klauzuli na wyrok – jakie są rodzaje klauzul i kiedy będziesz potrzebować każdej z nich
- List adwokacki – do czego służy i jaki jest jego koszt oraz zalety (youtube.com)
- 40 EURO dla Ciebie za niezapłaconą fakturę – jak dochodzić od klienta rekompensaty za opóźnienie z zapłatą.
- Rozdrobnienie roszczenia – jak zminimalizować ryzyko postępowania sądowego, gdy sprawa dotyczy stricte sporu prawnego.
- Zawezwanie do próby ugodowej – co to jest postępowanie pojednawcze i jako może pomóc Ci odzyskać pieniądze, albo uniknąć przedawnienia faktury.
- Określenie wynagrodzenia należnego Agencji – jak ustalić należne Ci wynagrodzenie jeżeli nie wpisałeś go do umowy.
- Jak napisać odpowiedź na pozew – musisz odpowiedzieć na pozew.To znaczy Ty nic nie musisz, ale powinieneś to zrobić.Jeżeli nie chcesz przegrać. Podzielę się z Tobą 7 tipsami jak to zrobić.
- Ile może kosztować przegranie sprawy w sądzie – Każdy proces wiąże się z ryzykiem.Odzyskiwanie faktury dla Twojej agencji reklamowej także. Przegranie sprawy w sądzie to koszty które warto z góry znać.
- Ryzyko przegrania sprawy – Gdy agencja marketingowa idzie do sądu to nie tylko szansa na odzyskanie pieniędzy. To także ryzyko przegrania sprawy.Na szczęście to da się oszacować.
- Odsetki maksymalne – Odsetki maksymalne to bardzo istotny oręż w Twoim arsenale przygotowanym na wojnę o terminową zapłatę faktury. W transakcjach B2B również.
- Zaliczka – Przefiltruje nierzetelnych kontrahentów i sprawi, że pozostali będą zaangażowani? Zaliczka dla agencji marketingowej potrafi zdziałać cuda!
Media Społecznościowe / Regulaminy:
- Regulamin Youtube cz.1 – Twoja agencja reklamowa chce tworzyć treści, ale nie wie youtube kocha, lubi, szanuje? Sprawdź najpierw regulamin youtube i co stoi w nim napisane…
- Regulamin Youtube cz.2 – Chcesz „puścić” reklamę na Youtube Ads albo zorganizować na tej platformie konkurs? Sprawdź najpierw co na to warunki korzystania z youtube.
- Content w mediach społecznościowych – Kiedy agencja social media publikuje content na profilu klienta to kto staje się jego jego właścicielem:klient czy facebook? Warto to wiedzieć.
Konkursy/Promocje/Loterie:
- Regulamin konkursu a prawa autorskie – Odpowiednio przygotowany regulamin konkursu to klucz do skutecznego nabycia praw autorskich od jego laureata. A o wpadkę raczej łatwo, bo…
- Wzór regulaminu konkursu – Organizujesz konkurs dla klienta? Zadbaj żeby wykorzystywany przez Ciebie wzór regulaminu konkursu zawierał pięć kluczowych klauzul.
- Klauzule niedozwolone w regulaminie konkursu – Organizujesz konkurs z nagrodami? Nie martw się o klauzule niedozwolone! Regulamin konkursu nie jest umową więc nie naruszy praw konsumentów.
- Konkurs na facebooku – Twoja agencja marketingowa chce zorganizować konkurs na facebooku? Pan Mark Zuckerberg przygotował dla Ciebie kilka wymogów i…zakazów.
Influencer Marketing:
- Influencerka działajaca przez agenta – Influencerka chce podpisać umowę z agencją influencer marketingową, ale podpis ma złożyć jej agent? Uważaj tutaj na jeden, krytyczny błąd!
Sztuczna inteligencja (AI) w Marketingu:
- Prawa autorskie a sztuczna inteligencja – czy sztuczna inteligencja może stworzyć utwór chroniony przez prawo autorskie albo popełnić plagiat? Pytań jest wiele, a przepisów o AI brak!
- Ochrona wizerunku AI Influencera – Czym różni się ochrona wizerunku człowieka, postaci fikcyjnej i…AI Influencera? Odpowiedź: jednego z nich nie chroni absolutnie nic 😉.
Spór z Dostawcami Usług / Podwykonawcami:
- Uszkodzenie paczki z materiałami reklamowymi przez firmę kurierską – dlaczego przewoźnik nie może ograniczyć swojej odpowiedzialności i jak dochodzić od niego zapłaty.
- Copywriter oddaje copy z błędami – Zamówione copy zawiera liczne błędny stylistyczne, ortograficzne i interpunkcyjne? To wadliwe wykonywanie dzieła. Wezwij copywritera do wykonania poprawek.
- Odpowiedzialność za podwykonawcę – Agencja eventowa ponosi odpowiedzialność za podwykonawcę na zasadzie ryzyka.Nie oznacza to że odpowiadasz za szkodę wyrządzoną przez niego „przy okazji”.
- O odpowiedzialności za podwykonawcę raz jeszcze – Szkoda wyrządzona przez podwykonawcę nie zawsze oznacza odpowiedzialności Twojej agencji reklamowej.Ważne komu powierzyłeś zlecenie i kto poniósł szkodę.
- Twoja odpowiedzialność jako podwykonawcy – Czy podejmując się podzlecenia zgadzasz się z tym, że obciążenie Twojej agencji interaktywnej karą wpisane jest w odpowiedzialność podwykonawcy? Nie zawsze.
- Wady dzieła wykonanego przez współpracownika b2b – Współpracownik b2b oddaje źle wykonane prace? To tzw. wady dzieła, a Twoja agencja marketingowa nie jest bezbronna i może zawalczyć o swoje.
Protokół Zdawczo-Odbiorczy:
- Jednostronny protokół – kiedy możesz sporządzić protokół zdawczo-odbiorczy bez podpisu klienta
- Protokół odbioru – Nadchodzący renesans dla protokołu odbioru nie będzie wynikać z realnej potrzeby, a raczej ze zmiany przepisów z których agencje reklamowe powinny korzystać. Teraz będzie łatwiej odzyskać pieniądze od nierzetelnego kontrahenta.
Zakaz Konkurencji / Umowa Poufności / NDA:
- Zakaz konkurencji – czym jest zakaz konkurencji i dlaczego jego podpisanie nie eliminuje Cię kompletnie z rynku.
- Umowa NDA – co to jest non-disclosure agreement i czy może być zabezpieczony karą umowną
- Dochodzenie kary umownej z NDA – omówienie wyroku w sprawie przeciwko grafikowi o zapłatę kary umownej za naruszenie umowy o poufności.
- Co powinien zawierać wzór umowy NDA dla agencji reklamowej – Wzór umowy NDA nie powinien zawierać szablonowych klauzul, że „nie wolno nigdzie, z nikim i o niczym”. Kluczem do skuteczności jest tutaj precyzja zapisów.
- Dobra umowa NDA nie zastąpi zabezpieczeń w agencji reklamowej – Nawet bardzo dobra umowa NDA nie zastąpi technicznych zabezpieczeń. Bez nich gdy dojdzie do „przecieku” to nawet nie wiadomo komu naliczyć karę umowną.
- Skuteczna umowa o zachowaniu poufności… to umowa egzekwowana – Umowa o zachowaniu poufności nie jest „papierowym tygrysem”.To realny instrument do ochrony cennych informacji.Jeżeli tylko będziesz egzekwować swoje prawa.
Terminy:
- Wysyłanie oświadczeń listem poleconym – dlaczego list polecony to ciągle pewny sposób doręczania ważnych pism i jak je wysłać żeby zmieścić się w terminie.
- Przedawnienie roszczeń Agencji Reklamowej – jak przedawniają się Twoje roszczenia i co zrobić żeby do tego nie dopuścić.
- Nowe terminy przedawnienia roszczeń Agencji Reklamowej – jak nowe zasady przedawniania się roszczeń wpłyną na branżę kreatywną w 2018 roku.
- Opóźnienie klienta – zbyt późne z dostarczenie przez klienta potrzebnych Ci materiałów/feedbacku może dla Twojej agencji być katastrofalne w skutkach. No, chyba że masz TE klauzule.
Umowa Najmu Biura / Twoje Biuro:
- Umowa najmu biura – co sprawdzić przy zawieraniu umowy najmu biura dla agencji reklamowej.
- Awaria w Twoim biurze – co zrobić jeżeli wynajmujący odmawia naprawy i jak odzyskać z tego tytułu pieniądze
- Uchwała Wspólnoty Mieszkaniowej – czy potrzebujesz zgody Wspólnoty Mieszkaniowej na prowadzenie działalności gospodarczej w lokalu lub powieszenie na elewacji tabliczki.
RODO / Rozporządzenie 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. :
- Zasada przejrzystości w RODO – jak zasada przejrzystości pozwala tworzyć lepszy content, który jest zgodny z RODO
- Kary administracyjne w RODO – jakie są zasady nakładania kar administracyjnych za naruszenie RODO (i dlaczego nie są takie straszne jak wszyscy mówią).
- RODO dla marketingowca – dlaczego warto przeczytać samo RODO, a nie dziesiątki artykułów na temat RODO.
- Obowiązek rejestracji baz danych a RODO – dlaczego obowiązek rejestrowania baz danych znika wraz z pojawieniem się RODO i co się stanie ze starymi bazami.
Reklama / Nieuczciwa Reklama:
- Prawo reklamy – podstawy które MUSISZ znać
- Nieuczciwa reklama – co to jest nieuczciwa reklama i co grozi Twojej agencji za jej przygotowanie.
- Nieuczciwa reklama i odpowiedzialność – jak można zabezpieczyć się przez roszczeniami klienta jeżeli przygotowana wedle jego wytycznych reklama okazała się być sprzeczna z prawem.
- Interwencja uboczna – dlaczego warto wspomóc klienta w sądzie i za pomocą interwencji ubocznej bronić swojej reklamy.
- Nagabywanie w reklamie – Nagabywanie klientów jest czynem nieuczciwej konkurencji. Ale czym w ogóle jest to „nagabywanie” i czy nadal się go stosuje w działaniach reklamowych.
- Reklamy dla dzieci – czy reklama jest sprzeczna z prawem, gdy ogląda ją osoba która nie jest jej targetem? Nie, ale reklamy dla dzieci wymagają nadzoru rodziców.
- Pastisz – pastisz w reklamie jest dozwolony o ile np: spot umiejętnie „imituje” charakterystyczny styl innego utworu.Wprost pozwala na to art. 29[1] prawa autorskiego.
- Inspiracja – inspiracja nie jest opracowaniem czyjegoś utworu.To luźne nawiązanie do znanych motywów czy archetypów postaci, aby stworzyć na tej bazie coś nowego. Dlatego tworzenie reklam inspirowanych np: znanymi powiedzonkami czy gagami nie wymaga niczyjej zgody.
- Autorskie prawa zależne – Robisz redesign logotypu? Potrzebujesz zgody udzielonej w oparciu o autorskie prawa zależne, aby legalnie korzystać z tego opracowania.
- Marketing Medyczny cz.1 – Reklama usług medycznych to temat złożony. Ustawa lecznicza jednoznacznie jej zabrania, ale już uchwała Naczelnej Rady Lekarskiej otwiera pewną furtkę…
- Marketing Medyczny cz.2 – Marketing usług zdrowotnych jest ograniczony przez prawo gdy chodzi o informacje cechach reklamy. Zakaz ten dotyczy jednak tylko „publicznej reklamy”.
- Marketing Medyczny cz.3 – Reklama placówek medycznych może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji, przyczynę odpowiedzialności dyscyplinarnej lekarza a nawet mandatu za …wykroczenie.
- Marketing Medyczny i reklama fizjoterapeutów – Reklama fizjoterapeutów podlega obostrzeniom jak u innych zawodów medycznych.Wynika to z faktu dodania ich praktyk do ustawy o działalności leczniczej.
- Marketing prawniczy – Jak zgodnie z prawem promować usługi prawników? Zakaz reklamy nie oznacza, że marketing prawniczy z góry jest skazany na porażkę.
- Medyczna marihuana w reklamie i marketingu medycznym – Wpisanie konopi na listę środków odurzających sprawiło, że nie można było jej podawać chorym.Choć już legalna medyczna marihuana podlega zakazowi reklamy.
- Prawna ochrona reklamy i jej brak – Prawna ochrona reklamy nie przysługuje każdemu materiałowi promocyjnemu.Musisz jeszcze pomyślnie przejść test „statystycznej jednorazowości”.
- Projekt reklamy – Do kogo należy projekt reklamy? To zależy. Od czego? Od projektu! Tylko wystarczająco twórcze projekty są chronione przez prawo autorskie.
- Nowa ustawa o wyrobach medycznych – sporo „przemebluje” na rynku wyrobów medycznych.Prawdziwa rewolucja nastąpi jednak w zakresie reklamy tych produktów.
- Reklamowanie wyrobu medycznego przez influencera – Influencer tworzy treści, w których recenzuje wyroby medyczne? Najpewniej jest to reklama wyrobu medycznego i musi spełniać szereg wymogów.
- Obostrzenia w marketingu medycznym – Białe kitle już nie dla reklamy. Nadchodzące zmiany w marketingu medycznym dotkną nie tylko przedstawicieli zawodów medycznych, ale także…aktorów.
- Kodeks Etyki Reklamy – to branżowy konsensus, który staje się dobrym obyczajem. A w sądzie dobry obyczaj jest tak samo ważny jak twardy przepis ustawy.
- Billboard sponsorski – Zgodnie z przepisami przy tworząc billboard sponsorski, musisz jak ognia wystrzegać się wszelkich form promocji i zachęt do zakupu.
- Meme marketing – Meme marketing to co innego niż anonimowa memowa twórczość na necie.Jeżeli nie masz zgody autora przerabianej fotografii to naruszysz prawo.
- Mobilna reklama dźwiękowa – Czy reklama dźwiękowa odchodzi do lamusa? Przyczyną jest m.in. prawo ochrony środowiska, które mocno ogranicza możliwości jej wykorzystywania.
- Języki obce w reklamie – Czy w Polsce dopuszczalna jest jedynie reklama w języku polskim? Odpowiedź może Cię zaskoczyć. Tak samo jak kary za naruszenie tej reguły…
- Reklama porównawcza – Reklama porównawcza jest dopuszczalna, ale w praktyce trudna do wykorzystania. Jest jednak sposób, aby spełnić wyśrubowane wymogi prawne.
- Przysłowia i powiedzenia w reklamie – Czy przysłowia i powiedzenia mogą być wykorzystywane reklamie? Tak, ale lepiej nie budować tożsamości marki na babcinych porzekadłach.
- Zatrudnienie dziecka w reklamie – Zatrudnienie dziecka w modelingu i reklamie jest możliwe tylko wtedy kiedy agencja reklamowa uzyska zgodę inspektora pracy.
- Wykorzystanie badań w reklamie i promocji – Wykorzystanie badań w reklamie jest absolutnie dozwolone i nie musza to być tylko badania naukowe. Badania jednak zawsze muszą być rzetelne.
- Omnibus a opinie konsumenckie zweryfikowane i niezweryfikowane – Czy opinie konsumenckie mogą być pisane przez agencję buzz markeingową? Omnibus nic tutaj nie zmienił: to zawsze było zakazane!
- Buzz marketing i Omnibus – Czy po wejściu w życie Omnibusa buzz marketing jest zakazany? Nie, bo pisane fałszywych opinii było bezprawne jeszcze przed Omnibusem 😉.
SEO / Pozycjonowanie:
- Wypowiedzenie umowy SEO z ważnych przyczyn – co jest, a co nie jest ważną przyczyną do wypowiedzenia umowy o świadczenie usług.
- Nieważność umowy pozycjonowania z powodu braku pełnomocnictwa – dlaczego absolutnie koniecznym jest sprawdzanie przy zawieraniu umowy czy pełnomocnik faktycznie ma umocowanie.
Uchwała Reklamowa / Uchwała Krajobrazowa:
- Uchwała Reklamowa – jak gmina swoją uchwałą krajobrazową może wpłynąć na przygotowywaną przez Ciebie reklamę outdoorową.
- Tablica Reklamowa a Urządzenie Reklamowe – jaka jest między nimi różnica.
- Kara pieniężna – co grozi za nieprzestrzeganie uchwały reklamowej/krajobrazowej.
- Odpowiedzialność Agencji Reklamowej – czy agencję reklamową można ukarać za reklamę niezgodną z prawem miejscowym.
Nieuczciwa Konkurencja / Odpowiedzialność Agencji Reklamowej:
- Przejęcie klienta konkurenta – jak możesz zawalczyć o klienta i dlaczego konkurent nie ma monopolu na swoją klientelę.
- Zmniejszenie kary umownej – jak się bronić kiedy już wiesz, że klient nalicza karę umowną.
- Siła wyższa – praca Twojej agencji reklamowej została zablokowana przez pandemię koronawirusa? Ta siła wyższa może Cię uwolnić od kar umownych naliczonych za opóźnienia.
Domeny Internetowe / Znaki Towarowe / Ochrona Marki:
- Rejestracja domeny dla klienta – czym ryzykujesz rejestrując domenę za klienta i jak wygląda postępowanie przed Sądem Polubownym do Spraw Domen Internetowych.
- Ustalenie danych hejtera brandu – Dane hejtera marki są tylko z pozoru łatwe do uzyskania. Będziesz potrzebować pomocy prokuratora, a w tle pojawi się tajemnica telekomunikacyjna.
- Komentarze obraźliwe dla marki -Marka którą się opiekujesz została zaatakowana przez obraźliwe komentarze? Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną daje Ci narzędzia do jej ochrony.
Prawo Autorskie:
- Zastrzeżenie praw autorskich do czasu zapłaty – dlaczego warto zastrzec, że prawa autorskie zostają przy Tobie do czasu uregulowania faktury przez klienta.
- Prawa autorskie do projektów wspólnika – dlaczego w agencji będącej spółką należy zadbać o przeniesienie praw autorskich ze wspólnika na spółkę.
- Pracownicze prawa autorskie – dlaczego w umowie o pracę żeby skutecznie nabyć prawa autorskie należy dokładnie określić obowiązki pracownika jeżeli chodzi o jego pracę twórczą.
- Zabezpieczenie dowodu – jak uzyskać od strony przeciwnej dowody i dane potrzebne do pozwu w sprawie naruszenia praw autorskich.
- Naruszenie autorskich praw majątkowych – jakie roszczenia przeciwko sprawcy naruszenia przyznaje Ci prawo autorskie.
- Termin przedawnienia roszczeń z prawa autorskiego – jak przedawniają się roszczenia majątkowe i niemajątkowe w ustawie prawo autorskie.
- Stosowne wynagrodzenie po wyroku Trybunału Konstytucyjnego – czy nadal można żądać dwukrotności stosownego wynagrodzenia po wyroku o sygn. akt SK 32/14.
- Ochrona utworu – jakie cechy musi posiadać utwór, aby korzystać z ochrony przewidzianej prawem autorskim.
- Ochrona pomysłu – ustawa prawo autorskie przewiduje, że ochroną nie są objęte idee. Dlatego ochrona prawna pomysłu zależy od tego czy się „zmaterializował” i przybrał postać.
- Podwykonawca-współtwórca – warto zawierać z podwykonawcami umowy, na mocy których prawa autorskie przejdą na Twoją agencję. Inaczej wystąpią problemy związane ze współautorstwem.
- Jak agencja nabywa autorskie prawa majątkowe – w życiu każdego właściciela agencji reklamowej szybko pojawi się pytanie w jaki sposób się nabywa autorskie prawa majątkowe.A warto poznać na nie odpowiedź.
- Nieodpłatne przeniesienie praw autorskich – Czy dopuszczalnym jest nieodpłatne przeniesienie praw autorskich przez agencję marketingową? I jak wykorzystać to negocjując ugodę pozasądową? Sprawdź.
- Wygaśnięcie autorskich praw majątkowych – Wygaśnięcie autorskich praw majątkowych idealnie pasuje do porzekadła „wszystko co dobre kiedyś się kończy”.Sprawdź kiedy utwór wejdzie do domeny publicznej.
- Zezwolenie na wykorzystanie wizerunku w reklamie – Jeżeli można mówić o „reklamowym abecadle” to niewątpliwie literką „Z” jest w nim „zezwolenie na rozpowszechnianie wizerunku”. Co może oznaczać jego brak?
- Wizerunek w kontrowersyjnej reklamie – Chcesz uniknąć kłopotów? Zgoda na wykorzystanie wizerunku powinna również uwzględniać kontekst w jakim ów wizerunek będzie wykorzystany.
- Zgoda na wykorzystanie wizerunku dziecka w reklamie – w Twoim spocie pojawia się wizerunek dziecka? Zadbaj o to, żeby Twoja agencja uzyskała zgodę na udział nieletniego modela w reklamie od obojga rodziców.
- Wizerunek pacjenta w marketingu medycznym – Testimoniale/case studies to broń atomowa w arsenale marketingu medycznego.Jednak aby legalnie wykorzystać z wizerunek pacjenta trzeba dochować formalności.
- Zdjęcia grupowe w reklamie – Wykorzystanie wizerunku w reklamie wymaga zezwolenia. Sprawa nie jest jednak tak oczywista przy zdjęciach grupowych np: z imprezy masowej.
- Portfolio – W portfolio agencji interaktywnej warto pokazać wasze najlepsze projekty.Aby zrobić to zgodnie z prawem należy „z góry” zadbać o zgodę klienta.
- Zastrzeżenie praw autorskich przez agencję reklamową – Zastrzeżenie praw autorskich przez agencję reklamową nie sprawi, że materiały reklamowe będą chronione przez prawo.Ochrona ta jest zależna od czegoś innego.
- Prawa autorskie i top 3 prawnych wpadek – Bywa, że prawa autorskie to sprawa śmiertelnie poważna. W tym artykule ku przestrodze zawarłem top 3 prawnych blamaży przy zawieraniu umów przez agencje.
- Prawa autorskie osoby niepełnoletniej – Co jeśli utwór został stworzony bez bardzo młodego twórcę? Prawa autorskie osoby niepełnoletniej zostać nabyte przez agencję, ale pod pewnymi warunkami.
- Przeniesienie praw autorskich pod warunkiem zapłaty – Dlaczego przeniesienie praw autorskich miałoby się różnić od przeniesienia prawa własności samochodu? Agencje popełniają jednak ten jeden błąd.
- Nabycie praw autorskich od współpracownika – Co zrobisz, gdy klient zapyta, czy na pewno nabyłeś wszystkie prawa autorskie od współpracownika? Sprawdź, dlaczego i jak masz to ogarnąć.
- Pola eksploatacji – stanowią, jak klient agencji marketingowej korzysta z utworu.Można je określić na różne sposoby, ale zawsze należy to zrobić, bo inaczej prosisz się o kłopoty.
- Umowa licencyjna – Umowa licencyjna jest jak oddanie nieruchomości w najem. Agencja marketingowa nie traci praw do utworu i może pobierać za niego opłaty.
Sklep Internetowy:
- Wada oświadczenia woli – jak uchylić się od skutków prawnych błędnej ceny w sklepie internetowym.
Konferencje / Szkolenia:
- „Reklama [nie]odpowiedzialna społecznie” – przemyślenia po konferencji zorganizowanej przez Radę Reklamy.
Wywiady:
- Reklama i promocja wyrobów medycznych – co w takiej reklamie wolno, czego nie powinno się robić, a czego unikać jak ognia. Rozmowa z radcą prawnym Katarzyną Kroner.
- Prawne aspekty namingu – O prawnych aspektach namingu rozmawiam z ekspertem od kreacji nazw: Konradem Buraczewskim z dobreimiefirmy.pl.
- Nowoczesny marketing prawniczy – o prawnych aspektach marketingu usług prawnych rozmawiam z ekspertem: Rafałem Chmielewskim z http://www.e-marketingprawniczy.pl/
- Tajemnica przedsiębiorstwa w agencjach – Mecenas Robert Solga z https://tajemnica-przedsiebiorstwa.pl/ opowiada o tym, że NDA nie takie straszne jak go malują, że o umowy o poufności warto zadbać od samego początku działalności, oraz o tym dlaczego nie powinieneś się zgadzać na milionowe kary umowne.
- Kontent marketing i jego prawne aspekty – rozmowa z Janem Kinal z Setugo.pl
- Rekomendacje UOKiK dla influencerów a prawo – rozmowa z Klaudią Białas z kanału Kaizen Ads.
Gościnne wystąpienia/Artykuły:
- Prawyprofil.pl – rozmowa z adw.Karoliną Sawicką o wykorzystaniu wizerunku modelki.
- „Nadchodzi rewolucja w reklamie wyrobów medycznych. Kary mogą sięgnąć nawet 2.000.000 zł!” – nowymarketing.pl
- Wyspecjalizowane super sądy pomogą branży kreatywnej w ochronie własności intelektualnej – na nowymarketing.pl analizowałem przepisy dotyczące stworzenia sądów ds. własności intelektualnej.
- „Prawo na przełomie 2019/2020” – nowymarketing.pl
- Jak nowa ustawa o wyrobach medycznych wpłynie na marketing gabinetów kosmetycznych – nowymarketing.pl
- Ciekawe nazwy firm inspirowane filmem – w artykule Konrada Buraczewskiego dopisałem kilka linijek o prawnych aspektach inspiracji w namingu.
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1150 już 12 lipca dokona prawnego „przetasowania” zasad korzystania z wyszukiwarek – nowymarketing.pl
- Dlaczego mały biznes powinien również zadbać o umowę z agencją marketingową? – malymarketing.pl
- „Czy memy łamią prawo? Czyli prawo w życiu twórców. Jak promować kulturę?” – kanał Youtube Szukam Pracy
- Dlaczego prawo autorskie „gryzie się” z copywritingiem i jak temu zaradzić – setugo.pl
- „Marketing bezpośredni na celowniku nowego prawa komunikacji elektronicznej” – nowymarketing.pl
- Wykorzystanie wizerunku pracownika w celach marketingowych – rozmowa z Julitą Dąbrowską
- Nowoczesne prawo reklamy i promocji – moje wystąpienie na webinarze ELSA
- Prawo na przełomie 2020/2021 (cz. 1) – moje podsumowanie oraz przewidywania na nowymarketing.pl
- AI w marketingu – na nowymarketing.pl analizowałem co Unia szykuje w kwestii regulacji AI i jak wpłynie to na branżę kreatywną
- Prawo na przełomie 2021/2022 – moje podsumowanie oraz przewidywania na nowymarketing.pl
- Reklama polityczna – mój artykuł o projekcie rozporządzenia w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej na nowymarketing.pl
- Omnibus a prawo reklamy i marketingu – mój artykuł o implementacji dyrektywy Omnibus dla nowymarketing.pl
- Prawo na przełomie 2022/2023 – moje podsumowanie oraz przewidywania na nowymarketing.pl
- Człowiek i AI w duecie, czyli przyszłość pracy w branży marketingowej – moja wypowiedź dla na łamach nowymarketing.pl na temat praw autorskich do „utworów” wygenerowanych przez AI.
- Reklama wyrobów medycznych w 2023 roku – podcast dla Kaizen Ads i artykuł dla nowymarketing.pl
- Chcesz zrezygnować z copywritera na rzecz AI? Nie popełnij tego błędu z prawami autorskimi! – tekst przygotowany we współpracy z https://gieldatekstow.ai/
- Zmiany prawne w marketingu 2023/2024 – Jako jeden z ekspertów miałem przyjemność wypowiedzieć się na łamach nowymarketing.pl o prawie sztucznej inteligencji i jej wpływie na branżę kreatywną.
O Blogu:
- Jeżeli jesteś turystą w krainie prawników – pierwszy wpis na blogu 😃 jakoś trzeba było zacząć…
- Dlaczego robię to co robię – jak zacząłem pracować dla branży kreatywnej, jak się w niej zakochałem i dlaczego w niej nie pracuję.
- Toga – co toga ma wspólnego z „Iniemamocni” i co sprawa, że można się w niej poczuć jak superbohater
- Podcast i kanał youtube – brak czasu na czytanie? Skorzystaj z podcasta i youtube.
- 100 wpisów i drzewko mandarynkowe – trudne początki i tworzenie treści przez 33 dni z rzędu.
- Moje wystąpienie na web.lex 2019 – na konferencji opowiadałem o czymś co lubię jeszcze bardziej niż prawo marketingu czyli o samym marketingu 😃.
- Mój cel w prowadzeniu kancelarii – Co kancelaria butikowa ma wspólnego z kanapkami? I jaki według mnie jest „end game” małego biznesu? Kilka przemyśleń po powrocie z Sycylii. Podróże jednak kształcą 😁
- Na Ratunek Kreatywnym 2019 Season finale! – blogowe podsumowanie 2019 roku.
- Na Ratunek Kreatywnym w 2020 – blogowe podsumowanie 2020 roku.
- Biznes jest jak bieg z przeszkodami – czego o biznesie nauczył mnie start w Hunt Run.
- 5 lat (ciężkiego) blogowania – to podsumowanie pięciu lat prowadzenia bloga, a także garść porad których chciałbym sam sobie udzielić…5 lat temu.
- 10 lat prowadzenia działalności gospodarczej – przez dekadę prowadzenia własnego biznesu zyskałem nie tylko doświadczenie (jakkolwiek banalnie by to nie brzmiało), ale przede wszystkim… odporność.
- Podsumowanie 2023 roku – postanowiłem, że 2024 roku będzie dla mnie i dla naratunekkreatywnym.pl tym przełomowym rokiem.
- Dlaczego nie podejmuję się spraw przeciwko agencjom marketingowym – o tym jak Bolek nauczył mnie czym jest spójność i konsekwencja oraz co znaczy przychodzić na ratunek kreatywnym.
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }