adwokat Bartosz Gajek

⛑️ główny ratownik

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Umów bezpłatną konsultację

Sklep z umowami

Baza wiedzy

Poniżej znajdziesz wszystkie moje artykuły pieczołowicie 😜 ułożone dla Ciebie kategoriami, tak abyś mógł szybko odszukać interesującą Cię informację.

*****

Umowy / eBooki:

Współpraca Agencji Marketingowem z adwokatem:

  • Sprawdzenie umowy przez prawnika – Sprawdzenie umowy przez prawnika nie rozwiąże problemów prawnych Twojej agencji marketingowej. Zaangażuj się i sprawdź umowę z prawnikiem.
  • Czy naprawdę potrzebujesz umowy? – Czy umowy dla agencji reklamowych to coś absolutnie niezbędnego w biznesie kreatywnym? Prawnik i właściciel dużej agencji mają o tym takie same zdanie.
  • Umowa NDA z prawnikiem – umowa o zachowanie poufności nie jest konieczna w relacji agencji SEO i adwokata. Prawnika wiąże coś silniejszego niż NDA: tajemnica zawodowa

Umowa Agencji Marketingowej / Agencji Reklamowej:

  • Wybór prawa – klauzula wyboru prawa jako konieczność w umowie z zagranicznym klientem.
  • Wybór sądu – klauzula wyboru sądu może oszczędzić Ci dziesiątki tysięcy złotych w przypadku sporu sądowego z klientem.
  • Uchylenie wcześniejszych ustaleń – ta klauzula przecina wszelkie spekulacje, że to co zostało zapisane w umowie to naprawdę Twoje ostateczne ustalenia z klientem.
  • Zmiany umowy tylko w formie pisemnej – jak wprowadzić do umowy rygor, że wszelkie jej zmiany bez zachowania formy pisemnej będą nieważne.
  • Forma dokumentowa umowy – forma dokumentowa jest dla agencji marketingowej szybką i wygodną metodą zawierania umów.Pod warunkiem, że zabezpieczysz się pewną klauzulą…
  • Jaka powinna być umowa – dlaczego kontrakty warto pisać „łopatologiczne” tak, aby były one czytelne i zrozumiałe także dla innych osób niezaangażowanych w projekt.
  • Zerwanie umowy – dlaczego umowy z Twoją Agencją Kreatywną nie można tak po prostu „zerwać” i ile to może klienta kosztować
  • Odstąpienie czy wypowiedzenie umowy – jaka jest różnica między odstąpieniem a wypowiedzeniem i kiedy masz je stosować.
  • Dobre praktyki przy zawieraniu umowy – dlaczego kilka drobnych, technicznych czynności pozwoli Ci uniknąć gigantycznej wpadki.
  • Czytelność umowy – dwa proste triki zwiększające wygodę w używaniu umowy i zabezpieczające przed wpadką.
  • Wynagrodzenie brutto/netto – na co uważać przy określaniu ceny i podatków żeby nie dostać po kieszeni.
  • Waloryzacja wynagrodzenia – Czy Twoja agencja SEO w jakiś sposób może bronić się przed inflacją? Na ratunek przyjdą Ci klauzula waloryzacyjna i…Prezes GUSu!
  • Forma zawarcia umowy – forma zawarcia umowy w branży kreatywnej jest bardzo istotna.O ile umowy dzieło / zlecenie można zawierać mejlowo to już z prawami autorskimi nie ma żartów.
  • Kara umowna za brak zapłaty – Prawniczy odpowiednik jednego z siedmiu grzechów głównych to „kara umowna za brak zapłaty”. Tymczasem odsetek nie można zastąpić karą umowną.
  • Jak ustalić wysokość kary umownej – Wygórowana wysokość kary umownej, zamiast odstraszać to zniechęca do podpisywania umowy.Najlepiej zastrzegaj takie kary w kwocie do 25.000 zł.
  • Jak negocjować umowy – Jak negocjować umowy? Wyjaśnił mi to pewien mądry i doświadczony przedsiębiorca przy okazji dużego kontraktu. TO ma wiele wspólnego z pływaniem.
  • Umowa o wykonanie strony internetowej i 3 ważne klauzule -Umowa na wykonanie strony internetowej często powiela sprawy i tak dobrze uregulowane w ustawie.A tymczasem warto zadbać o takie 3 problematyczne kwestie…
  • Wypowiedzenie umowy i jak na nie odpowiedzieć – Wypowiedzenie umowy agencji marketingowej nie zawsze wywoła skutki prawne. Pewne błędy mogą sprawić, że wypowiedzenie będzie bezskuteczne.
  • Okres wypowiedzenia umowy – Czy wiesz jak dobrze wypowiedzieć, a następnie obliczyć okres wypowiedzenia umowy? Wszystkie zasady znajdują się w kodeksie cywilnym.
  • Jak przygotować aneks do umowy z agencją reklamową – Czy wiedziałeś, że aneks do umowy to w rzeczywistości „umowa do umowy”? Warto tutaj przestrzegać kilku zasad, żeby Twoja agencja uniknęła poważnej wpadki.
  • Gdy agencja marketingowa nie ma podpisanej umowy z klientem – Gdy agencja marketingowa nie ma podpisanej umowy to nie przekreśla to ważności ustaleń z klientem.Potwierdzenie umowy następuje bowiem nie tylko podpisem.
  • Dowód zawarcia umowy z agencją reklamową – Wbrew pozorom agencji reklamowej wcale nie jest trudno o dowód zawarcia umowy z klientem. Taka współpraca obfituje w materiały, które można użyć w sądzie.
  • Krótka umowa jest lepsza niż żadna – Jaka umowa najlepiej zabezpiecza agencję reklamową: krótka i na temat czy obszerna i szczegółowa? W swoich kontraktach musisz być przede wszystkim elastyczny.
  • Typy umów – Czy pojęcia „umowa rezultatu”, „należytej staranności” i „mieszana” coś Ci mówią? A powinny, bo typy umów mają wpływ na pracę Twojej agencji marketingowej.
  • Oferta – Solidnie przygotowana oferta agencji reklamowej może wydatnie skrócić proces przygotowywania umowy. Jest jeden warunek: musi zawierać 5 kluczowych elementów
  • Umowa dowodowa – Umowa dowodowa to w rzeczywistości klauzulka w umowie Twojej agencji reklamowej.Gdy przyjdzie jednak do sądowego sporu ten mały zapis może być na wagę złota
  • Wzór umowy B2B od klienta – Agencje reklamowe często muszą pracować na umowie przesłanej im przez klienta.Taki wzór umowy B2B nie jest z gruntu zły, ale trzeba uważać na pewne klauzule.
  • Nazwa umowy – Błędna nazwa umowy nie zmienia istoty tego na co agencja reklamowa umówiła się z klientem.Warto jednak przy redagowaniu tytułu umowy zachować staranność.
  • Umowa komunikująca wartość – Jeżeli chcesz żeby Twoja umowa marketingowa była najlepszym rzecznikiem Twojej oferty i agencji pozwól żeby do klienta przemówiła… językiem wartości!
  • Umowa z generatora vs umowa spersonalizowana – Co może Ci dać spersonalizowana umowa marketingowa czego nie zapewnia generator umów? Otóż dobra umowa to taka która jest jak kamizelka ratunkowa…
  • Biznesowe korzyści wynikające z posiadania wzorca umowy – Jak może Ci pomóc profesjonalna umowa? Sprawi, że Twoja agencja wyglądać będzie na większą, bardziej profesjonalną i wzbudzi zaufanie.
  • Odszkodowanie umowne i wezwanie do usunięcia naruszeń – W umowie, którą Twoja agencja zamierza podpisać, znajduje się odszkodowanie umowne za naruszenia? Zadbaj, żeby dodatkowo trafiła tam TA klauzula.
  • Zawieszenie wykonywania umowy – Klienci wolą rozwiązać umowę, gdy podczas lockdownu nie mogą korzystać z usług agencji. Alternatywą jest czasowe zawieszenie wykonywania umowy.
  • Wypowiedzenie umowy terminowej – Twoja agencja dostała od klienta wypowiedzenie umowy terminowej? Najpewniej jest ono bezskuteczne, ale i tak warto przemyśleć dalsze kroki.
  • Porozumienie o rozwiązaniu umowy – To nie tylko sposób na definitywne zakończenie współpracy, ale może posłużyć agencji także w odzyskiwaniu należności czy nawet zastąpić protokół odbioru.
  • Odstępne na wypadek rezygnacji – Chcesz żeby Twoja agencja marketingowa otrzymała opłatę za rezygnację klienta? Najlepszym prawnym narzędziem jest zastrzeżenie odstępnego.
  • Dane do umowy (cz.1) – Podpisując kontrakt na usługi reklamowe powinieneś zadbać o prawidłowe dane do umowy.Dzięki temu nie będzie wątpliwości, że umowa jest ważna.
  • Oznaczenie strony umowy (cz.2) – Aby umowy zawierane przez Twoją agencję marketingową były ważne, zadbaj o prawidłowe oznaczenie strony i wpisanie jej kompletnych danych.
  • Wydanie plików otwartych – Czy musisz klientowi wydać pliki otwarte? I gdzie są określone wszystkie obowiązki jakie agencja reklamowa ma stosunku do kontrahenta?

Zakładanie Agencji Marketingowej / Agencji Reklamowej:

  • Uzyskanie numeru NIP – NIP agencji reklamowej będzie ją identyfikował w urzędowych rejestrach i w kontaktach z tymi urzędami oraz klientami. Uzyskanie go jest na szczęście proste.
  • Konto firmowe – Czy otwierając agencję reklamową trzeba mieć konto firmowe? Bez konta można nadal wiele załatwić, ale na „ścianę” w postaci przepisów trafisz bardzo szybko.
  • Kod PKD i koncesje – Zakładając agencję reklamową musisz wybrać jeden lub więcej kod PKD który odpowiada profilowi Twojej działalności. Koncesji i zezwoleń nie potrzebujesz.
  • Wybór nazwy – Zakładając agencję reklamową i wybierając nazwę firmy powinieneś wpierw wykonać research. Być może ktoś już z tej nazwy korzysta, a kto pierwszy ten lepszy.

Prowadzenie Agencji Marketingowej / Agencji Reklamowej:

Negocjacje / Trudny Klient:

Niezapłacona faktura / Windykacja / Sąd:

Media Społecznościowe / Regulaminy:

  • Regulamin Youtube cz.1 – Twoja agencja reklamowa chce tworzyć treści, ale nie wie youtube kocha, lubi, szanuje? Sprawdź najpierw regulamin youtube i co stoi w nim napisane…
  • Regulamin Youtube cz.2 – Chcesz „puścić” reklamę na Youtube Ads albo zorganizować na tej platformie konkurs? Sprawdź najpierw co na to warunki korzystania z youtube.
  • Content w mediach społecznościowych – Kiedy agencja social media publikuje content na profilu klienta to kto staje się jego jego właścicielem:klient czy facebook? Warto to wiedzieć.

Konkursy/Promocje/Loterie:

  • Regulamin konkursu a prawa autorskie – Odpowiednio przygotowany regulamin konkursu to klucz do skutecznego nabycia praw autorskich od jego laureata. A o wpadkę raczej łatwo, bo…
  • Wzór regulaminu konkursu – Organizujesz konkurs dla klienta? Zadbaj żeby wykorzystywany przez Ciebie wzór regulaminu konkursu zawierał pięć kluczowych klauzul.
  • Klauzule niedozwolone w regulaminie konkursu – Organizujesz konkurs z nagrodami? Nie martw się o klauzule niedozwolone! Regulamin konkursu nie jest umową więc nie naruszy praw konsumentów.
  • Konkurs na facebooku – Twoja agencja marketingowa chce zorganizować konkurs na facebooku? Pan Mark Zuckerberg przygotował dla Ciebie kilka wymogów i…zakazów.

Influencer Marketing:

  • Influencerka działajaca przez agenta – Influencerka chce podpisać umowę z agencją influencer marketingową, ale podpis ma złożyć jej agent? Uważaj tutaj na jeden, krytyczny błąd!

Sztuczna inteligencja (AI) w Marketingu:

  • Prawa autorskie a sztuczna inteligencja – czy sztuczna inteligencja może stworzyć utwór chroniony przez prawo autorskie albo popełnić plagiat? Pytań jest wiele, a przepisów o AI brak!
  • Ochrona wizerunku AI Influencera – Czym różni się ochrona wizerunku człowieka, postaci fikcyjnej i…AI Influencera? Odpowiedź: jednego z nich nie chroni absolutnie nic 😉.

Spór z Dostawcami Usług / Podwykonawcami:

Protokół Zdawczo-Odbiorczy:

  • Jednostronny protokół – kiedy możesz sporządzić protokół zdawczo-odbiorczy bez podpisu klienta
  • Protokół odbioru – Nadchodzący renesans dla protokołu odbioru nie będzie wynikać z realnej potrzeby, a raczej ze zmiany przepisów z których agencje reklamowe powinny korzystać. Teraz będzie łatwiej odzyskać pieniądze od nierzetelnego kontrahenta.

Zakaz Konkurencji / Umowa Poufności / NDA:

Terminy:

Umowa Najmu Biura / Twoje Biuro:

  • Umowa najmu biura – co sprawdzić przy zawieraniu umowy najmu biura dla agencji reklamowej.
  • Awaria w Twoim biurze – co zrobić jeżeli wynajmujący odmawia naprawy i jak odzyskać z tego tytułu pieniądze
  • Uchwała Wspólnoty Mieszkaniowej – czy potrzebujesz zgody Wspólnoty Mieszkaniowej na prowadzenie działalności gospodarczej w lokalu lub powieszenie na elewacji tabliczki.

RODO / Rozporządzenie 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. :

Reklama / Nieuczciwa Reklama:

  • Prawo reklamy – podstawy które MUSISZ znać
  • Nieuczciwa reklama – co to jest nieuczciwa reklama i co grozi Twojej agencji za jej przygotowanie.
  • Nieuczciwa reklama i odpowiedzialność – jak można zabezpieczyć się przez roszczeniami klienta jeżeli przygotowana wedle jego wytycznych reklama okazała się być sprzeczna z prawem.
  • Interwencja uboczna – dlaczego warto wspomóc klienta w sądzie i za pomocą interwencji ubocznej bronić swojej reklamy.
  • Nagabywanie w reklamie – Nagabywanie klientów jest czynem nieuczciwej konkurencji. Ale czym w ogóle jest to „nagabywanie” i czy nadal się go stosuje w działaniach reklamowych.
  • Reklamy dla dzieci – czy reklama jest sprzeczna z prawem, gdy ogląda ją osoba która nie jest jej targetem? Nie, ale reklamy dla dzieci wymagają nadzoru rodziców.
  • Pastisz – pastisz w reklamie jest dozwolony o ile np: spot umiejętnie „imituje” charakterystyczny styl innego utworu.Wprost pozwala na to art. 29[1] prawa autorskiego.
  • Inspiracja – inspiracja nie jest opracowaniem czyjegoś utworu.To luźne nawiązanie do znanych motywów czy archetypów postaci, aby stworzyć na tej bazie coś nowego. Dlatego tworzenie reklam inspirowanych np: znanymi powiedzonkami czy gagami nie wymaga niczyjej zgody.
  • Autorskie prawa zależne – Robisz redesign logotypu? Potrzebujesz zgody udzielonej w oparciu o autorskie prawa zależne, aby legalnie korzystać z tego opracowania.
  • Marketing Medyczny cz.1 – Reklama usług medycznych to temat złożony. Ustawa lecznicza jednoznacznie jej zabrania, ale już uchwała Naczelnej Rady Lekarskiej otwiera pewną furtkę…
  • Marketing Medyczny cz.2 – Marketing usług zdrowotnych jest ograniczony przez prawo gdy chodzi o informacje cechach reklamy. Zakaz ten dotyczy jednak tylko „publicznej reklamy”.
  • Marketing Medyczny cz.3 – Reklama placówek medycznych może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji, przyczynę odpowiedzialności dyscyplinarnej lekarza a nawet mandatu za …wykroczenie.
  • Marketing Medyczny i reklama fizjoterapeutów – Reklama fizjoterapeutów podlega obostrzeniom jak u innych zawodów medycznych.Wynika to z faktu dodania ich praktyk do ustawy o działalności leczniczej.
  • Marketing prawniczy – Jak zgodnie z prawem promować usługi prawników? Zakaz reklamy nie oznacza, że marketing prawniczy z góry jest skazany na porażkę.
  • Medyczna marihuana w reklamie i marketingu medycznym – Wpisanie konopi na listę środków odurzających sprawiło, że nie można było jej podawać chorym.Choć już legalna medyczna marihuana podlega zakazowi reklamy.
  • Prawna ochrona reklamy i jej brak – Prawna ochrona reklamy nie przysługuje każdemu materiałowi promocyjnemu.Musisz jeszcze pomyślnie przejść test „statystycznej jednorazowości”.
  • Projekt reklamy – Do kogo należy projekt reklamy? To zależy. Od czego? Od projektu! Tylko wystarczająco twórcze projekty są chronione przez prawo autorskie.
  • Nowa ustawa o wyrobach medycznych – sporo „przemebluje” na rynku wyrobów medycznych.Prawdziwa rewolucja nastąpi jednak w zakresie reklamy tych produktów.
  • Reklamowanie wyrobu medycznego przez influencera – Influencer tworzy treści, w których recenzuje wyroby medyczne? Najpewniej jest to reklama wyrobu medycznego i musi spełniać szereg wymogów.
  • Obostrzenia w marketingu medycznym – Białe kitle już nie dla reklamy. Nadchodzące zmiany w marketingu medycznym dotkną nie tylko przedstawicieli zawodów medycznych, ale także…aktorów.
  • Kodeks Etyki Reklamy – to branżowy konsensus, który staje się dobrym obyczajem. A w sądzie dobry obyczaj jest tak samo ważny jak twardy przepis ustawy.
  • Billboard sponsorski – Zgodnie z przepisami przy tworząc billboard sponsorski, musisz jak ognia wystrzegać się wszelkich form promocji i zachęt do zakupu.
  • Meme marketing – Meme marketing to co innego niż anonimowa memowa twórczość na necie.Jeżeli nie masz zgody autora przerabianej fotografii to naruszysz prawo.
  • Mobilna reklama dźwiękowa – Czy reklama dźwiękowa odchodzi do lamusa? Przyczyną jest m.in. prawo ochrony środowiska, które mocno ogranicza możliwości jej wykorzystywania.
  • Języki obce w reklamie – Czy w Polsce dopuszczalna jest jedynie reklama w języku polskim? Odpowiedź może Cię zaskoczyć. Tak samo jak kary za naruszenie tej reguły…
  • Reklama porównawcza – Reklama porównawcza jest dopuszczalna, ale w praktyce trudna do wykorzystania. Jest jednak sposób, aby spełnić wyśrubowane wymogi prawne.
  • Przysłowia i powiedzenia w reklamie – Czy przysłowia i powiedzenia mogą być wykorzystywane reklamie? Tak, ale lepiej nie budować tożsamości marki na babcinych porzekadłach.
  • Zatrudnienie dziecka w reklamie – Zatrudnienie dziecka w modelingu i reklamie jest możliwe tylko wtedy kiedy agencja reklamowa uzyska zgodę inspektora pracy.
  • Wykorzystanie badań w reklamie i promocji – Wykorzystanie badań w reklamie jest absolutnie dozwolone i nie musza to być tylko badania naukowe. Badania jednak zawsze muszą być rzetelne.
  • Omnibus a opinie konsumenckie zweryfikowane i niezweryfikowane – Czy opinie konsumenckie mogą być pisane przez agencję buzz markeingową? Omnibus nic tutaj nie zmienił: to zawsze było zakazane!
  • Buzz marketing i Omnibus – Czy po wejściu w życie Omnibusa buzz marketing jest zakazany? Nie, bo pisane fałszywych opinii było bezprawne jeszcze przed Omnibusem 😉.

SEO / Pozycjonowanie:

Uchwała Reklamowa / Uchwała Krajobrazowa:

Nieuczciwa Konkurencja / Odpowiedzialność Agencji Reklamowej:

  • Przejęcie klienta konkurenta – jak możesz zawalczyć o klienta i dlaczego konkurent nie ma monopolu na swoją klientelę.
  • Zmniejszenie kary umownej – jak się bronić kiedy już wiesz, że klient nalicza karę umowną.
  • Siła wyższa – praca Twojej agencji reklamowej została zablokowana przez pandemię koronawirusa? Ta siła wyższa może Cię uwolnić od kar umownych naliczonych za opóźnienia.

Domeny Internetowe / Znaki Towarowe / Ochrona Marki:

  • Rejestracja domeny dla klienta – czym ryzykujesz rejestrując domenę za klienta i jak wygląda postępowanie przed Sądem Polubownym do Spraw Domen Internetowych.
  • Ustalenie danych hejtera brandu – Dane hejtera marki są tylko z pozoru łatwe do uzyskania. Będziesz potrzebować pomocy prokuratora, a w tle pojawi się tajemnica telekomunikacyjna.
  • Komentarze obraźliwe dla marki -Marka którą się opiekujesz została zaatakowana przez obraźliwe komentarze? Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną daje Ci narzędzia do jej ochrony.

Prawo Autorskie:

  • Zastrzeżenie praw autorskich do czasu zapłaty – dlaczego warto zastrzec, że prawa autorskie zostają przy Tobie do czasu uregulowania faktury przez klienta.
  • Prawa autorskie do projektów wspólnika – dlaczego w agencji będącej spółką należy zadbać o przeniesienie praw autorskich ze wspólnika na spółkę.
  • Pracownicze prawa autorskie – dlaczego w umowie o pracę żeby skutecznie nabyć prawa autorskie należy dokładnie określić obowiązki pracownika jeżeli chodzi o jego pracę twórczą.
  • Zabezpieczenie dowodu – jak uzyskać od strony przeciwnej dowody i dane potrzebne do pozwu w sprawie naruszenia praw autorskich.
  • Naruszenie autorskich praw majątkowych – jakie roszczenia przeciwko sprawcy naruszenia przyznaje Ci prawo autorskie.
  • Termin przedawnienia roszczeń z prawa autorskiego – jak przedawniają się roszczenia majątkowe i niemajątkowe w ustawie prawo autorskie.
  • Stosowne wynagrodzenie po wyroku Trybunału Konstytucyjnego – czy nadal można żądać dwukrotności stosownego wynagrodzenia po wyroku o sygn. akt SK 32/14.
  • Ochrona utworu – jakie cechy musi posiadać utwór, aby korzystać z ochrony przewidzianej prawem autorskim.
  • Ochrona pomysłu – ustawa prawo autorskie przewiduje, że ochroną nie są objęte idee. Dlatego ochrona prawna pomysłu zależy od tego czy się „zmaterializował” i przybrał postać.
  • Podwykonawca-współtwórca – warto zawierać z podwykonawcami umowy, na mocy których prawa autorskie przejdą na Twoją agencję. Inaczej wystąpią problemy związane ze współautorstwem.
  • Jak agencja nabywa autorskie prawa majątkowe – w życiu każdego właściciela agencji reklamowej szybko pojawi się pytanie w jaki sposób się nabywa autorskie prawa majątkowe.A warto poznać na nie odpowiedź.
  • Nieodpłatne przeniesienie praw autorskich – Czy dopuszczalnym jest nieodpłatne przeniesienie praw autorskich przez agencję marketingową? I jak wykorzystać to negocjując ugodę pozasądową? Sprawdź.
  • Wygaśnięcie autorskich praw majątkowych – Wygaśnięcie autorskich praw majątkowych idealnie pasuje do porzekadła „wszystko co dobre kiedyś się kończy”.Sprawdź kiedy utwór wejdzie do domeny publicznej.
  • Zezwolenie na wykorzystanie wizerunku w reklamie – Jeżeli można mówić o „reklamowym abecadle” to niewątpliwie literką „Z” jest w nim „zezwolenie na rozpowszechnianie wizerunku”. Co może oznaczać jego brak?
  • Wizerunek w kontrowersyjnej reklamie – Chcesz uniknąć kłopotów? Zgoda na wykorzystanie wizerunku powinna również uwzględniać kontekst w jakim ów wizerunek będzie wykorzystany.
  • Zgoda na wykorzystanie wizerunku dziecka w reklamie – w Twoim spocie pojawia się wizerunek dziecka? Zadbaj o to, żeby Twoja agencja uzyskała zgodę na udział nieletniego modela w reklamie od obojga rodziców.
  • Wizerunek pacjenta w marketingu medycznym – Testimoniale/case studies to broń atomowa w arsenale marketingu medycznego.Jednak aby legalnie wykorzystać z wizerunek pacjenta trzeba dochować formalności.
  • Zdjęcia grupowe w reklamie – Wykorzystanie wizerunku w reklamie wymaga zezwolenia. Sprawa nie jest jednak tak oczywista przy zdjęciach grupowych np: z imprezy masowej.
  • Portfolio – W portfolio agencji interaktywnej warto pokazać wasze najlepsze projekty.Aby zrobić to zgodnie z prawem należy „z góry” zadbać o zgodę klienta.
  • Zastrzeżenie praw autorskich przez agencję reklamową – Zastrzeżenie praw autorskich przez agencję reklamową nie sprawi, że materiały reklamowe będą chronione przez prawo.Ochrona ta jest zależna od czegoś innego.
  • Prawa autorskie i top 3 prawnych wpadek – Bywa, że prawa autorskie to sprawa śmiertelnie poważna. W tym artykule ku przestrodze zawarłem top 3 prawnych blamaży przy zawieraniu umów przez agencje.
  • Prawa autorskie osoby niepełnoletniej – Co jeśli utwór został stworzony bez bardzo młodego twórcę? Prawa autorskie osoby niepełnoletniej zostać nabyte przez agencję, ale pod pewnymi warunkami.
  • Przeniesienie praw autorskich pod warunkiem zapłaty – Dlaczego przeniesienie praw autorskich miałoby się różnić od przeniesienia prawa własności samochodu? Agencje popełniają jednak ten jeden błąd.
  • Nabycie praw autorskich od współpracownika – Co zrobisz, gdy klient zapyta, czy na pewno nabyłeś wszystkie prawa autorskie od współpracownika? Sprawdź, dlaczego i jak masz to ogarnąć.
  • Pola eksploatacji – stanowią, jak klient agencji marketingowej korzysta z utworu.Można je określić na różne sposoby, ale zawsze należy to zrobić, bo inaczej prosisz się o kłopoty.
  • Umowa licencyjna – Umowa licencyjna jest jak oddanie nieruchomości w najem. Agencja marketingowa nie traci praw do utworu i może pobierać za niego opłaty.

Sklep Internetowy:

Konferencje / Szkolenia:

Wywiady:

Gościnne wystąpienia/Artykuły:

O Blogu:

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.
Chcesz zgłosić nielegalne treści? Szczegóły: regulamin treści.