Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Umów bezpłatną konsultację

Sklep z umowami

Jak założyć agencję reklamową – czy trzeba mieć konto firmowe

Bartosz Gajek11 stycznia 2019Komentarze (1)

konto firmowe agencja reklamowaKonto firmowe, w pewnym uproszczeniu, nie znajduje się w „niezbędniku” każdego świeżo upieczonego przedsiębiorcy.

Ale mamy XXI wiek i bez konta Twoja agencja reklamowa będzie przed klientami wyglądać … dziwnie.

Żeby nie powiedzieć podejrzanie 😅.

I chociażby dlatego powinieneś to konto mieć. Na tym możemy w sumie temat zakończyć. Dziękuję za uwagę.

.

.

.

No dobrze, zagadnienie to jest ciutkę bardziej skomplikowane, chociaż konkluzja na końcu będzie taka sama.

Idźmy za kolejnością.

Konto firmowe i urzędy

Ordynacja podatkowa stanowi, że co do zasady zapłata podatków przez podatników prowadzących działalność gospodarczą następuje w formie polecenia przelewu. Dodam, że chodzi tutaj o tych szczęśliwców, którzy obowiązani są do prowadzenia księgi rachunkowej lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Tymczasem znakomita większość agencji reklamowych to mikroprzedsiębiorcy. To znaczy są to jednoosobowe działalności lub agencje zatrudniające w skali roku mniej niż 10 pracowników i mające obrót poniżej, bagatela, dwóch milionów euro.

Dla takich agencji reklamowych przewidziano wyjątek i mogą oni zapłacić podatek także w gotówce.

Podobnie sprawy się mają z ZUSami.

Agencja reklamowa jako płatnik składek powinna co do zasady regulować te składki w formie bezgotówkowej. To znaczy „w drodze obciążenia rachunku bankowego”, albo zwyczajnie i po ludzku: przelewem.

Jednak analogicznie jak przy podatkach agencje reklamowe będące mikroprzedsiębiorcami mogą liczyć na „ułatwienia”.
Po odstaniu swojego w kolejach możesz również dołączyć do gronach przedsiębiorców opłacających składki w biurach płatniczych lub przekazem pocztowym/pieniężnym.

Jaka jest więc konkluzja?

Jeżeli NAPRAWDĘ tego chcesz to możesz płacić swoje podatki i ZUSy nawet bez konta bankowego.

Państwo, jak dobrze wiesz, chętnie przyjmie każdą daninę 😁.

Konto firmowe i rozliczenia z klientami

Sprawy nieco inaczej mają się w przypadku rozliczeń Twojej agencji reklamowej z jej klientami.

Tutaj nasz ustawodawca wprowadził bardzo prosty mechanizm:

jeżeli drugą stroną transakcji jest przedsiębiorca (a B2B jest podstawowym typem kontraktu w branży reklamowej) to MUSICIE skorzystać z przelewu na rachunek jeżeli zapłata przekracza 15.000 zł.

Bez znaczenia jest, że transakcja została podzielona na kilka(naście) płatności.

Waluta obca również nie zwalnia z skorzystania z rachunku (przelicza się ją na złote wedle średniego kursu NBP).

Nawet więc jeżeli korzystać z „udogodnień” płacenia gotówką jako mikroprzedsiębiorca to prędzej czy później natrafisz na „ścianę” z napisem „15.000 zł”. Rachunek tutaj jest konieczny.

Konto firmowe vs konto osobiste

Ciekawostką jest to, że przepisy wprost nie określają Twojego obowiązku posiadania osobnego rachunku firmowego.

Przykładowo w omawianym powyżej przypadku transakcji B2B art. 19 prawa przedsiębiorców mówi po prostu, że „płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy”. Prowadząc agencję reklamową w formie jednoosobowej działalności jesteś przedsiębiorcą, a prowadzony dla ciebie rachunek to „rachunek płatniczy przedsiębiorcy”. Przepis nie rozróżnia więc „rachunku osobistego” i „rachunku firmowego” i wystarczy, że konto prowadzone jest na Twoje zlecenie.

Kto więc może zmusić Cię do korzystania z (co do zasady) droższego od osobistego konta firmowego?

Paradoksalnie…banki.

Bank sprawdzi rachunek agencji reklamowej

Banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe mają ustawowy obowiązek raportowania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej o otwartych i zamkniętych rachunkach bankowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Cóż, aby móc raportować o tych rachunkach najpierw trzeba sprawić żeby przedsiębiorcy faktycznie korzystali z kont firmowych.

I tutaj narzędziem okazują się regulaminy banków.

Dajmy na to mBank (z którego sam korzystam i serdecznie polecam).

Wyciąg z regulaminu rachunku dla  osób fizycznych:

Rachunki nie mogą być wykorzystywane przez Posiadacza Rachunku do przeprowadzania rozliczeń pieniężnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Bank może wypowiedzieć Umowę z zachowaniem dwumiesięcznego okresu wypowiedzenia w przypadku wykorzystywania Rachunku do przeprowadzania rozliczeń z tytułu prowadzonej przez Posiadacza Rachunku działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, że mBank może zakończyć z Tobą współpracę jeżeli będziesz wykorzystywać swoje konto osobiste do rozliczania spraw swojej agencji reklamowej.

Może, ale nie musi. Pozostawię Cię z pytaniem jak często banki korzystają z tej furtki żeby pożegnać się z klientem.

Coś mi podpowiada, że nie jest to nagminne 🙄.

Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?

umowa o pozycjonowanie

Brak czasu na czytanie?

 

Zobacz także:

  • Uzyskanie numeru NIP – NIP agencji reklamowej będzie ją identyfikował w urzędowych rejestrach i w kontaktach z tymi urzędami oraz klientami. Uzyskanie go jest na szczęście proste.
  • Wybór nazwy – Zakładając agencję reklamową i wybierając nazwę firmy powinieneś wpierw wykonać research. Być może ktoś już z tej nazwy korzysta, a kto pierwszy ten lepszy.

Podziękowania dla:

  • Photo by Alistair MacRobert on Unsplash

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Bartosz Gajek

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 1 komentarz… przeczytaj go poniżej albo dodaj swój }

    Antoniusz 18 czerwca, 2019 o 20:19

    A co z rachunkiem VAT? Nie jest przypadkiem tak, że każdy rachunek „firmowy” posiada konto VAT dla płatności podzielonych i prowadzenie działalności gospodarczej nie może się dziś odbyć bez posiadania takiego rachunku (a nie jest on tworzony dla rachunków „osobistych”)?

    Odpowiedz

    Dodaj komentarz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: