Konto firmowe, w pewnym uproszczeniu, nie znajduje się w „niezbędniku” każdego świeżo upieczonego przedsiębiorcy.
Ale mamy XXI wiek i bez konta Twoja agencja reklamowa będzie przed klientami wyglądać … dziwnie.
Żeby nie powiedzieć podejrzanie 😅.
I chociażby dlatego powinieneś to konto mieć. Na tym możemy w sumie temat zakończyć. Dziękuję za uwagę.
.
.
.
No dobrze, zagadnienie to jest ciutkę bardziej skomplikowane, chociaż konkluzja na końcu będzie taka sama.
Idźmy za kolejnością.
Konto firmowe i urzędy
Ordynacja podatkowa stanowi, że co do zasady zapłata podatków przez podatników prowadzących działalność gospodarczą następuje w formie polecenia przelewu. Dodam, że chodzi tutaj o tych szczęśliwców, którzy obowiązani są do prowadzenia księgi rachunkowej lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Tymczasem znakomita większość agencji reklamowych to mikroprzedsiębiorcy. To znaczy są to jednoosobowe działalności lub agencje zatrudniające w skali roku mniej niż 10 pracowników i mające obrót poniżej, bagatela, dwóch milionów euro.
Dla takich agencji reklamowych przewidziano wyjątek i mogą oni zapłacić podatek także w gotówce.
Podobnie sprawy się mają z ZUSami.
Agencja reklamowa jako płatnik składek powinna co do zasady regulować te składki w formie bezgotówkowej. To znaczy „w drodze obciążenia rachunku bankowego”, albo zwyczajnie i po ludzku: przelewem.
Jednak analogicznie jak przy podatkach agencje reklamowe będące mikroprzedsiębiorcami mogą liczyć na „ułatwienia”.
Po odstaniu swojego w kolejach możesz również dołączyć do gronach przedsiębiorców opłacających składki w biurach płatniczych lub przekazem pocztowym/pieniężnym.
Jaka jest więc konkluzja?
Jeżeli NAPRAWDĘ tego chcesz to możesz płacić swoje podatki i ZUSy nawet bez konta bankowego.
Państwo, jak dobrze wiesz, chętnie przyjmie każdą daninę 😁.
Konto firmowe i rozliczenia z klientami
Sprawy nieco inaczej mają się w przypadku rozliczeń Twojej agencji reklamowej z jej klientami.
Tutaj nasz ustawodawca wprowadził bardzo prosty mechanizm:
jeżeli drugą stroną transakcji jest przedsiębiorca (a B2B jest podstawowym typem kontraktu w branży reklamowej) to MUSICIE skorzystać z przelewu na rachunek jeżeli zapłata przekracza 15.000 zł.
Bez znaczenia jest, że transakcja została podzielona na kilka(naście) płatności.
Waluta obca również nie zwalnia z skorzystania z rachunku (przelicza się ją na złote wedle średniego kursu NBP).
Nawet więc jeżeli korzystać z „udogodnień” płacenia gotówką jako mikroprzedsiębiorca to prędzej czy później natrafisz na „ścianę” z napisem „15.000 zł”. Rachunek tutaj jest konieczny.
Konto firmowe vs konto osobiste
Ciekawostką jest to, że przepisy wprost nie określają Twojego obowiązku posiadania osobnego rachunku firmowego.
Przykładowo w omawianym powyżej przypadku transakcji B2B art. 19 prawa przedsiębiorców mówi po prostu, że „płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy”. Prowadząc agencję reklamową w formie jednoosobowej działalności jesteś przedsiębiorcą, a prowadzony dla ciebie rachunek to „rachunek płatniczy przedsiębiorcy”. Przepis nie rozróżnia więc „rachunku osobistego” i „rachunku firmowego” i wystarczy, że konto prowadzone jest na Twoje zlecenie.
Kto więc może zmusić Cię do korzystania z (co do zasady) droższego od osobistego konta firmowego?
Paradoksalnie…banki.
Bank sprawdzi rachunek agencji reklamowej
Banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe mają ustawowy obowiązek raportowania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej o otwartych i zamkniętych rachunkach bankowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Cóż, aby móc raportować o tych rachunkach najpierw trzeba sprawić żeby przedsiębiorcy faktycznie korzystali z kont firmowych.
I tutaj narzędziem okazują się regulaminy banków.
Dajmy na to mBank (z którego sam korzystam i serdecznie polecam).
Wyciąg z regulaminu rachunku dla osób fizycznych:
Rachunki nie mogą być wykorzystywane przez Posiadacza Rachunku do przeprowadzania rozliczeń pieniężnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Bank może wypowiedzieć Umowę z zachowaniem dwumiesięcznego okresu wypowiedzenia w przypadku wykorzystywania Rachunku do przeprowadzania rozliczeń z tytułu prowadzonej przez Posiadacza Rachunku działalności gospodarczej.
Z powyższego wynika, że mBank może zakończyć z Tobą współpracę jeżeli będziesz wykorzystywać swoje konto osobiste do rozliczania spraw swojej agencji reklamowej.
Może, ale nie musi. Pozostawię Cię z pytaniem jak często banki korzystają z tej furtki żeby pożegnać się z klientem.
Coś mi podpowiada, że nie jest to nagminne 🙄.
Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?
Brak czasu na czytanie?
Zobacz także:
- Uzyskanie numeru NIP – NIP agencji reklamowej będzie ją identyfikował w urzędowych rejestrach i w kontaktach z tymi urzędami oraz klientami. Uzyskanie go jest na szczęście proste.
- Wybór nazwy – Zakładając agencję reklamową i wybierając nazwę firmy powinieneś wpierw wykonać research. Być może ktoś już z tej nazwy korzysta, a kto pierwszy ten lepszy.
Podziękowania dla:
- Photo by Alistair MacRobert on Unsplash
{ 1 komentarz… przeczytaj go poniżej albo dodaj swój }
A co z rachunkiem VAT? Nie jest przypadkiem tak, że każdy rachunek „firmowy” posiada konto VAT dla płatności podzielonych i prowadzenie działalności gospodarczej nie może się dziś odbyć bez posiadania takiego rachunku (a nie jest on tworzony dla rachunków „osobistych”)?