fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep

Gdy agencja marketingowa nie ma podpisanej umowy

Bartosz Gajek03 sierpnia 2019Komentarze (0)

nie ma podpisanej umowyNa tym blogu walczę z wieloma mitami (np: że można ot tak zerwać z Tobą umowę ), ale ostatnio uświadomiłem sobie, że zapomniałem o najważniejszym!

Że niby brak pisemnej umowy przekreśla Twoje szanse na odzyskanie pieniędzy.

Totalny mit!

Najciemniej pod latarnią.

Otóż wiele rozmów z właścicielami agencji zaczynam od wysłuchania, że sprawa jest beznadziejna bo, i tutaj cytuję:

“niestety nie ma podpisanej umowy”

Przyczyny takiego stanu rzeczy są różne.

Na przykład wzajemne zaufanie stron 😃. Ufamy sobie, więc po co umowa? (to pytanie retoryczne).

Czasami jest to brak dobrego wzoru umowy, którym powinieneś się stale posługiwać. Po prostu do każdego projektu starasz się “sklecić” jakąś umowę od podstaw. I ciarki cię przechodzą na samą myśl, że musisz znowu to robić.

Albo negocjacje z klientem tak bardzo się przedłużają, że już lepiej machnąć ręką na umowę, bo tak to nigdy nie zaczniecie współpracy.

Najczęściej jednak jest to równanie:

 

fajny klient + fajne zlecenie + perspektywa współpracy =

rzucasz się w wir pracy i zapominasz o umowie

 

A co gdy pojawia się przysłowiowy “zgrzyt” na linii Ty i klient?

Oświadczenie woli

Nasze prawo dotyczące umów opiera się na tzw. “oświadczeniu woli”.

Generalnie czynności prawnej (np: zawarcia umowy) można dokonać przez każde zachowanie, które ujawnia tę wolę w sposób dostateczny.

Bez tej zasady nasze życie byłoby absurdalnie skomplikowane 😁.

Jak to działa w praktyce?

Dam Ci przykład właśnie z codziennego życia:

Wchodzisz do sklepu zakupić parę rzeczy na grilla. W twoim koszyku ląduje brykiet, podpałka i parę drobiazgów (oczywistym wyborem jest tutaj piwo 😉).W końcu podchodzisz do kasy, a kasjer …. ubiera “okulary do czytania” i podsuwa Ci do podpisu umowę sprzedaży produktów spożywczych.

Czy tak to wygląda?

Oczywiście, że nie.

Gdy podchodzisz do kasy i kładziesz na przysłowiowej “taśmie” produkty z Twojego koszyka. To co się teraz dzieje?

A no w sensie prawnym właśnie składasz oświadczenie woli.

Z Twojego zachowania bowiem wynika, że chcesz kupić te produkty.

Kasjer zaczyna wtedy skanować towar i podaje Ci ostateczną cenę. To także jest oświadczenie, że sklep chce Ci te produkty sprzedać.

Gdy więc przykładasz kartę do czytnika i ten zrobi *pik* to transakcja staje się sfinalizowana.

Gratuluję, właśnie zawarłeś i wykonałeś umowę sprzedaży.

I to pomimo, że nie ma podpisanej umowy 😁.

Agencja marketingowa zawiera umowę

Gdyby powyższy przykład przenieść na realia Twojego biznesu to okazuje się, że u Ciebie jest bardzo podobnie.

Klient najpierw określa co potrzebuje. Pokazuje Ci przykłady opakowań u konkurentów i opowiada o swoim produkcie.

Ty z kolei masz okazję żeby pochwalić się swoim portfolio i zaprezentować swoją wizję brandingową.

Być może ten cały proces miał miejsce na jednym spotkaniu. Albo wasze ustalenia przybrały formę kilkunastu e-maili.

Albo projekt ruszył po dziesiątkach godzin kolaboracji na internetowej platformie concept boardowej.

To jest tak naprawdę bez znaczenia.

Znaczenie ma tylko czy strony dostatecznie zamanifestowały swoją wolę związania się umową.

Wbrew pozorom nie muszą tutaj być ustalone absolutnie wszystkie detale. Może się nawet zdarzyć, że projekt tak Cię wciągnie, że zapomnisz ustalić swojego wynagrodzenia.

Tę “manifestację woli” trzeba jednak rozumieć absolutnie zdroworozsądkowo.

Jeżeli klient zapyta się tylko o ofertę, a ty od razu wykupujesz serwer i instalujesz wordpressa to ciutkę się pospieszyłeś. Odrobinkę 😉.

Ale gdy klient odpisze Ci nawet lakoniczne “ok, no to działamy” to potwierdza tym samym, że wasze ustalenia właśnie przybrały podstać umowy. No bo jak można by było to inaczej rozumieć niż “odpalenie” projektu.

Skutek nieważności ustaleń gdy nie ma podpisanej umowy

W przypadku praw autorskich umowa musi być zawarta na piśmie. Bo inaczej jest nieważna.

Brak podpisania umowy nie przekreśla jednak wszystkich waszych ustaleń.

Mogliście się umówić na zaprojektowanie opakowania produktu i przeniesienie autorskich praw majątkowych do tego projektu.

W takim przypadku umowa będzie ważna w części w jakiej zobowiązałeś się do przygotowania projektu.

Nieważny będzie tylko skutek w postaci przeniesienia praw autorskich dla klienta.

W tym konkretnym przypadku to klientowi powinno bardziej zależeć na dopilnowaniu żeby wasze ustalenia przybrały formę pisemnej umowy.

Chcesz porozmawiać o Twojej sprawie?

 

Umów bezpłatną konsultację

Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?wzór umowy agencja reklamowa pdf

Chcesz otrzymywać dodatkowe materiały i aktualizacje?

Brak czasu na czytanie?

Zobacz także:

  • Checklista do umowy dla agencji reklamowej – Checklista do umowy może być bardzo pomocna dla agencji reklamowej. Taka lista kontrolna nie zwalnia od myślenia, ale ustrzeże Cię od dużej wpadki.
  • Windykacja w branży kreatywnej – Oporni klienci nie opłacają na czas faktur Twojej agencji marketingowej? Wystarczy jednak przestrzegać kilku zasad żeby windykacja była łatwiejsza. Wszystkiego dowiesz się z tego ebooka.

Podziękowania dla:

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: