adwokat Bartosz Gajek

⛑️ główny ratownik

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Umów bezpłatną konsultację

Sklep z umowami

Marketing medyczny cz.3 – odpowiedzialność za reklamę placówek medycznych

Bartosz02 kwietnia 20195 komentarzy

reklama placówek medycznychO tym, że reklama placówek medycznych to temat dość skomplikowany pisałem już w cz.1 i cz.2 cyklu o marketingu medycznym.

Dzisiaj czas na podsumowanie i próbę odpowiedzi na pytanie: co tak naprawę grozi lekarzowi i agencji za stosowanie niedozwolonej reklamy. I to podwójnie niedozwolonej, bo zabronionej zarówno przez ustawę o działalności leczniczej jak i zasady samorządu lekarskiego.

Reklama placówek medycznych i „dyscyplinarka”

W pierwszej kolejności trzeba wskazać, że lekarz może odpowiadać dyscyplinarnie za stosowanie nieuczciwej reklamy. Pozwala na to art. 63 ust.1 kodeksu etyki lekarskiej, który przewiduje że:

Lekarz tworzy swoją zawodową opinię jedynie w oparciu o wyniki swojej pracy,
dlatego wszelkie reklamowanie się jest zabronione.

Niestety nie dotarłem do żadnych interesujących orzeczeń, które mówiłyby o tym jaka konkretnie działalność promocyjno-reklamowa jest zabroniona. O „cienkiej granicy” pomiędzy informacją a reklamą mówił Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej w wywiadzie z 2015 roku:

Ponadto należy rozróżnić prawo lekarza do udzielania informacji od niedopuszczalnej reklamy.Czasami granica pomiędzy nimi bywa niełatwa do określenia. Dodatkowo zaczęły pojawiać się głosy, że nowoczesne czasy wymuszają, by podjąć dyskusję o możliwości wprowadzenia zmian w zapisach art. 63 Kodeksu Etyki Lekarskiej. Jeżeli głosów na tak będzie rzeczywiście dużo, to lekarze mają pełne prawo, żeby za pośrednictwem swoich delegatów występować o taką dyskusję na Krajowym Zjeździe Lekarzy.

Z wywiadu dodatkowo wnioskuję, że prawdziwym problemem samorządu jest występowanie przez lekarzy w reklamie, a nie reklama placówek medycznych.

Niestety na stronie rzecznika również brak jest konkretnych informacji o postępowaniach wszczętych w związku z korzystaniem z reklamy usług medycznych przez lekarzy.

Dlatego zostawmy na chwilę odpowiedzialność dyscyplinarną i przejdźmy do odpowiedzialności za … wykroczenie.

Art.  147a kodeksu wykroczeń

Czy wobrażasz sobie, że w gabinecie Twojego klienta stawia się policjant?

Oczywiście, to się czasami zdarza. Być może potrzebne jest nagranie z monitoringu albo ktoś dość niefrasobliwie zaparkował przed budynkiem…

A co ty gdybym Ci powiedział, że powodem tej wizyty może być mandat za … „podawanie do wiadomości publicznej informacji o zakresie i rodzaju udzielanych świadczeń zdrowotnych mających formę i treść reklamy”

Pozwala na to art. 147a kodeksu wykroczeń.

Od razu uspokajam: to martwy przepis jak wiele innych „wykroczeniowych” wynalazków.

Widzisz nasz ustawodawca wymyślił sobie wiele lat temu, że do ustaw będzie wprowadzał drobne wykroczenia, którymi będzie wymuszał „przestrzegania” zawartych w nich, kluczowych przepisów. W praktyce jednak te „niszowe” wykroczenia są traktowane nad wyraz pobłażliwie przez nasze organa ścigania 😁. Przekonałem się o tym całkiem niedawno próbując skorzystać z przepisu dotyczącego rozgłaszania fałszywych informacji o przedsiębiorstwie (art. 26 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji).

Nic z tego. Policja nie była zainteresowana.

Myślę, że ten dodany „na siłę” art. 147a kw w praktyce nigdy nie  został wykorzystany i zapewnie nigdy nie będzie.

Nieuczciwa reklama placówek medycznych

O nieuczciwej reklamie pisałem już w tym poście.

Aby lekarz popełnił czyn nieuczciwej konkurencji wystarczy, aby wykorzystywał reklamę medyczną, która jest zabroniona przez art. 14 ustawy o działalności leczniczej. W takim przypadku z samego faktu, że wykorzystano reklamę zabronioną wynika, że taka reklama jest też nieuczciwa. Nie musi ona dodatkowo być sprzeczna z dobrymi obyczajami, nieetyczna czy uwłaczająca ludzkiej godności.

Twoja agencja marketingowa też może odpowiadać za taką sprzeczną z prawem reklamę medyczną, bo pozwala na to art 17 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

Zgodnie z tym przepisem:

Czynu nieuczciwej konkurencji, w rozumieniu art. 16, dopuszcza się również agencja reklamowa albo inny przedsiębiorca, który reklamę opracował. 

Odpowiedzialność Twojej agencji marketingowej może być podwójna, bo raz że pozew może złożyć inny lekarz przeciwko Tobie i Twojemu klientowi.

A dwa, że klient może dochodzić z kolei od Ciebie naprawienia szkody wynikłej ze stworzenia materiałów marketingowych, które naruszyły przepisy ustawy.

Takie sprawy to jednak hipotetyczne rozważania.

Gdy w 2018 roku Stowarzyszenie Twoja Sprawa pozwało za reklamę Producenta Napojów Energetycznych to wywołało to nie małe zamieszanie.

Taki spór jest zatem raczej wyjątkiem od reguły i to zarezerwowanym dla wyjątkowo zuchwałych reklamodawców 😄.

Odpowiedzialność agencji w stosunku do lekarza

Agencja marketingowa może w umowie z klientem-lekarzem dokładnie określić zasady swojej odpowiedzialności za reklamę medyczną. O takiej prawnej możliwości pisałem już tutaj i z całą odpowiedzialnością mogę stwierdzić, że marketing medyczny zasługuje na taką szczególną klauzulę.

Przypomnę Ci cytowane chwilę wcześniej słowa Pana Naczelnego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej

Należy rozróżnić prawo lekarza do udzielania informacji od niedopuszczalnej reklamy. Czasami granica pomiędzy nimi bywa niełatwa do określenia.

To jest właśnie sendo problemu!

Przy tak zdawkowo sformułowanym przepisie, nie przystającym do aktualnych realiów kodeksie etyki i braku dostępu do orzeczeń dyscyplinarnych lekarzy…

Cóż, w wielu kwestiach rozprawianie o dopuszczalnych formach marketingu medycznego to „wróżenie z fusów”.

A ryzyko istnieje, że Twoje działania jakiś Rzecznik Dyscyplinarny pieszczotliwie określi jako „noszące znamiona zakazanej reklamy” 😅.

Oczywiście nie jest, że zupełnie nie wiemy czego w marketingu usług medycznych nie wolno. Cała gama „klasycznych” działań promocyjno-reklamowych i zachęt cenowych jest zabroniona i basta.

Problem raczej leży w tym, że nie wiemy czego nie wiemy 😆.

Dlatego też warto w tym konkretnym przypadku zadbać o odpowiednią umowę i wspomnianym ryzykiem nieco podzielić się z klientem.

Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?

umowa o wykorzystanie wizerunku

Brak czasu na czytanie?

 

Zobacz także:

  • Marketing Medyczny cz.1 – Reklama usług medycznych to temat złożony. Ustawa lecznicza jednoznacznie jej zabrania, ale już uchwała Naczelnej Rady Lekarskiej otwiera pewną furtkę…
  • Marketing Medyczny cz.2 – Marketing usług zdrowotnych jest ograniczony przez prawo gdy chodzi o informacje cechach reklamy. Zakaz ten dotyczy jednak tylko “publicznej reklamy”.

Podziękowania dla:

  • Photo by Ani Kolleshi on Unsplash

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Bartosz Gajek

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 5 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

    Marcin 1 czerwca, 2021 o 14:09

    Patologia Polskiego prawa. Pożytecznych światu usług reklamować nie można, a chwilówki są OK. 😂
    Świetna seria artykułów 😉

    Odpowiedz

    Bartosz Gajek 2 czerwca, 2021 o 09:42

    Dziękuję Panie Marcinie.

    Niestety rzeczywistość i prawo bardzo często się mijają 😉.

    Odpowiedz

    Gosia 21 listopada, 2024 o 10:44

    Pani Bartoszu,
    po przeczytaniu wszystkich wpisów na temat reklamy placówek medycznych nadal nie mogę rozstrzygnąć: czy zakazana jest nawet informacja o adresie, godzinach otwarcia oraz oferowanych zabiegach danej placówki, ale idąca w radiu (poniważ jest to medium publiczne)? np.
    Centrum Medyczne i Rehabilitacji na ulicy xxxxxxxxxxx w xxxxxxxxxxxxxx
    – kriokomora
    – laser wysokoenergetyczny
    – fala uderzeniowa
    – terapia indywidualna
    – masaż leczniczy
    i wiele więcej – teraz również odpłatnie.
    Centrum Medyczne i Rehabilitacji xxxxxxxxxxxx.w xxxxxxxxxxxxx otwarte w godzinach xxxxxxxxx
    Będę wdzięczna za odpowiedź.

    Odpowiedz

    Bartosz 23 listopada, 2024 o 19:25

    Witam

    „Podmiot wykonujący działalność leczniczą podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy”

    Fakty i „suche” komunikaty o adresie, godzinach otwarcia, posiadanym sprzęcie, oferowanych usługach, czy specjalizacji lekarzy nie zawierają tzw. elementu perswazyjnego (nakłaniania do skorzystania z oferty) czyli nie posiadają cech reklamy. Zatem powyższy przepis nie zabrania publikowania takich treści.

    Odpowiedz

    Gosia 25 listopada, 2024 o 10:35

    Dziękuję bardzo za odpowiedź. Pozdrawiam

    Dodaj komentarz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.
    Chcesz zgłosić nielegalne treści? Szczegóły: regulamin treści.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: