Chciałbym Ci tutaj napisać, że istnieje coś takiego jak ustawa prawo reklamy i podać wygodnego linka.
Naprawdę bym chciał 😁.
Byłoby dużo mniej zachodu dla Ciebie i dla mnie gdyby istniał taki akt albo kodeks.
Pomyśl tylko: wszystko w jednym miejscu, wygodne to to i zrozumiałe.
Agencja reklamowa potrzebuje coś sprawdzić? Otwieramy tylko taką ustawę i już mamy odpowiedź.
Byłoby fajnie?
Zobaczmy więc jak jest naprawdę.
Prawo reklamy czyli prawo „w rozsypce”
A tym czasem jest dokładnie odwrotnie, bo prawo reklamy jest „porozrzucane” po różnych ustawach, poupychane w najmniej oczywistych miejscach i często pisane na kolanie.
Ogół tych ustaw, rozporządzeń i uchwał dopiero razem tworzy to, co szumnie można nazwać „prawem reklamy”.
Żeby pokazać Ci jak bardzo „rozdrobnione” jest to zagadnienie wystarczy sięgnąć do kodeksu karnego, gdzie znajduje się jeden, malutki paragraf traktujący o pewnej reklamie tak nagannej, że musiano z jej rozpowszechniania rozbić przestępstwo (całkiem resztą słusznie).
Do tego dochodzi jeszcze unijne prawo reklamy, które często bierze reklamę na celownik produkując kolejne to regulacje.
Życzmy sobie nawzajem powodzenia 😆.
Pomimo ogromu przepisów da się je jednak je podzielić na trzy w miarę intuicyjne kategorie.
Reklama nieuczciwa
O nieuczciwej reklamie stanowią ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i ustawa z dnia
23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
Zadaniem tych aktów jest dbać o to żeby rynek był (w miarę) uczciwy, a konsumenci nie byli wystawieni na zbyt dalece posuniętą „pomysłowość” przedsiębiorców. Te akty raczej opisują to czego nie wolno robić i są źródłem wskazówek, co w reklamie można, co może jakoś przejdzie, a co zupełnie jest ciosem poniżej pasa 😅.
Reklama branżowa
Kilka branż, dzięki niezwykle „kreatywnej” promocji swoich towarów i usług (albo ich zwyczajnej szkodliwości), doczekało się bardzo ścisłej regulacji reklamy. W ten sposób prawo reklamy w formie kilku artykułów wkroczyło do takich ustaw jak:
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
- Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne.
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe.
- Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.
Reklama i jej środki przekazu
Trzecim zasadniczym filarem prawa reklamy jest rozróżnienie regulacji ze względu na sposób rozpowszechniania reklamy.
Będzie to zatem reklama prasowa, telewizyjna, outdoorowa i cała rzesza innych środków przekazu, których ima się większa lub mniejsza ilośc regulacji.
Takie ustawy to:
- Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji.
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe.
- Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.
- Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
Myślę, że napisałem tutaj o zupełnych podstawach, bo ustaw „reklamowych” jest dużo, dużo więcej. Chodziło mi raczej o zwrócenie Cie uwagi na to, że zanim rzucisz się w wir pracy twórczej sprawdź lepiej ustawę regulującą branżę Twojego klienta.
A nuż coś tam napisali o reklamie…
Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?
Brak czasu na czytanie?
Zobacz także:
- Nieuczciwa reklama – co to jest nieuczciwa reklama i co grozi Twojej agencji za jej przygotowanie.
- Nieuczciwa reklama i odpowiedzialność – jak można zabezpieczyć się przez roszczeniami klienta jeżeli przygotowana wedle jego wytycznych reklama okazała się być sprzeczna z prawem.
Podziękowania dla:
- Photo by FORREST CAVALE on Unsplash
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }