Dla gieldatekstow.ai napisałem krótki tekst o dotyczący ludzkiego wkładu w treści wygenerowane przez AI.
To jest rozwinięcie tematu, który poruszyłem już na blogu.
Otóż o ile „utwory” wygenerowane przez sztuczną inteligencję nie będą chronione prawem autorskim to już ludzi wkład może doprowadzić do powstania treści chronionych.
Z przykrością muszę jednak stwierdzić, że obowiązujące przepisy muszą być baaaardzo mocno „naginane” do nowej rzeczywistości w której sztuczna inteligencja jest faktem.
W zeszłym tygodniu uczestniczyłem II Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Autorskiego
im. Profesor Elżbiety Traple, której przedmiotem były właśnie zagadnienia prawno-autorskie związane z AI.
Słuchając innych prawników (zarówno praktyków jak i naukowców) widzę, że konsensus jest taki, że potrzebne będą zupełnie nowe regulacje prawne. Ja również się z tym zgadzam. Nowa rzeczywistość wymaga nowych rozwiązań.
A póki co musimy wszyscy „rzeźbić” w starych przepisach i starać się „wykrzesać” z nich coś sensownego 😃.
Jak? Przeczytaj tutaj!
Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?
Zobacz także:
- AI w marketingu – na nowymarketing.pl analizowałem co Unia szykuje w kwestii regulacji AI i jak wpłynie to na branżę kreatywną
- Człowiek i AI w duecie, czyli przyszłość pracy w branży marketingowej – moja wypowiedź dla na łamach nowymarketing.pl na temat praw autorskich do „utworów” wygenerowanych przez AI
Podziękowania dla:
- Photo by Alex Knight on Unsplash
{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
Chętnie bym poczytał o jeszcze jednej kwestii, a mianowicie – co w sytuacji, gdy to AI narusza prawa autorskie i kto ponosi za to odpowiedzialność. Wcale nie jest to pytanie od rzeczy, bo najnowszy model GPT-4 można karmić wprost danymi z internetu, w tym konkretnymi stronami internetowymi, aby stworzył, w mniej lub bardziej kreatywny sposób, teksty na podstawie takich danych. W mojej ocenie ryzyko naruszenia praw autorskich jest bardzo duże, natomiast odpowiedzialność bardzo rozmyta…
Witam
O odpowiedzialności wspomniałem tutaj: https://naratunekkreatywnym.pl/prawa-autorskie-sztuczna-inteligencja-agencja-marketingowa/
Natomiast w zeszłym miesiącu w USA 17 różnych autów (w tym znany z „Gry o Tron” George R.R. Martin) pozwali właściciela ChataGTP. Zobaczymy co z tego wyjdzie.