Wycena swoich usług to zazwyczaj nic przyjemnego.
O ile nie jesteś urodzonym sprzedawcą to jest szansa, że zżymasz się na samą myśl o rozmowie o wynagrodzeniu.
A że za mało.
Albo za dużo.
Albo klient pomyśli, że nie wiadomo co.
Zarobić chciałby każdy, ale ofertowanie i prowadzenie negocjacji to już inna historia.
I nie dziwota, że trudna rozmowa o pieniądzach może przegrać z dyskusją o nowym projekcie, którego każdy detal fascynuje, pociąga i inspiruje do działania.
Do tego klient ten „nowy projekt” potrzebuje na wczoraj, a więc trzeba stanąć na wysokości zadania i niezwłocznie rzucić się w wir kreatywnej pracy.
Dwa typowe scenariusze
A więc projekt ruszył, ale wynagrodzenia nie dogadaliście.
Trzy „zarwane nocki” dalej jesteś gotowy do prezentacji u klienta, a w głowie masz dwa scenariusze:
- „klient będzie zachwycony i ozłoci całą agencję” albo
- „wolę o tym nie myśleć”
Jak na koniec Twoja agencja kreatywna opływa w sławę i szeroko pojęte dobra doczesne to oczywiście gratuluję 😁.
Natomiast jeżeli spełnił się scenariusz nr 2 (czyli coś o czym wolałeś nie myśleć) to zapewne klientowi projekt nie przypadł do gustu, a na Twoją „ofertę powykonawczą” powściągliwie odparł:
„a dlaczego tak drogo?”
I teraz mamy impas, bo klient najchętniej zapłaciłby grosze, albo nic, a ty oczekujesz godziwego wynagrodzenia.
Brak określenia wynagrodzenia w umowie
Z pomocą przyjdzie Ci art. 628 kc, który został umieszczony w kodeksie cywilnym tylko i wyłącznie na wypadek sytuacji braku określenia wynagrodzenia. To znaczy gdyby strony nie określiły wysokości wynagrodzenia ani podstaw do jego ustalenia.
Czyli dokładnie Twoja sytuacja. To się nazywa mieć szczęście 🙄.
Oszacowanie należnego Ci wynagrodzenia będzie w toku procesu zadaniem dla biegłego, gdyż wymaga ono znajomości Twojej branży i wiedzy specjalistycznej.
Istotnym jest jednak metoda tej wyceny.
Obliczając należne Ci wynagrodzenie w pierwszej kolejności bierze się pod uwagę „zwykłe wynagrodzenie za dzieło tego rodzaju”. Dopiero w drugiej kolejności rozważa się ewentualnie „wynagrodzenie odpowiadające uzasadnionemu nakładowi pracy oraz innym nakładom przyjmującego zamówienie”.
Jaka się różnica?
Zwykłe wynagrodzenie za dzieło tego rodzaju
Takie wynagrodzenie można ustalić na podstawie:
- wcześniejszych umów – jeżeli uprzednio wykonywałeś już dla klienta podobne projekty to możesz się powołać na dotychczas stosowane przez was stawki.
- przeciętne stawki rynkowe – jeżeli Twój nierozliczony projekt jest dość standardową usługą reklamową lub programistyczną to jest wysoka szansa, że biegły będzie mógł sięgnąć do dostępnych na rynku ofert i cenników.
O ile z waszymi wcześniejszymi umowa sprawa jest jasna, to „przeciętne stawki” mogą być w branży kreatywnej problematyczne. Przeciętne stawki to nie stawki średnie!
Określając przeciętną stawkę trzeba mieć na względzie rodzaj klienta, rodzaj przekazu marketingowego, target, rodzaj produktu etc. Innymi słowy nie bada się ile średnio agencję biorą za np: spot reklamowy , ale raczej ile przeciętnie kosztuje taki spot dedykowany dla odzieżowej marki premium 😳.
I to może być nie lada wyzwanie, albo zadanie wręcz niewykonalne.
Wynagrodzenie odpowiadające uzasadnionemu nakładowi pracy
Jeżeli pierwsza metoda nie może dać jednoznacznej odpowiedzi to biegły przystąpi od szacowania nakładów pracy na realizację projektu.
- uzasadniony nakład pracy – biegły oceni jakie typowe czynności musiałeś podjąć dla wykonania projektu. Zwracam uwagę na słowo „typowe”. Jeżeli Twoja grafika zawiera elementy inspirowane kaligrafią to oczywiście wliczony zostanie czas na ich wykonanie. Jeżeli jednak poświęciłeś 20 godzin na research sztuki kaligraficznej to ten wysiłek nie będzie uznany za typowy nawet jeżeli w Twojej ocenie był on niezbędny.
- inne nakłady – za nakłady uznaje się wszelkie koszty materiałowe (np: koszty produkcji poligraficznej) i osobowe jakie musiałeś ponieść, aby zrealizować projekt.
Na koniec biegły musi również uwzględnić zysk na jaki miałeś prawo liczyć podejmując się wykonania zamówienia.
Nie liczyłbym jednak na przysłowiowe „kokosy”.
Brak określenia wynagrodzenia jest mało optymalnym sposobem prowadzenia agencji.
Nie zaskoczę Cię więc jeżeli na koniec rzucę mądrością ludową pokroju:
„będzie znaczniej bardziej zadowolony z wynagrodzenia jeżeli sam je wycenisz niż pozostawisz sprawę w rękach biegłego” 😁.
Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?
Brak czasu na czytanie?
Zobacz także:
- Klient deklaruje że zapłaci – Warto aby agencja marketingowa upomniała się niezapłaconą fakturę.Deklaracja zapłaty przez klienta stanowi uznanie roszczenia, a to ma liczne zalety.
- Dodatkowe zastrzeżenia na fakturze – Klient nie chce podpisać z Tobą umowy? Dodatkowe zastrzeżenia w fakturze VAT są dopuszczalne i mogą wywołać dla agencji reklamowej takie same skutki.
Podziękowania dla:
- Photo by rawpixel on Unsplash
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }