Uwielbiam wszelkiego rodzaju listy kontrolne.
Tzw. check-listy wykorzystuje się zarówno w firmach jak i na salach operacyjnych.
Ja z powodzeniem stosuje je w mojej praktyce adwokackiej i wielokrotnie już przekonałem się o ich zaletach.
Ba, nawet kilkukrotnie uratowały mi już skórę, bo mogłem zaliczyć naprawdę dużą wpadkę.
I do tego głupią!
Właśnie to jest kluczowa kwestia, którą Atul Gawande porusza swojej książce „The Checklist Manifesto: How to Get Things Right”.
„Wierzymy, że nasza praca jest zbyt skomplikowana, aby ująć ją na liście kontrolnej. A głupio jest robić listę dla oczywistości. Tymczasem listy kontrolne są jak siatka kognitywna – mogą uchronić nawet doświadczonych przed pomyłkami, zwłaszcza prostymi” (trochę parafrazuję tu autora, ale generalnie taki jest główny przekaz 😁)
Dlatego uważam, że Ty też powinieneś stosować listy kontrolne.
A przynajmniej wspomagać się nimi przy zawieraniu umów.
Możesz powiedzieć:
„Lista kontrolna nie jest mi potrzebna. Przecież wiem co mam w umowie, po to mam wzór”
Tutaj muszę zaprotestować 😁.
Po pierwsze projekt umowy może narzucić klient. I wtedy w Twoje ręce wpada umowa, którą pierwszy raz widzisz na oczy.
Po drugie negocjacje Twojej umowy często pewnie wyglądają tak, że przesyłacie sobie z klientem e-mailem poprawki.
Tu ktoś coś zaznaczy na zielono, tam na czerwono, coś ktoś usunie, podkreśli i doda komentarz?
Opcja „śledź zmiany”? Raz jest, a raz jej nie ma.
Na koniec powstaje taki „zlepek” różnych pomysłów i koncepcji.
Ciągle jesteś pewien, że to jest Twoja umowa?
Zakładam, że Cię przekonałem 😉 więc przejdźmy do sedna.
Checklista nie zwalnia od myślenia
Na początek bardzo ważne zastrzeżenie: listy kontrolne mają wspomagać Twoje myślenie, a nie Cię w nim zastępować.
Na mojej liście umieszczam zawsze krytyczne kwestie. Takie których przeoczenie może wyrządzić naprawdę wiele szkód.
Może się wydawać, że o takich „mission critical” się nie zapomina, ale zapomnieć można naprawdę o wszystkim 😃.
Lepiej niech nie będą to te krytyczne tematy.
Możesz też popaść w drugą skrajność i za mało polegać na liście kontrolnej.
Niby tę listę masz, niby na nią zerknąłeś, ale tak naprawdę to leży się kurzy. Taki kwiatek do kożucha 😁.
Polecam więc złoty środek: czytaj umowę w skupieniu, a potem weryfikuj czy punkty ujęte na liście znajdują się w umowie.
Poniższa lista ma charakter uniwersalny i powinna się sprawdzić przy zawieraniu większości umów w branży kreatywnej.
Kolejność punktów odpowiada kolejności w jakiej zazwyczaj pojawiają się one (lub powinny się pojawić) w umowie.
✅ Checklista do umowy dla agencji reklamowej
- Strony umowy
- sprawdź kontrahenta w google.pl czy nie ma żadnych niepokojących informacji [przykład tutaj]
- sprawdź czy nazwa kontrahenta odpowiada tej wpisanej do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego
- sprawdź numer NIP kontrahenta Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej lub Krajowym Rejestrze Sądowym
- sprawdź czy osoby podpisujące umowę zostały wpisane do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego
- jeżeli osoba będzie podpisywać umowę za kontrahenta to zażądaj kopii jej pełnomocnictwa
- Postanowienia umowy
- sprawdź czy masz prawo wykorzystać później efekty swojej pracy w portfolio
- sprawdź czy Twoje wynagrodzenie zostało określone jako netto lub brutto
- sprawdź czy prawa autorskie do Twojego projektu przechodzą na klienta dopiero po zapłacie
- sprawdź czy umowa określa ile poprawek klient może zgłosić do Twojego projektu
- sprawdź czy w umowie określono właściwość sądu ze względu na siedzibę powoda
- sprawdź czy w umowie określono jako właściwe prawo polskie [ważne przy zagranicznych klientach]
- sprawdź czy umowa przewiduje nieważność jej zmian dokonanych bez zachowania formy pisemnej
- Podpisanie umowy
- sprawdź czy umowa musi być zawarta na piśmie czy też wystarczy skan przesłany e-mailem
- sprawdź czy każda ze stron umowy została zaparafowana
- sprawdź czy każda zmiana naniesiona na wydruku umowy (np: długopisem) została zaparafowana
- sprawdź czy strony podpisały się we właściwych miejscach (Wykonawca w polu dla Wykonawcy etc.).
Potrzebujesz checklisty w wersji pdf?
Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?
Brak czasu na czytanie?
Zobacz także:
- Jaka powinna być umowa – dlaczego kontrakty warto pisać “łopatologiczne” tak, aby były one czytelne i zrozumiałe także dla innych osób niezaangażowanych w projekt.
- Zerwanie umowy – dlaczego umowy z Twoją Agencją Kreatywną nie można tak po prostu “zerwać” i ile to może klienta kosztować
Podziękowania dla:
- Photo by STIL on Unsplash
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }