fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep

Wzór umowy agencji reklamowej cz.IV – rygor nieważności zmian umowy

Bartosz Gajek25 lutego 20182 komentarze

wzór-umowy-agencji-reklamowej-rygor-nieważnościW poprzednim poście napisałem o tym jak krótka klauzula integracyjna może pomóc Ci przeciąć spekulacje, co do tego na co tak naprawdę strony się umówiły zanim podpisały umowę.

Niestety tak naprawdę to dopiero połowa sukcesu.

Dokładnie to samo zagrożenie pojawia się, gdy w umowie nie zawarłeś odpowiedniego postanowienia, z którego wynikałoby że wszelkie zmiany umowy powinny być dokonywane na piśmie.

W przeciwnym wypadku: rygor nieważności.

Jeżeli czytając to wydaje Ci się to być “prawniczym elementarzem” to oczywiście masz racje.

Świadomość prawna naszych rodaków, że tego typu postanowienie musi się znaleźć w umowie jest powszechna.

Ba, co poniektórzy rozpoczynają nawet lekturę projektu każdej umowy od odszukania tego postanowienia. A jeżeli na niego nie natrafią to w ich mniemaniu umowa jest podejrzana.

Z gruntu.

I słusznie, bo to naprawdę ważne postanowienie. Tyle że diabeł – jak zawsze – tkwi w szczegółach.

Rygor nieważności zmian umowy bez formy pisemnej

To, że wiesz o potrzebie umieszczenia w umowie tej klauzuli nie daje jeszcze gwarancji, że jej brzmienie będzie właściwe.

Paradoks polega na tym, że rygor nieważności sam jest podatny na nieważność 😁.

Potencjalnie opłakanym w skutkach, błędem jest zredagowanie  klauzuli w następujący sposób:

“Wszelkie zmiany umowy powinny zostać dokonane na piśmie”

“Wszelkie zmiany umowy strony dokonywać będą w drodze pisemnych aneksów”

“Dla skutecznej zmiany umowy wymagane będą podpisy obydwóch stron”

Wszystkie powyższe klauzule oczywiście dotyczą tego samego zagadnienia i mają jedną wspólną cechę.

Jaką? Otóż nie przewidują one wprost, że brak zachowania formy pisemnej skutkuje nieważnością tych zmian.

Chciałoby się powiedzieć:

“Skoro ustalamy w umowie, że zmiany będą tylko w drodze podpisanego przez obydwie strony aneksu to chyba oczywistym jest że bez tego aneksu nie ma mowy o jakiejkolwiek zmianie umowy” 

Niestety absolutnie kluczowym jest zastrzeżenie w umowie, że brak pisemnego aneksu spowoduje rygor nieważności.

Prawidłowo zredagowana klauzula powinna więc brzmieć:

“Wszelkie zmiany umowy powinny zostać dokonane na piśmie pod rygorem ich nieważności

Mając już za sobą lekturę naprawdę pokaźnej ilości projektów umów mogę z ręką na sercu powiedzieć, że ten błąd jest naprawdę częsty. Jestem przekonany że Ty już go nie popełnisz 😀.

*****

Zobacz także:

Podziękowania dla:

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 610 718e-mail: bartosz@gajekpartnerzy.pl

umów bezpłatną konsultację | sklep ze wzorami umów

{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Sebastian Jakubiec Marzec 15, 2018 o 22:52

Czasami nawet tak prosty zapis dla stron nie jest zrozumiały 😉

Trafił mi się klient, który – wysłał wypowiedzenie mailowo pomimo zapisu o pisemności. Oczywiście ostatniego dnia miesiąca (czyli standardowy numer – iście rzutem na taśmę). Wychodzę zawsze prokliencko – więc na ogół tłumaczę w czym rzecz a nie “czekam w ciszy” na przebieg wydarzeń, szczególnie że moje usługi są świadczone w trybie ciągłym więc każdy miesiąc to kolejne opłaty i chcę by klient miał jasność.

To parę dni później, już nowego miesiąca otrzymałem pismo w którym “potwierdzają dokonane mailoweo 31.05…. “. Oczywiście uznają, że złożyli z końcem maja a nie dopiero w czerwcu. 🙂

Ciekawy blog! W rewanżu zapraszam do nas – na http://websem.pl – po garść marketingowych porad
i nowinek 🙂

Odpowiedz

Bartosz Gajek Marzec 16, 2018 o 12:14

Te e-maile tak nas rozleniwiły, że ludzie mają już awersję do papieru i listów poleconych. A przecież to nie jest aż tak uciążliwe..

Websem wygląda imponująco, już siadam z kawką do czytania 🙂

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: