fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwi膮za膰 problemy z jakimi borykaj膮 si臋 ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak unikn膮膰 b艂臋d贸w pope艂nianych w Twojej bran偶y 鈥 tych najcz臋stszych i鈥 tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mog膮 chroni膰 efekty Twojej pracy i jak zadba膰 o to, 偶eby zawsze dzia艂a艂y na Twoj膮 korzy艣膰. Wreszcie poradz臋 Ci jak porozumie膰 si臋 z trudnym klientem (TYM kt贸ry sp臋dza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie 鈥 jak skutecznie dochodzi膰 swoich praw przed s膮dem...
[Wi臋cej >>>]

Sklep z umowami

Czy dla agencji reklamowych nazwa umowy ma jakiekolwiek znaczenie?

Bartosz Gajek19 lutego 2020Komentarze (0)

nazwa umowyOd zarania dziej贸w agencje reklamowe dziel膮 si臋 na dwa obozy 馃槈.

Pierwszy ob贸z uwa偶a, 偶e nazwa umowy powinna w spos贸b wr臋cz drobiazgowy opisywa膰 czego umowa dotyczy.

Tutaj mniej nie znaczy wcale lepiej.

Tytu艂 mo偶e brzmie膰 “umowa na opracowanie projekt贸w graficznych i/lub koncepcji materia艂贸w informacyjnych i promocyjnych, prezentuj膮cych dzia艂alno艣膰 i ofert臋 finansow膮 firmy XYZ wraz z przeniesieniem praw autorskich“.

Na marginesie dodam: nie jest to najd艂u偶sza nazwa umowy jak膮 widzia艂em 馃榿.

Drugi ob贸z, jak 艂atwo si臋 domy艣le膰, prezentuje zgo艂a odmienn膮 postaw臋. Dla tych agencji umowa r贸wnie dobrze mo偶e mie膰 nag艂贸wek “umowa o dzie艂o”.

Mo偶na broni膰 obydw贸ch stanowisk, ale pytanie kt贸re naprawd臋 warto zada膰 to…

Czy nazwa umowy ma znaczenie?

We wpisie na temat typ贸w um贸w w bran偶y kreatywnej pisa艂em, 偶e z uwagi na ich przedmiot do um贸w stosuje si臋 r贸偶ne przepisy.

Przyk艂adowo umowa o 艣wiadczenie us艂ug SEO jest typowym kontraktem “nale偶ytej staranno艣ci” do kt贸rego odpowiednio stosuje si臋 przepisy o zleceniu.

A co by si臋 sta艂o gdyby艣 wspomnian膮 umow臋 o SEO nazwa艂 po prostu “umowa o dzie艂o”?

Czy teraz zamiast przepis贸w o zleceniu stosowa艂oby si臋 do niej przepisy o dziele?

Nie.

To tak jakby艣 przywi膮za艂 pomara艅cz臋 do ga艂臋zi jab艂oni. To drzewo nadal b臋dzie dawa膰 tylko jab艂ka i citrus sinensis nijak si臋 nie stanie 馃槈.

Nazwa umowy ma podobny wp艂yw na jej tre艣膰, bo je偶eli nadasz umowie b艂臋dn膮 nazw臋 to i tak nie zmieni to jej charakteru.

Dzieje si臋 tak za spraw膮 art. 65 kodeksu cywilnego, kt贸ry stanowi, 偶e:

w umowach nale偶y raczej bada膰, jaki by艂 zgodny zamiar stron i cel umowy, ani偶eli opiera膰 si臋 na jej dos艂ownym brzmieniu“.

Oznacza to, 偶e je偶eli z tre艣ci umowy wynika 偶e masz 艣wiadczy膰 us艂ugi SEO聽 to sama nazwa umowy nie mo偶e tego zmieni膰.

Nie musisz zatem obawia膰 si臋, 偶e poniesiesz jakie艣 negatywne konsekwencje nadania umowie b艂臋dnego tytu艂u.

Warto jednak 偶eby艣 wykaza艂 jednak minimum staranno艣ci i nie nazywa艂 ka偶dej jednej umowy “umowa o dzie艂o”.

Mo偶e bowiem si臋 zdarzy膰, 偶e kiedy艣 t膮 umow臋 b臋d膮 stara膰 si臋 “zdekodowa膰” osoby zupe艂nie niezwi膮zane z wykonywanym przez Ciebie projektem. Wtedy “艂opatologiczne” sformu艂owana umowa jest wielk膮 zalet膮.

A czytelna i zrozumia艂a umowa zaczyna si臋 w艂a艣nie od dobrego tytu艂u.

Co warto umie艣ci膰 w nazwie umowy

Jak wspomnia艂em tutaj przy “umowach mieszanych” (takich jak na obs艂ug臋 Social Media) nawet prawnikom sprawia trudno艣ci okre艣lenie jakie przepisy do nich zastosowa膰.

Dlatego zamiast “g艂贸wkowa膰” z jakim typem umowy masz do czynienia du偶o bardziej po偶ytecznym jest skupianie si臋 na innym aspekcie. Po prostu spraw 偶eby nazwa umowy w spos贸b zwi臋z艂y oddawa艂a esencj臋 tego na co si臋 um贸wili艣cie.

Przyk艂adowo masz zaprojektowa膰 opakowanie produktu tak, aby mo偶na by艂o go wydrukowa膰?

Nazwij kontrakt “Umowa o wykonanie projektu opakowania produktu i jego przygotowanie do druku”.

W czym to pomo偶e? O ile sama nazwa umowy nie mo偶e zmieni膰 jej sensu to za to mo偶e pom贸c w jej interpretacji.

Du偶o 艂atwiej b臋dzie bowiem zrozumie膰 istot臋 waszych ustale艅 je偶eli tre艣膰 umowy wsp贸艂gra z jej nazw膮.

Co jeszcze powinno trafi膰 do tytu艂u umowy?

Jestem zwolennikiem numeracji um贸w np: 01/SEO/2020. Nie jest to absolutnie konieczne, ale je偶eli w Twojej agencji funkcjonuje du偶a ilo艣膰 um贸w tego samego typu to warto zacz膮膰 je indentytfikowa膰 za pomoc膮 jakiego艣 systemu do ich numeracji/katalogowania.

U艂atwia to w szczeg贸lno艣ci takie czynno艣ci jak fakturowanie um贸w, ich wypowiadanie no i przede wszystkim zawieranie do nich aneks贸w.

Brak czasu na czytanie?

Chcesz otrzymywa膰 dodatkowe materia艂y i aktualizacje?

Zobacz tak偶e:

  • Oferta聽鈥 Solidnie przygotowana oferta agencji reklamowej mo偶e wydatnie skr贸ci膰 proces przygotowywania umowy. Jest jeden warunek: musi zawiera膰 5 kluczowych element贸w
  • Wz贸r umowy B2B od klienta聽鈥 Agencje reklamowe cz臋sto musz膮 pracowa膰 na umowie przes艂anej im przez klienta.Taki wz贸r umowy B2B nie jest z gruntu z艂y, ale trzeba uwa偶a膰 na pewne klauzule.

Podzi臋kowania dla:

Je偶eli chcesz skorzysta膰 z pomocy prawnej, zapraszam Ci臋 do kontaktu:

tel.: +48 607 610 718e-mail: bartosz@gajekpartnerzy.pl

um贸w bezp艂atn膮 konsultacj臋 | sklep ze wzorami um贸w

{ 0 komentarze… dodaj teraz sw贸j }

Dodaj komentarz

Wyra偶aj膮c swoj膮 opini臋 w powy偶szym formularzu wyra偶asz zgod臋 na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SP脫艁KA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji tre艣ci komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyra偶onymi w Polityce Prywatno艣ci

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SP脫艁KA PARTNERSKA z siedzib膮 w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest mo偶liwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozosta艂e informacje dotycz膮ce ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczeg贸lno艣ci prawo dost臋pu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajduj膮 si臋 w tutejszej Polityce Prywatno艣ci. W sprawach spornych przys艂uguje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Nast臋pny wpis: