fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep

Podwykonawca-współtwórca dla Agencji Interaktywnej

Bartosz Gajek16 września 2018Komentarze (0)

podwykonawca-współtwórcaOutsourcing to chleb powszedni w wielu branżach, ale podwykonawca-współtwórca może nie jedną agencję przyprawić o ból głowy.

Jak pisałem już tutaj ten sam logotyp jednocześnie jest dziełem (w rozumieniu kodeksu cywilnego) i utworem (w rozumieniu prawa autorskiego).

Co ma do tego podwykonawca?

Otóż dajmy na to taką sytuację:

Wykonujesz duży serwis Internetowy i  sprawa nieco utknęła przy warstwie tekstowej. Niby piszecie, niby projekt posuwa się na przód, ale po minie klienta widzisz, że  wasz copy nie przejdzie. Znajdujesz więc copywritera z polecania i przekazujesz mu zaszczytne zadanie “ogarnięcia” waszych tekstów. Twój podwykonawca wywiązuje się z zadania śpiewająco, ale jest jeden problem: nie odbiera już telefonu. Być może urlop, a być może na stałe przeniósł się do Bangkoku 😜. W każdym razie projekt trzeba oddać, a Twój copywriter to teraz..

Podwykonawca-współtwórca

Między Tobą, a copywriterem bez wątpienia doszło do porozumienia: Twój copy trzeba było mocno podrasować. Zmiany mogły być różne: tutaj dopisać, tam usunąć, trochę przeredagować. Tekst niby ten sam, ale różnica jest zauważalna. Koniec końców w świetle prawa autorskiego jesteście współtwórcami, a współtwórcom prawo autorskie przysługuje wspólnie.

Bez znaczenia przy tym jest, że copywriter nie napisał całości tekstów, a “jedynie” przerobił już istniejące. Wasz nakład pracy nie musi być taki sam, a i tak domniemuje się, że macie po 50% udziału w pracy.

Określenie wielkości udziałów

W podanym przykładzie, gdyby nasz copywriter się odnalazł, należałoby jak najszybciej podpisać umowę przenoszącą całość praw na Twoją agencję. Oczywiście to scenariusz idealny 😁.

Twój podwykonwca-współtwórca może jednak nie mieć na to ochoty (albo mieć, ale nie za zaproponowaną przez Ciebie stawkę) i wtedy pozostaje tylko droga sądowa.

Zgodnie bowiem z treścią art. 9 prawa autorskiego każdy ze współtwórców może żądać określenia wielkości udziałów przez sąd, na podstawie wkładów pracy twórczej. W takim przypadku sąd może uznać, że np: Twoje niezbyt lotne, ale niemalże gotowe teksty to 80% pracy, a wkład copywritera to 20%.

Zniesienie współwłasności czyli wyjście z pata

Oczywiście sama świadomość, że Twoje jest 80% udziału w żaden sposób nie przybliża Cię do zakończenia sporu.

Definitywnym zakończeniem współpracy z podwykonawcą-współtwórcą będzie dopiero zniesienie współwłasności utworu.

Prawo autorskie przewiduje, że do autorskich praw majątkowych przysługujących współtwórcom stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego o współwłasności w częściach ułamkowych. To oznacza, że przykładowo sąd może przyznać całość praw Tobie, a podwykonawca-współtwórca otrzyma pieniądze za swoje 20% (czyli spłatę).

Warto więc zawierać z podwykonawcami umowy, w których powinieneś określić, że z chwilą zapłaty autorskie prawa majątkowe przechodzą na Twoją agencję. W przeciwnym wypadku mogą pojawić się komplikacje związane ze współautorstwem.

*****

Zobacz także:

Podziękowania dla:

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 610 718e-mail: bartosz@gajekpartnerzy.pl

umów bezpłatną konsultację | sklep ze wzorami umów

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: