Od soboty obowiązuje nas już kolejny lock-down, który ponownie zamknął wiele branż.
Trudno teraz oczekiwać, że właściciel hotelu będzie nadal korzystał z Twojej obsługi mediów społecznościowych.
W końcu nawet najlepsze zarządzanie profilem na facebooku nie sprawi, że hotel będzie mógł znowu przyjmować gości.
Zapewne w takiej sytuacji ze zrozumieniem przyjmiesz ewentualne wypowiedzenie umowy o obsługę social mediów.
Nie można przecież oczekiwać, że i tak ledwie zipiący klient będzie płacić za usługę, z której rezultatu de facto nie może korzystać.
Być może do Twojej agencji już trafiło oświadczenie o wypowiedzeniu umowy.
Albo na maila trafiła uprzejma prośba o jej rozwiązanie za porozumieniem stron…
I o ile zapewne wykazujesz się empatią i zrozumieniem dla biznesowych problemów klienta to już dwie kwestie mogą nie dawać Ci spokoju.
Raz, że poświęciłeś mnóstwo czasu i wysiłku na zdobycie tego klienta.
A dwa, że klient niezwiązany już umową wróci na „wolny rynek”, a więc w przyszłości zawalczą o niego także inne agencje.
Czy jest z tej sytuacji jakieś wyjście? Jakiś „złoty środek”, który sprawi, że „wilk będzie syty i owca cała”?
Rozwiązaniem może być..
Zawieszenie wykonywania umowy a prawo
Nie podejrzewam Cię o to, że rzucisz się teraz na kodeks cywilny i zaczniesz szukać gdzie toteż uregulowane jest zawieszenie wykonywania umowy 😃.
ALE gdybyś chciał takich przepisów obsesyjnie poszukiwać to od razu uspokajam: one nie istnieją.
I wiesz co?
Większość klauzul jakie spotkasz w umowach wcale nie ma swojego źródła w jakiejś tam ustawie czy kodeksie cywilnym.
One po prostu zostały wymyślone przez prawników i żyją teraz własnym życiem – pojawiając się w umowach pod różnymi postaciami.
Na taką prawniczą „kreatywność” pozwala tzw. zasada swobody umów czyli sławetny art.3531 kodeksu cywilnego.
Trochę więcej o tym napisałem w moim darmowym ebooku ze wzorem umowy dla agencji reklamowych. Więc ciekawskich odsyłam do tego ebooka .
Tutaj wytłumaczę to krótkich, żołnierskich słowach (a mam ku temu kompetencje jako kapral podchorąży 😁): praktycznie wszystko na co się umówicie w relacjach B2B jest dopuszczalne.
Zawieszenie wykonywania umowy to klauzula, która zdecydowanie jest dopuszczalna i niezwykle przydatna.
Dlaczego?
Bo rozwiązuje jeden, palący problem.
Jak mieć umowę, ale nic za nią nie płacić
Z faktu, że Twoja agencja social media zawarła z klientem umowę wynikają dla stron bardzo konkretne prawa i obowiązki.
Ty masz obowiązek świadczyć swoje usługi, a na kliencie spoczywa konieczność opłacania określonego w umowie abonamentu.
Oczywiście jest możliwe, że klient powie Ci żebyś nie świadczył usług przez 2-3 miesiące, a ty możesz się na to zgodzić.
W końcu nie przyjdzie do was na „sygnale” policja kontraktowa i nie wlepi wam mandatu za to, że macie umowę, a jej nie wykonujecie 😉.
Takie rozwiązanie ma jednak swoje minusy.
Przede wszystkim klient może się obawiać, zresztą całkiem zasadnie, że po jakimś czasie przestoju wystawisz mu fakturę.
Z prawnego punktu widzenia wygląda bowiem to tak, że Ty byłeś gotowy żeby świadczyć usługi, a przestój był z winy klienta.
Dodatkowo w umowach standardem jest klauzula o nieważności zmian umowy dokonanych bez zachowania formy pisemnej.
Zasadniczo więc nie wystarczy, że zgodzisz się na propozycję klienta, bo strony powinny to w jakiś sposób sformalizować.
Dlatego firmy wolą rozwiązać umowę niż siedzieć później na „prawnej beczce prochu”.
Zawieszenie wykonywania umowy to jednak inna prawa kaloszy.
Tutaj strony umawiają się, że przez pewien okres czasu umowa będzie obowiązywać, ale nie będzie wykonywana.
Ważnym jest również wprowadzenie mechanizmu, który sprawi, że po upływie okresu zawieszenia wszystko wróci do normy.
Ale pomówmy o konkretach 😃.
Poniżej mam dla Ciebie gotowe do wykorzystania wzory klauzul.
Jak zawiesić wykonywanie umowy
Podstawowa klauzula powinna brzmieć w następujący sposób:
1. Począwszy od ________ STRONY zawieszają wykonywanie umowy poprzez wstrzymanie się ze spełnianiem wzajemnych świadczeń przez okres ______ miesięcy.
2. Po upływie okresu zawieszenia wykonywania umowy STRONY, bez odrębnych wezwań, przystąpią do spełniania wzajemnych świadczeń.
Jeżeli umowa z Twoją agencją marketingową była zawarta na czas określony to warto jeszcze pokusić się o zapis przedłużający jej obowiązywanie:
3. Okres obowiązywania umowy ulega przedłużeniu o czas na jaki STRONY zawiesiły jej wykonywanie.
Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?
Brak czasu na czytanie?
Zobacz także:
- Jak negocjować umowy – Jak negocjować umowy? Wyjaśnił mi to pewien mądry i doświadczony przedsiębiorca przy okazji dużego kontraktu. TO ma wiele wspólnego z pływaniem.
- Wypowiedzenie umowy i jak na nie odpowiedzieć – Wypowiedzenie umowy agencji marketingowej nie zawsze wywoła skutki prawne. Pewne błędy mogą sprawić, że wypowiedzenie będzie bezskuteczne.
Podziękowania dla:
- Photo by FLY:D on Unsplash
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }