adwokat Bartosz Gajek

⛑️ główny ratownik

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Umów bezpłatną konsultację

Sklep z umowami

3 zasady dla Agencji Reklamowej jak negocjować umowy

Bartosz18 września 2018Komentarze (0)

jak negocjować umowyTeorii o tym „jak negocjować umowy” spisano pewnie całe tomiszcza.

Pewnie wiele osób ma wyobrażenie, że w ekstra lidze zobowiązań umownych negocjatorzy są już na tak wysokim poziomie, że nawet kolor krawata ma znaczenie (a musi być koniecznie czerwony!).

Kiedy jednak przyjdzie określić w czym konkretnie są od Ciebie lepsi rzekomi superherosi negocjacji to udzielenie odpowiedzi do łatwych nie należy.

I czym różni się umowa na kilka milionów złotych od tej na kilkadziesiąt tysięcy czy nawet kilkaset złotych?

Otóż wyjaśnił mi to pewien mądry i doświadczony przedsiębiorca przy okazji takiej właśnie dużej umowy:

„Jak się pływa to na głębokości 2 metrów i 100 metrów ruchy wykonuje się te same”.

Czyli kwoty mogą rosnąć, ale fundamentalne zasady pozostają niezmienne.

Pozwól więc, że podzielę się z tobą trójką zasad, które poznałem przez lata negocjując umowy.

Zarówno te duże jak i te całkiem małe.

Jak negocjować umowy to tylko WIN-WIN

Zasada „win-win” to elementarz negocjacji. Nigdy nie możesz tracić z pola widzenia, że siadając do stołu chcesz załatwić sprawę. Nie chodzi o to żeby przechytrzyć przeciwnika czy obrócić drugą stronę w perzynę.

W negocjacjach oczywiście musisz zadbać o własny interes, ale jeżeli to będzie jedyne czym będziesz się kierować to szanse na zwarcie umowy są marne.

Nie popadaj jednak w skrajność i nie stawaj na głowie żeby tylko druga strona była zadowolona, bo wtedy… ty stracisz ochotę na ten deal.

Podając sobie ręce po podpisaniu umowy Ty i Twój kontrahent musicie mieć przekonanie, że odbywaj zrobiliście dobry interes.

Pozwól drugiej stronie zachować twarz

Zastanawiałem się nad tym czy nie umieścić tej zasady na początku, bo ona jest super ważna. Łatwiej będzie mi zilustrować czego nie robić: punktować „przeciwnika” niemiłosiernie na każdym kroku i na każdym jednym punkcie umowy. A że to jest źle, że tak nie można, że za dużo albo za mało przecinków, albo że „Sąd Najwyższy wypowiedział się w wyroku z dnia…”.

Jeżeli umowa wymaga zmian to należy je wprowadzić. Natomiast czynienie drugiej strony personalnie odpowiedzialnej za błędy i wytykanie ich w niczym nie pomaga. Dlatego dobrym nawykiem jest mówienie przy negocjacjach w liczbie mnogiej.

My.

Nasza umowa.

Nasze zmiany.

Bo nawet jeżeli na sercu leży Ci tylko i wyłącznie warsztatowa poprawność umowy…

Cóż, wyliczając jej mankamenty z boku wyglądasz jakbyś szukał winnego.

Wiadomo, że nie oskarżasz siebie.

A więc kogo? Drugą stronę.

Negocjuj nad otwartym plikiem z mową

Czy znasz to: wymiana dziesiątek e-mali, pliki doc nazywane „Umowa_09.09.18_ZMIANY_Wersja_ostateczna_v2”, funkcja śledzenia zmian, która rozświetla tekst całą tęczą kolorów i komentarze w pliku pokroju „nie zgadzamy się”.

Jak mus to mus, ale jeżeli  jest tylko taka możliwość: spotkaj się z drugą stroną, otwórzcie laptopy i poprawiajcie tekst umowy „na żywo”.

GWARANTUJĘ Ci oszałamiającą produktywność i oszczędność czasu.

W ten sposób w 3 dni udało mi się „dopiąć” projekt umowy, który w założeniach miał być negocjowany 2 miesiące (emailem, of course).

Po tym doświadczeniu przygotowania do negocjacji rozpoczynam od pytania „to kiedy możemy się wszyscy spotkać?”.

Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?Umowa o pozycjonowanie wizytówki goolge moja firma

Brak czasu na czytanie?

 Zobacz także:

Podziękowania dla:

  • Photo by rawpixel on Unsplash

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Bartosz Gajek

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.
    Chcesz zgłosić nielegalne treści? Szczegóły: regulamin treści.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: