Od dawna brałem na tapetę wadliwe wykonywanie dzieła, ale przyznam szczerze: nie miałem pomysłu na dobry przykład 😃.
Internet jednak nie zawiódł i podczas buszowania z popołudniową kawką natrafiłem na idealny stan faktyczny.
Otóż problem tkwił w jakości pracy copywritera. Tekst zawierał liczne błędny stylistyczne, ortograficzne i interpunkcyjne. A zatem copy do poprawy, ale i tutaj konieczne były poprawki do poprawek. Zamawiający uznał, że adekwatnym narzędziem do wyegzekwowania poprawności warsztatowej tekstu będzie kara umowna. Copywriter nie chciał nawet o tym słyszeć.
A co na to kodeks cywilny?
Wadliwe wykonywanie dzieła czyli tekst nieukończony
Otóż jako zamawiający masz dwa rodzaje instrumentów: te z których możesz skorzystać po oddaniu copy, oraz te które Ci przysługują zanim copy zostanie ostatecznie oddane.
Skupmy się na tym drugim narzędziu.
Żeby jednak skutecznie z niego skorzystać musisz w swojej umowie z copywriterem zastrzec dwie kwestie:
- do przesłanego ostatecznego copy masz prawo wnieść uwagi i zażądać zmian
- copy musi być sporządzony zgodnie z zasadami poprawności językowej
Odstąpienie od umowy lub potrącenie wynagrodzenia
Z art. 636 kc wynika, że:
Jeżeli przyjmujący zamówienie wykonywa dzieło w sposób wadliwy albo sprzeczny z umową, zamawiający może wezwać go do zmiany sposobu wykonania i wyznaczyć mu w tym celu odpowiedni termin. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu zamawiający może od umowy odstąpić albo powierzyć poprawienie lub dalsze wykonanie dzieła innej osobie na koszt i niebezpieczeństwo przyjmującego zamówienie.
Zatem jeżeli dostaniesz copy z błędami to możesz je zakwalifikować jako wadliwe wykonywanie dzieła przez copywritera.
W takim przypadku powinieneś wezwać wykonawcę do dostarczenia tekstu zgodnego z zasadami poprawności językowej i wyznaczyć do tego odpowiedni termin np: 1-2 dni (najlepiej to z góry określić w umowie).
Przyjmijmy czarny scenariusz czyli jak tekst wróci do ciebie nieco „oczyszczony”, ale ciągle z błędami.
Masz wtedy do wyboru dwie opcje:
- odstąpić od umowy i zakończyć współpracę z tym copywriterem
- oddać tekst do korekty i obciążyć copywritera kosztami
Jeżeli zdecydujesz się od umowy odstąpić to przeczytaj tutaj jakie są skutki takiej czynności prawnej.
Natomiast żeby skutecznie obciążyć copywritera fakturą od korektora przeczytaj tutaj o potrąceniu.
Kara umowna od każdego źle postawionego przecinka byłaby niezła (ja bym zbankrutował…), ale jak widzisz i bez tego możesz zadbać o interes swojej agencji.
Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?
Brak czasu na czytanie?
Zobacz także:
- Zatrudnienie współpracownika b2b – Agencja reklamowa i jej współpracownik b2b powinni uregulować swoje prawne relacje z pomocą działającej w sposób automatyczny umowy ramowej.
- Wady dzieła wykonanego przez współpracownika b2b – Współpracownik b2b oddaje źle wykonane prace? To tzw. wady dzieła, a Twoja agencja marketingowa nie jest bezbronna i może zawalczyć o swoje.
Podziękowania dla:
- Photo by Niklas Hamann on Unsplash
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }