Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Zacznij tutaj

Jak zakończyć negocjacje z klientem zwlekającym z podpisaniem umowy

Bartosz Gajek09 maja 2018Komentarze (0)

zakończenie negocjacji agencja kreatywnaPrawdziwą zmorą każdego przedsiębiorcy są dwa rodzaje klientów: niezdecydowany i niefrasobliwy. 

Klient niezdecydowany to taki, który prowadzi niekończące się negocjację polegające głównie na przesyłaniu lawiny e-maili z poprawkami do umowy. Każda kropka i przecinek mają dla niego znacznie, a każdy akapit jest bastionem który należy bronić do upadłego. I tak możecie wymienić między sobą nawet i 50 e-maili, a projekt nie posunął się do przodu nawet o krok.

Drugi zaś klient, albo cierpi na nadmiar czasu więc się NIGDY mu nie spieszno, albo – chociaż nie powie tego wprost – traktuje wasz projekt jako najniższy możliwy priorytet. Przykry obowiązek niemalże. Efekt jest taki, że Twoje e-maile znikają w jego inboxie jak kamień w wodzie a w każdej, nawet najmniejszej kwestii musisz klienta nękać SMSami lub telefonami. Bo inaczej nie doczekasz się odpowiedzi.

Twoja agencja kreatywna, jak każde przedsiębiorstwo, ma zapewne określone moce przerobowe. Sam wiesz ile możesz przyjąć projektów, aby móc wywiązać się z przyjętych terminów. Niekończące się negocjacje powodują, że ani nie przyjmujesz kolejnych zleceń, ani nie zarabiasz na na uganianiu się za Panem  “niezdecydowanym” i Panią “niefrasobiliwą”.

Takie negocjacje nie rokują dobrej współpracy, ale być może wychodzisz z założenia, że skoro omawiany jest już projekt umowy to tak jakby trzeba ją podpisać.

Dobra wiadomość jest taka, że tak jakby nie trzeba 😜.

 Zgodne z prawem zakończenie negocjacji

Już wspominałem jak bardzo irytuje mnie określenie “zerwanie umowy”, więc dodam tylko że równie się zżymam na wspomnienie o “zerwaniu negocjacji”. Zerwanie negocjacji kojarzy się jednoznacznie negatywnie, bo w dobie mediacji, porozumień ponad podziałami i komisji trójstronnych utwierdza się nas w przekonaniu, że negocjować zwyczajnie trzeba, bo i wypada i bo paragrafy się na to też znajdą.

No właśnie zobaczmy do tych paragrafów w kodeksie cywilnym:

Art.  72.  [Negocjacje]

§  2. Strona, która rozpoczęła lub prowadziła negocjacje z naruszeniem dobrych obyczajów, w szczególności bez zamiaru zawarcia umowy, jest obowiązana do naprawienia szkody, jaką druga strona poniosła przez to, że liczyła na zawarcie umowy.

Nie będę tutaj wymieniać czego nie robić, co w negocjacjach jest “dobrym obyczajem”, ani o jakiej szkodzie w ogóle można tutaj mówić (powodzenia z jej wyliczeniem!).

Napiszę Ci za to, co można, a warto zrobić: postawić sprawę jasno i uczciwe

Szanowny Panie

Z uwagi na przedłużające się rozmowy w sprawie zawarcia umowy xxxx zmuszony jestem poinformować, że powodują one przestój w pracy mojej agencji. Jeżeli do dnia xxxx nie uda nam się wypracować wspólnego stanowiska i podpisać umowy zmuszony będę zrezygnować z dalszych negocjacji i podjąć się wykonania innego zlecenia. 

E-mail zredagowany w takim duchu stanowi lojalne poinformowanie kontrahenta o Twoich planach i dacie granicznej Twojej gotowości do kontynuowania negocjacji.

Jeżeli to zmotywuje klienta do wytężonej pracy – wartość sama w sobie!

Jeżeli termin upłynie, a umowy ani widu ani słychu – cóż, podziękuj klientowi za poświęcony Ci czas i potraktuj sprawę za zamkniętą.

*****

Zobacz także:

Podziękowania dla:

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: