Wokół RODO narosło już wiele mitów. Kary mają być drakońskie, przepisy skomplikowane, a nasz rodzimy ustawodawca zdaje się zostawiać nową ustawę o ochronie danych osobowych na ostatnią chwilę. Do tego też dochodzi generalnie nadprodukcja przepisów i trudno dziwić się, że co raz to nowe wynalazki prawne kojarzą się tylko ze „ścianami tekstu” jakie pokonać muszą konsumenci, aby kupić coś w Internecie.
RODO jest inne.
Przede wszystkim już w pierwszych kilku punktach rozporządzenia położono przysłowiową kawę na ławę:
Postęp technologiczny jest tak duży, że dotychczasowe przepisy zostały w Internetowym odpowiedniku epoki kamienia łupanego😃. Czyli RODO chce dogonić rzeczywistość zamiast podejmować z góry skazaną na porażkę próbę tworzenia jej alternatywnej wersji.
Cel ambitny, ale czym unijny ustawodawca zamierza go osiągnąć?
Pisać ludzkim językiem czyli zasada przejrzystości
Nowe prawo nie będzie wymagać od Ciebie, abyś tworząc stronę lub lading page’a dla klienta obowiązkowo musiał „naszpikować” je wyciągami z przepisów RODO. Nikt tego przecież nie czyta! Dlatego właśnie wszelkie informacje i komunikaty związane z przetwarzaniem danych osobowych będą musiały być być łatwo dostępne, zrozumiałe i napisane prostym językiem.
Zauważ, że nie chodzi o to żebyś tworząc content, kolokwialnie rzecz ujmując, napisał dokładnie to co w RODO tylko trochę inaczej. Wręcz przeciwnie! Dopóki w swoim przekazie umieścisz niezbędne, wymagane przez RODO elementy (np: wskażesz tożsamość administratora) będziesz mógł go tak zredagować, żeby stanowił naturalny element Twojego projektu. Koniec z sytuacjami, w których najbardziej przemyślane i „dopieszczone” teksty przeplatają się z olbrzymią ilością cytowanych lub parafrazowanych przepisów. Przejrzyście i zrozumiale nie oznacza, że nudnie!
Wizualizacja pouczeń
RODO przewiduje, że zasada przejrzystości może być wspomagana przez… wizualizację. Oznacza to dla Ciebie jako twórcy zachętę, aby uczynić pouczenia ciekawymi, atrakcyjnymi wizualnie. Film, animacja czy chociażby prosta grafika mogą sprawić, że użytkownik bardziej zainteresuje się przysługującymi mu prawami (już chociażby z uwagi na samą formę ich przekazu), a dla Ciebie jest to nowe pole do popisu.
Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?
Zobacz także:
- RODO dla marketingowca – dlaczego warto przeczytać samo RODO, a nie dziesiątki artykułów na temat RODO.
- Obowiązek rejestracji baz danych a RODO – dlaczego obowiązek rejestrowania baz danych znika wraz z pojawieniem się RODO i co się stanie ze starymi bazami.
Podziękowania dla:
- Photo by rawpixel.com on Unsplash
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }