Gdy przygotowuję umowy dla agencji reklamowych raczej rzadko mam okazję zobaczyć na czym agencja pracowała do tej pory.
Dlaczego?
Typowe scenariusze są trzy i opisywałem już je na moim blogu:
- w agencji umowy w ogóle nie są podpisywane
- w agencji umowy są podpisywane ale możliwe krótkie i każdorazowo tworzone naprędce
- przy dużych projektach agencja pracuje na wzorze umowy B2B przesłanym przez klienta
Przyczyny tego bywają różne.
- „nigdy nie było czasu żeby rozglądnąć się za prawnikiem od umów”
- „klient i tak chce pracować na swoim wzorze”
- „bo umowy tylko przeszkadzają ruszyć z projektem” (przeczytaj tutaj o tzw. drugim oferowaniu 😁)
Dzisiaj chciałem Ci przedstawić dwie perspektywy na kwestię korzystania z umów. Prawniczą i przedstawiciela Twojej branży.
Umowy dla agencji reklamowych – perspektywa prawnika
W czasie odbywania prawniczej aplikacji (to taki rodzaj bardzo długiego stażu, za który trzeba dodatkowo płacić 😉) mój patron często powtarzał mi i swoim klientom:
„Umowy zawierane są tylko w czasie pokoju, ale zawsze na wypadek wojny”.
Co miał na myśli?
Otóż w idealnym świecie klienci przychodziliby do Ciebie TYLKO ze sprecyzowanymi projektami.
Ty wykonywałbyś pracę, z której klient byłby ZAWSZE zadowolony. A na koniec Twoje faktury byłyby SZYBKO regulowane.
Czy w takiej iście filmowej rzeczywistości potrzebne byłyby umowy? Ba, czy potrzebni byliby w ogóle prawnicy!
Ale „życie to nie film” (jak konstatował Bogusław Linda w zapomnianej już reklamie).
Nie możesz więc z góry założyć, że każdy projekt zakończy się w 100% sukcesem.
To znaczy możesz, ale rzeczywistość pewnie szybko zafunduje Ci „zimny prysznic”.
Dlatego zawieramy umowy.
Wspomniany „czas pokoju” to czas, gdy z klientem świetnie się dogadujecie, a wasze ustalenia potwierdzacie w umowie.
I wiesz co? Życzę Ci, aby ona się nigdy nie przydała. Niech kurzy się w szufladzie (a raczej segregatorze 😁).
Bo w „czasie wojny” z klientem ciężko cokolwiek ustalić, dotychczas wypracowany konsensus jest mglistym wspomnieniem, a zakładnikiem sporu bywa…Twoja faktura.
Wtedy wszyscy uwielbiamy umowy 😉.
A gdy tej umowy nie ma to słyszę ciężkie westchnienia i rzucane mimochodem „eeeeh trzeba było podpisać tę umowę...”
Nigdy, przenigdy nie słyszałem jednak żeby ktoś powiedział: „eee tam, i tak jest bardzo źle, umowa niczego by tutaj nie zmieniła”
Umowy dla agencji reklamowych – perspektywa weterana branży
Idę o zakład, że czytając ten artykuł spodziewałeś się mini-wywiadu z kimś z branży reklamowej.
Otóż żadnego wywiadu nie było.
Ale i tak głos oddam właścicielowi dużej i znanej agencji reklamowej.
Wszystko dzięki książce „Własna firma krok po kroku” wydawnictwa MT Biznes.
Jej autor to Grzegorz Krzemień czyli „twórca i szef agencji GoldenSubmarine, jednej z największych spośród niezależnych agencji na rynku„.
Swoimi przemyśleniami na temat umów Pan Grzegorz dzieli się na str. 218 papierowego wydania:
„Umowy są na złe czasy. Jeżeli współpraca przebiega bezproblemowo, nikt się do nich nie odwołuje. (…) Moje doświadczenie z umowami jest pozytywne. Jeszcze nikt przez te kilkanaście lat za pomocą umowy nie chciał mnie oszukać lub ugrać coś więcej niż się mu należało”.
W książce jest też przestroga:
„Ważnym aspektem prawnym są prawa autorskie. Kiedy realizujesz poważniejsze projekty, warto przedyskutować sprawę z kancelarią prawną. Znam firmy, które przez złe zapisy dotyczące praw autorskich bankrutowały. Nie ma żartów”.
Jak widzisz mówimy jednym głosem 😁.
Na koniec zacytuję jeszcze jedno złote zalecenie szefa GoldenSubmarine:
„Tak więc nie ma co się zastanawiać i trzeba wydać kasę na kancelarię prawną i stworzyć dobre wzory umów na produkty, które oferujesz”.
To być może dobra okazja żebyś odwiedził mój sklep z umowami albo porozmawiał ze mną jakich wzorców potrzebuje Twoja agencja.
A już NA PEWNO powinieneś czym prędzej zakupić i przeczytać „Własna firma krok po kroku„.
To kawał świetnie napisanej, solidnej książki biznesowej która jest głęboko osadzona w polskich realiach rynkowych.
Szczerze polecam.
Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?
Brak czasu na czytanie?
Zobacz także:
- Wzór umowy dla Agencji Reklamowej – pobierz darmowy wzór umowy wraz z omówieniem jego najważniejszych postanowień.
- Checklista do umowy dla agencji reklamowej – Checklista do umowy może być bardzo pomocna dla agencji reklamowej. Taka lista kontrolna nie zwalnia od myślenia, ale ustrzeże Cię od dużej wpadki.
Podziękowania dla:
- Photo by bruce mars on Unsplash
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }