Przygotowując się do otwarcia swojej agencji reklamowej pewnie zastanawiasz się jakie formalności będziesz musiał pozałatwiać.
Być może przytłacza Cię wizja wielogodzinnych kolejek, przepychanek z urzędnikami i zbierania papierów z całą masą kolorowych pieczątek.
I tutaj mam dla Ciebie dobrą wiadomość!
Działalność agencji reklamowych/marketingowych/interaktywnych/kreatywnych nie jest regulowana!
To oczywiście nie oznacza zupełnego „dzikiego zachodu” w biznesie, ale…
Cóż, inni mają gorzej. Niektóre bowiem firmy/branże/zawody, aby w ogóle ruszyć, potrzebują uzyskać..
Koncesje, zezwolenia i inne wymogi
Działalność regulowana to taka, którą można prowadzić zgodnie z prawem dopiero po uzyskaniu jednego z poniższych:
- koncesja (np: prowadzenie kasyna, dodatkowo liczba koncesji jest ograniczona )
- licencję (np: transport drogowy)
- zezwolenie (np: na sprzedaż alkoholu)
- wpisu do odpowiedniego rejestru (np: adwokat)
To oczywiście nie tylko wymaga wiele zachodu i spełniania przeróżnych wymogów, ale przede wszystkim wiąże się z uiszczaniem często niezwykle wysokich opłat.
Pisząc, iż działalność agencji reklamowych nie jest regulowana miałem na myśli, że:
- nie potrzebujesz walczyć o koncesję
- nie musisz wykupić licencji
- nie potrzebujesz niczyjego zezwolenia na otwarcie działalności
- nie istnieje spis agencji reklamowych ani organizacja samorządowa do której Twoja przynależność jest obowiązkowa
Nie znaczy to, że NIGDY nie będziesz potrzebować powyższych „kwitków”. Może zdarzyć się, że Twoja agencja podejmie się akurat takiej działalności, która tego wymaga. Przykładem może być Agencja Reklamowa Radio PARK Sp. z o.o., która uzyskała koncesję na rozpowszechnianie programu radiowego pod nazwą „Radio Polska Muzyka”.
Jednak co do zasady możesz swobodnie prowadzić działalność reklamową i marketingową nie martwiąc się o dodatkowe formalności. Wystarczy rejestracja firmy w CEIDG lub KRS.
Za to będzie Ci potrzebny…
Polska Klasyfikacja Działalności (PKD)
Agencja reklamowa to jednak nie tylko nazwa Twojej działalności. To także odpowiedni kod PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), który określa czym się zajmujesz.
Każda osoba, która otwiera swoją firmę musi dokonać wyboru i wpisać w CEIDG przynajmniej jeden kod PKD.
Do czego służy ten kod?
Otóż identyfikuje on profil wykonywanej przez Ciebie działalności.
Zapytasz pewnie „czy jeden kod wystarczy?”.
Zazwyczaj mało którą działalność da się w pełni „sklasyfikować” za pomocą jednego PKD więc możesz ich potrzebować kilka.
Pełną listę kodów zawiera Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885 z późn. zm.), które znajdziesz tutaj.
Poniżej przeczytasz również listę kodów PKD dla agencji kreatywnych, którą dla Ciebie ułożyłem.
Oczywiście agencja agencji nie równa więc upewnij się, że wybierasz kody najbardziej odpowiadające Twojej działalności (ich wyjaśnienia do nich znajdziesz w rozporządzeniu).
Kod PKD dla agencji reklamowych
- Reklama
- 73.11.Z Działalność agencji reklamowych
- 74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania
- 18.13.Z Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku
- 73.20.Z Badanie rynku i opinii publicznej
- 73.12.A Pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w radio i telewizji
- 73.12.B Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych
- 73.12.D Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach
- 73.12.C Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet)
- Internet
- 63.12.Z Działalność portali internetowych
- 63.11.Z Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność
- Programowanie
- 62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki
- 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem
- Produkcja
- 74.20.Z Działalność fotograficzna
- 59.20.Z Działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych
- 59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych
*****
Zobacz także:
- Uzyskanie numeru NIP – NIP agencji reklamowej będzie ją identyfikował w urzędowych rejestrach i w kontaktach z tymi urzędami oraz klientami. Uzyskanie go jest na szczęście proste.
- Konto firmowe – Czy otwierając agencję reklamową trzeba mieć konto firmowe? Bez konta można nadal wiele załatwić, ale na “ścianę” w postaci przepisów trafisz bardzo szybko.
Podziękowania dla:
- Photo by Samuel Zeller on Unsplash
{ 4 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
Dzień dobry,
jak sprawa wygląda w przypadku copywriterów freelancerów? Czy w ich przypadku też istnieje konieczność rejestrowania się z PKD 73.11, jako działalność agencji reklamowych?
Witam
Przy pisaniu tekstów stosowanym kodem PKD jest 90.03.Z.
Z ciekawości podglądnąłem w CEIDG kilkunastu copywriterów i widzę, że stosują najczęściej zestawienie 73.11 i 90.03.
Tutaj znajduje się interpretacja podatkowa dotycząca copywritera który używał PKD 90.03.Z.
https://sip.mf.gov.pl/faces/views/szczegoly/szczegoly-interpretacji-indywidualnej.xhtml?dokumentId=478186&poziomDostepu=PUB&indexAccordionPanel=-1#tresc
Witam,
Czy założenie jednoosobowej agencji reklamowej podlega opodatkowaniu VAT?
Też jestem ciekaw czy któryś z tych Pkd zobowiązuje nas do bycia Vatowcem albo od razu do zakupu kasy fiskalnej? Gdyby ktoś z Państwa znał odpowiedź i dał znać byłbym wdzięczny.