Do dzisiaj pamiętam jak w podstawówce Pani od matematyki oznajmiła nam:
„Dzisiaj zaczynamy się uczyć tabliczki mnożenia. Jak skończymy będziecie ją znali tak, że do końca życia jak was ktoś obudzi w środku nocy to wyrecytujecie ją bez zająknięcia” (cytat dosłowny 😁).
Kilka dekad później wiem, że była to przesada.
Mocna.
Za to jest taki ciąg liczb, który każdy przedsiębiorca potrafi wyrecytować.
Bez zająknięcia.
I to nawet w środku nocy.
To jego własny numer NIP 😜.
Po co NIP agencji reklamowej
Niezależnie od tego czy prowadzisz swoją agencję jako osoba fizyczna czy w formie spółki musisz uzyskać NIP.
Jest to szumnie zwany „obowiązek ewidencji podatkowej„.
Więc do czego więc służy NIP agencji reklamowej?
Można odpowiedzieć, że do wszystkiego co związane jest z prowadzeniem własnego biznesu.
NIP będzie identyfikował Twoją agencję reklamową przede wszystkim w urzędowych rejestrach i w kontaktach z tymi urzędami.
Swój numer NIP będziesz również umieszczać na ofertach, stronach internetowych, fakturach, pieczątkach i gdzie tam sobie jeszcze zamarzysz.
NIPu mogą zażądać od Ciebie także kontrahenci, banki czy też przedstawiciele….Najwyższej Izby Kontrolii.
Czyli wszyscy 😄.
Z czego składa się NIP
NIP to inaczej „numer identyfikacji podatkowej”.
To w sumie 10 cyfr, które zwyczajowo zapisuje się w 4 blokach.
Np: mój NIP to 677-220-90-80
Taka forma zapisu jest bardzo czytelna więc skorzystaj z niej przy projektowaniu swojej pieczątki lub wizytówki.
W oficjalnych rejestrach używa się jednak ciągu cyfr czyli „6772209080” (chociaż przy takim zapisie o pomyłkę nie trudno..).
Być może zastanawiasz się czy Twój NIP ma jakieś „ukryte” znaczenie.
Na przykład że z tego ciągu cyfr wynika, że to NIP agencji reklamowej, albo że jesteś mikroprzedsiębiorcą.
Otóż nie. Właściwie to jest nawet przepis, z którego wprost wynika, że „NIP nie może mieć ukrytego lub jawnego charakteru znaczącego, określającego pewne cechy podatnika„.
NIP to po prostu NIP i nie da się z niego czegokolwiek „wywróżyć” o jego właścicielu😅.
Kto nadaje NIP agencji reklamowej
Zacznijmy od tego, że funkcjonuje taki twór o dumnej nazwie „Centralny Rejestr Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników”. Skrót jest nieco mniej imponujący: „CRP KEP”
Nadanie NIP agencji reklamowej czy innej firmie następuje przy użyciu właśnie tego systemu.
I to na dwa sposoby – w zależności od tego jaką formę działalności wybierzesz.
W przypadku działalności jednoosobowej wniosek o nadanie NIP składasz za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej informacji.
Analogicznie przy spółkach – i tutaj bez niespodzianek – wniosek o nadanie NIP składasz za pośrednictwem Krajowego Rejestru Sądowego.
Czyli innymi słowy rejestrując swoją firmę niejako „przy okazji” załatwiasz sprawę NIPu.
Jest to bardzo proste i sprowadza się do zaznaczenia jednego pola na formularzu.
O tak:
Ciekawostka: opcję „nie posiadam NIP” możesz zaznaczyć także, gdy rejestrując agencję reklamową zwyczajnie nie pamiętasz swojego NIPU. Jeżeli numer ten został Ci nadany to system automatycznie go odszuka i wprowadzi do rejestru.
Kiedy te rejestry przekażą dane do „CRP KEP” to NIP Twojej agencji reklamowej zostanie nadany automatycznie.
A jak uzyskasz potwierdzenie nadania tego numeru?
Otóż pojawienie się NIPu w CEIDG albo KRS jest samo w sobie potwierdzeniem jego nadania 😁.
Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?
Brak czasu na czytanie?
Zobacz także:
- Kod PKD i koncesje – Zakładając agencję reklamową musisz wybrać jeden lub więcej kod PKD który odpowiada profilowi Twojej działalności. Koncesji i zezwoleń nie potrzebujesz.
- Wybór nazwy – Zakładając agencję reklamową i wybierając nazwę firmy powinieneś wpierw wykonać research. Być może ktoś już z tej nazwy korzysta, a kto pierwszy ten lepszy.
Podziękowania dla:
- Photo by Mika Baumeister on Unsplash
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }