fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep z umowami

Jak założyć agencję reklamową – jak bezpiecznie wybrać nazwę firmy?

Bartosz Gajek15 kwietnia 2019Komentarze (0)

nazwę firmyNie będę tutaj dzisiaj rozprawiać o tworzeniu marki, brandingu i takich tam 😄.

Będę pisać o dużo bardziej przyziemnych, niekreatywnych i mocno prawniczych kwestiach.

Dosłownie chodzi mi o to żebyś rejestrując swoją agencję reklamową potrafił wybrać nazwę firmy.

Dodam: taką nazwę firmy która nie sprowadzi na Ciebie kłopotów.

Zanim jednak opowiem Ci o sprawie dwóch zwaśnionych agencjach reklamowych zacznijmy od początku czyli od tego..

Czym jest firma

Kiedy usłyszysz słowo “firma” być może wyobrazisz sobie budynek, w którym znajduje się biuro.

Albo coś z czym właściciele mają niekończące się problemy.

Albo jeszcze lepiej: własna działalność będąca kluczem do wolności, satysfakcji i wielkich pieniędzy 😀 (to się nazywa pozytywne myślenie!).

To wszystko to jednak określenia potoczne.

Prawnicy rozumieją określenie “firma” zupełnie inaczej.

Wszystko zaczyna się od przedsiębiorcy. Przedsiębiorcą możesz zostać Ty jako osoba fizyczna.

Przedsiębiorcą może też być Twoja spółka.

Dopiero w obrocie gospodarczym będziesz identyfikowany za pomocą “firmy”.

Jeżeli mówimy o agencji reklamowej prowadzonej w formie jednoosobowej działalności gospodarczej to jej firmą będzie Twoje imię i nazwisko.

np: Jan Kowalski 

Brzmi dość nudnie? 😁

Oczywiście przepis nie wyklucza to włączenia do firmy pseudonimu lub określeń wskazujących na Twój przedmiot działalności, miejsce jej prowadzenia oraz innych określeń dowolnie obranych.

np: Krakowska Agencja Reklamowa Jan Kowalski

Z kolei agencja reklamowa zorganizowana w formie spółki będzie posiadać nazwę. Tutaj również można wskazać przedmiot działalności czy inne określenia, ale koniecznie należy dodać formę prawną (nawet w skrócie).

np: Agencja Reklamowa Medalion sp. z o.o

Czy można naruszyć nazwę firmy?

O tym, że o spór nie trudno można przekonać się na przykładzie dwóch agencji reklamowych, których sprawa trafiła przed Sąd Najwyższy.

Otóż M. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wystąpiła przeciwko M. Agencji Reklamowej Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z żądaniem zakazania  używania w nazwie swej firmy słowa “M.”. Niestety z treści wyroku nie dowiemy się o jakie dokładnie słowo chodziło, ale nie ma to większego znaczenia.

Istotne jest, że pierwsza agencja reklamowa zaczęła używać słowa “na M.” w nazwie firmy już 2003 r. Jej konkurent użył takiej samej nazwy dopiero w 2009 roku. To jest właśnie zasada “pierwszeństwa w czasie” wywodząca się podwórkowej mądrość ” kto pierwszy ten lepszy” 😁. Prawo, co do zasady, sprzyja temu kto jako pierwszy zaczął korzystać z nazwy.

Drugą nie mniej istotną kwestią było używanie tego oznaczenia “M.” przez obydwie spółki, które dodatkowo prowadziły działalność na podobnym obszarze i częściowo prowadziły taką samą działalność reklamową. W takiej sytuacji może dojść do wprowadzenia klientów w błąd co do tego, która agencja jest która (jest to tzw. ryzyko konfuzji).

Jako ciekawostkę podam, że chociaż przepis wymaga aby istniało chociażby potencjalne ryzyko to w sprawie tych dwóch agencji reklamowych klienci faktycznie się ciągle mylili:

“Używanie słowa „M.” w nazwie obu firm wprowadza w błąd uczestników obrotu, w szczególności przy kierowaniu korespondencji, wywołuje pomyłki w doręczaniu przesyłek oraz błędne telefony klientów w sprawie realizacji zleceń. Nadto obie firmy posługują się adresem internetowym, który zawiera ten sam wyróżnik „m.”, a różnica wynika jedynie z dodatku do wyróżnika”.

Jak bezpiecznie wybrać nazwę firmy?

Warto się przyłożyć wybierając nazwę firmy, bo w przypadku naruszenia praw konkurenta Twoją agencję może czekać sporo nieprzyjemności.

Przykładowo w omawianej powyżej sprawie pierwsza agencja skutecznie domagała się:

  • zakazania  używania w nazwie swej firmy słowa “M.”
  • nakazania usunięcia nazwy “M.” ze strony internetowej i z jakichkolwiek innych materiałów
  • zobowiązania do zmiany nazwy portalu (…)pl. w sposób, który nie kojarzyłby się marką i zastrzeżonym znakiem “M.”.

Wystarczy jednak zachowanie minimum staranności, aby praktycznie wyeliminować takie ryzyko.

Być może masz już wybraną jedną wymarzoną nazwę, albo też po burzy mózgów macie 10 “mocnych kandydatów” .

W każdym przypadku powinieneś “przepuścić” te pomysły przez:

Jeżeli po takich gruntownych poszukiwaniach nie natrafisz na zastrzeżony znak i/lub konkurenta to najpewniej wybrana przez Ciebie nazwa dla agencji reklamowej może być bezpiecznie zarejestrowana.

*****

Zobacz także:

  • Uzyskanie numeru NIP – NIP agencji reklamowej będzie ją identyfikował w urzędowych rejestrach i w kontaktach z tymi urzędami oraz klientami. Uzyskanie go jest na szczęście proste.
  • Konto firmowe – Czy otwierając agencję reklamową trzeba mieć konto firmowe? Bez konta można nadal wiele załatwić, ale na “ścianę” w postaci przepisów trafisz bardzo szybko.

Podziękowania dla:

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 610 718e-mail: bartosz@gajekpartnerzy.pl

umów bezpłatną konsultację | sklep ze wzorami umów

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: