fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep z umowami

Mobilna reklama dźwiękowa – czy megafon na samochodzie jest legalny?

Bartosz Gajek09 września 20212 komentarze

reklama dźwiękowa

Ten opalony, uśmiechnięty i wypoczęty gość na zdjęciu to ja w czasie niedawnego urlopu w jednym z nadmorskich kurortów.

Opalenizna już schodzi, mina mi zrzedła (jak zobaczyłem po powrocie ile czeka na mnie maili i awiz pocztowych), a po niedawnym stanie wypoczęcia nie ma już śladu 😉.

Została tylko pamiątkowa fotografia (spokojnie, mam też lepsze 😉) oraz post, który obiecałem sobie popełnić.

Co widzisz za mną na tym zdjęciu?

To samochód z bilboardem na przyczepie, a na nim dodatkowo … mobilna reklama dźwiękowa.

Na ten jeżdżący baner “wpadłem” w czasie mojego pobytu wielokrotnie, ale dopiero za którymś razem z jego głośnika dało się usłyszeć reklamę dźwiękową.

Nie bez powodu piszę “dało się”, bo spot promujący pewną atrakcję turystyczną leciał tak jakby…cichutko.

Raz nawet Pan kierowca przerwał spot w połowie i czmychnął w boczną uliczkę.

Postanowiłem zbadać temat i dowiedzieć się czy mobilna reklama dźwiękowa jest dozwolona.

Reklama dźwiękowa a zakaz używania rządzeń nagłaśniających

W serialu “Altered Carbon” pojawia się świetna scena, w której bohater, delikatnie rzecz ujmując, nie radzi sobie z nachalną reklamą (uwaga: zawiera sceny tylko dla dorosłych 😉).

To na szczęście jest jeszcze wizja rodem z filmów sci-fi, ale…

Czy możemy z ręką na sercu powiedzieć, że gdyby na pewne działania reklamowe nie było “paragrafu” to co poniektórzy  przedsiębiorcy przynajmniej nie próbowaliby dorównać tej serialowej wizji?

Myślę, że wszyscy znamy odpowiedź na to pytanie 😃.

Więc gdzie znajduje się ów “paragraf”, który sprawił, że opisana przeze mnie mobilna reklama dźwiękowa, nie bombardowała mnie spotami przez cały urlop?

W brew pozorom zakaz używania megafonów na samochodach nie znajduje się w ustawie o ochronie zdrowia psychicznego 😉.

Przedmiotem ochrony jest bowiem w rzeczywistości … samo środowisko.

Dlatego to w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1219 z późn. zm.) znajduje się art. 156, którym ustanowiono zakaz używania instalacji lub urządzeń nagłaśniających.

Przepis brzmi następująco:

“Zabrania się używania instalacji lub urządzeń nagłaśniających na publicznie dostępnych terenach miast, terenach zabudowanych oraz na terenach przeznaczonych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe”

Kogo obowiązuje ten zakaz?

Parafrazując klasyka: Ciebie, mnie, społeczeństwo 😁.

Zakaz ten ma bowiem charakter generalny, co w nowomowie prawniczej oznacza, że każdy powinien się do niego zastosować.

I nie ma tutaj znaczenia czy reklama dźwiękowa pochodzi od przedsiębiorcy czy też od osoby fizycznej, która postanowiła podzielić się ze światem swoimi poglądami.  Zakaz jest zakazem.

Gdzie reklama dźwiękowa jest dozwolona

Takich miejsc nie ma za wiele, no chyba że ktoś chce puszczać spoty w przysłowiowym “szczerym polu”.

Ze wspomnianego już art. 156 ustawy o ochronie środowiska wynika bowiem, że nakaz obowiązuje “na publicznie dostępnych terenach miast, terenach zabudowanych oraz na terenach przeznaczonych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe”.

Publicznie dostępne tereny to takie, na które ma wstęp teoretycznie nieograniczona liczba osób.

W praktyce oznacza to miejsca gdzie, i tutaj napiszę prosto z mostu, każdy może sobie wejść.

To mogą być ulice, chodniki, parki, place zabaw, deptaki czy nawet obiekty użyteczności publicznej.

Generalnie chodzi o to, że zakazem korzystania z reklamy audialnej objęte są wszystkie miejsca gdzie…miałoby jakikolwiek sens jej wykorzystywanie 😃.

Zwróć jednak uwagę, że przepis nie mówi wprost o reklamie, ale w ogóle o instalacji i urządzeniach nagłośniających.

Pewnie z łatwością możesz przypomnieć sobie sytuacje, o których pamiętasz, że tam korzystano ze sprzętu nagłaśniającego.

I to publicznie!

Jak to się ma do tego zakazu?

Otóż art. 156 nie stosuje się do okazjonalnych uroczystości oraz uroczystości i imprez związanych z kultem religijnym, imprez sportowych, handlowych, rozrywkowych i innych legalnych zgromadzeń, a także podawania do publicznej wiadomości informacji i komunikatów służących bezpieczeństwu publicznemu.

A więc ksiądz z megafonem na cmentarzu? Jest ok.

Komentator na biegu maratończyków? Impreza sportowa.

Otwarcie galerii i związane z tym konkursy? Przejdzie jako “impreza handlowa”.

Informowanie o zagrożeniach związanych z COVID z policyjnego pojazdu? Też!

Objeżdżanie nadmorskiej miejscowości i informowanie spotami turystów, że powinny “zaliczyć” pewną miejscową atrakcję?

Tego już obronić się nie da 😃.

Naruszenie zakazu używania urządzeń nagłaśniających

Skoro już wiesz co można, a co nie w publicznej reklamie dźwiękowej to przejdźmy do tego co tygrysy lubią najbardziej czyli udzielenia odpowiedzi na pytanie “a co mi za to grozi?”.

Temat w 2006 roku był analizowany przez Naczelny Sąd Administracyjny (II OSK 339/05), który uznał wtedy, że “podmiot korzystający ze środowiska w sposób wpływający szkodliwie na środowisko, ponosi odpowiedzialność administracyjną, niezależnie od odpowiedzialności cywilnej i karnej“.

Innymi słowy jeżeli ktoś popuści wodze fantazji i puści reklamę dźwiękową na cały regulator to musi liczyć się z tym, że może go spotkać kara i to nałożona co najmniej dwa razy.

Pierwszą odpowiedzialnością jest ta, która nakładana jest w formie decyzji administracyjnej.

Zgodnie z art. 362 prawa ochrony środowiska organ może może zobowiązać podmiot korzystający ze środowiska (w praktyce: właściciela mobilnej reklamy dźwiękowej) do uiszczenia na rzecz budżetów właściwych gmin kwoty pieniężnej odpowiadającej wysokości szkód wynikłych z naruszenia stanu środowiska.

A o jakiej szkodzie można mówić w przypadku “puszczania” spotów reklamowych przechodniom z przejeżdżającego obok nich samochodu?

Powiem bez bicia: nie wiem, nic na ten temat nie znalazłem, ale taka możliwość istnieje

Reklama dźwiękowa i … mandat

Z drugą podstawą do pociągnięcia Cię do odpowiedzialności już raczej trudno polemizować.

W ustawie znajduje się art. 343, który krótko i stanowczo stwierdza “Kto narusza zakaz używania instalacji lub urządzeń nagłaśniających określony w art. 156 ust. 1 podlega karze grzywny”.

A ponieważ jest to wykroczenie to taka grzywna może być wymierzona wysokości od 20 do 5000 złotych.

Jeżeli zaś mandat “wlepia” bezpośrednio policja to jego wysokość nie może przekroczyć 500 zł.

Zatem jeżeli uważasz, że reklama dźwiękowa to najlepsza forma promocji Twojego klienta to pamiętaj, aby korzystać z niej w określonych przez ustawę kontekstach.

W przeciwnym wypadku Twoje działania mogą być podobne do tych jakich doświadczyłem w czasie urlopu: puszczanie spotu z samochodu na “pół gwizdka” i szybkie opuszczanie miejsca “zbrodni”.

Ale to już zakrawa na jakąś formę ambush marketingu 😉.

Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?

umowa o obsługę social media

Brak czasu na czytanie?

Chcesz otrzymywać dodatkowe materiały i aktualizacje?

Zobacz także:

Podziękowania dla:

  • dla mnie 😉

 

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 610 718e-mail: bartosz@gajekpartnerzy.pl

umów bezpłatną konsultację | sklep ze wzorami umów

{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Spiros Popowski 9 września, 2021 o 13:51

Widząc wpis o mobilnej reklamie poczułem się niejako wywołany do tablicy. Wspomniane przepisy i orzecznictwo to jedno. Są jeszcze uchwały samorządowe, w szczególności te o parkach kulturowych.

Odpowiedz

Bartosz Gajek 9 września, 2021 o 15:12

Słuszna uwaga 😃

O parkach kulturowych pisałem tutaj https://naratunekkreatywnym.pl/nagabywanie-w-reklamie/

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: