fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep z umowami

Umowa na wykonanie strony internetowej – 3 problematyczne klauzule

Bartosz Gajek27 lutego 2019Komentarze (0)

Umowa na wykonanie strony internetowejUmowy bywają złudne.

Z jednej strony potrafią dać fałszywe poczucie bezpieczeństwa (mam umowę więc nic mi nie grozi!).

Z drugiej zaś ich brak może wydawać się katastrofą (nie dostanę pieniędzy, bo nie mamy podpisanej umowy!).

A prawa, quite shockingly 😉, leży gdzieś po środku.

Jak Twoja agencja interaktywna nie podpisała umowy to stosuje się po prostu przepisy kodeksu cywilnego.

Jeżeli jednak o umowę zadbałeś to w pewnych kwestiach uzupełnia ona przepisy kodeksu cywilnego lub nawet je zastępuje.

Prawdziwa katastrofa następuje dopiero wtedy, gdy zarówno kodeks jak i Twoja umowa o wykonanie strony w pewnej kwestii milczą.

Czasami coś nie jest nigdzie uregulowane. Po prostu prawna “biała plama”.

Wtedy bez znaczenia jest czy masz umowę czy jej nie masz. Ważne, że nie masz umowy z tymi brakującymi postanowieniami.

Z TYMI 🙄.

Umowa na wykonanie strony internetowej potrafi obfitować w takie “białe plamy” i o absolutnie patowy spór z klientem nie jest tutaj trudno (a ryzyko procesowe rośnie…)

Chcesz aby Twoja agencja interaktywna uniknęła takich wpadek?

Poniżej zebrałem dla Ciebie 3 postanowienia, o które warto zadbać podpisując umowę o wykonanie strony internetowej.

Przeglądarki czyli to samo tyle że inaczej

Prawdziwą zmorą web developerów są różnice (często niezbyt subtelne) jakie mogą pojawić się przy wyświetlaniu tej samej strony na konkurencyjnych przeglądarkach. Na rynku nadal niepodzielnie króluje Chrome, ale przecież klient może zamarzyć sobie przeglądania wyniku Twojej pracy na swojej ukochanej (i zupełnie niszowej) Operze.

I na pytanie “dlaczego to wygląda inaczej niż jak oglądałem u was w biurze?” lepiej nie odpowiadać “no bo silnik renderujący…”. Takie tłumaczenie nic nie da, bo wedle klienta to jest wada i tyle.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby w umowie określić co będzie uważane za wadę a co nie.

Dlatego też w pierwszej kolejności należy określić przeglądarki pod jakie strona jest zoptymalizowana:

Strona Internetowa dostosowana będzie do następujących przeglądarek internetowych: Google Chrome,  Safari.

Jeżeli uważasz, że warto to możesz nawet się pokusić o wyszczególnienie wersji przeglądarki (np: Chrome v. 72.0.3626.119 i późniejsze).

Drugą klauzulą jest wyłączenie możliwości zakwalifikowania różnic estetycznych jako wad:

Nieznaczne różnice w wyglądzie Strony Internetowej podczas jej wyświetlania na różnych przeglądarkach (Google Chrome, Opera, FireFox, IE9+, Safari), systemach (Windows, macOS, Android, iOS), urządzeniach (urządzenia mobilne typu smartphone i tablet) lub różnice wynikające z aktualizacji tychże przeglądarek, systemów i urządzeń nie będą uznawane przez strony za wady.

Samodzielna modyfikacja kodu przez klienta

Kolejnym częstym problemem  jest, gdy klient zapędzi się tam gdzie nawet sam WordPress mu odradza 😉.

Tutaj o katastrofę nie trudno, a w rezultacie na Twojej skrzynce ląduje z pozoru niewinny e-mail, z którego wynika że na stronie “chyba” coś się zepsuło.

Na takie sytuacje pomocna może okazać się klauzula dotycząca rękojmi:

AGENCJA odpowiada za wady Strony Internetowej w granicach udzielonej rękojmi. KLIENT traci uprawnienia z rękojmi w przypadku samowolnej modyfikacji kodu Strony Internetowej odpowiedzialnego za jej poprawne działanie. Postanowienie to nie dotyczy wprowadzania zmian na Stronie Internetowej polegających na umieszczaniu na niej treści za pomocą dedykowanego systemu (CMS).

Fakt faktem, że nie jest Ci potrzebna ekstra umowa na wykonanie strony żebyś nie musiał naprawiać tego co klient sam zepsuł.
Z doświadczenia jednak wiem, że taki zapis w umowie ucina wszelkie dyskusje, gdy się na niego powołasz. Po prostu nie ma tutaj miejsca na spekulacje co do Twojej odpowiedzialności za działanie strony z “drobnymi” autorskimi zmianami klienta 😀.

Umowa o wykonanie strony a parametry hostingu

Ostatnimi kwestiami, które lubią generować spory jest zapewnienie odpowiedniego serwera. Tutaj nie może być żadnych wątpliwości, że ten obowiązek obciąża klienta (no chyba że inaczej się umówiliście…).

Oczywiście chodzi o serwer o parametrach, które pozwolą na poprawne funkcjonowanie przygotowanej przez Ciebie witryny.
A to nie koniecznie musi być ten sam serwer z którym zaczynaliście projekt i który na początku zaakceptowałeś.
Być może dodatkowe funkcjonalności/wtyczki o jakie później poprosił klient sprawiają, że serwer musi “wskoczyć na wyższy poziom”.

To bywają dodatkowe koszty z którymi klient nie koniecznie musi się zgadzać. W przypadku jego odmowy (z uzasadnieniem “to ma działać na tym co już mamy”) poniższa klauzula ułatwi zakwalifikowanie takiego działania jako uniemożliwiającego wykonanie umowy.

1. Zapewnienie i utrzymanie serwera hostingowego o niezbędnych do działania Strony Internetowej parametrach obciąża KLIENTA.
2. Zapewnienie i utrzymanie domeny internetowej określonej obciąża KLIENTA.

*****

Zobacz także:

  • Gdy klientowi nie podoba się Twoja praca – Estetyka strony internetowej jest ocenna. Jeżeli jednak spod Twojej igły (i klawiatury) wyszła spełniająca wszelkie standardy witryna to klient musi zapłacić.

Podziękowania dla:

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 610 718e-mail: bartosz@gajekpartnerzy.pl

umów bezpłatną konsultację | sklep ze wzorami umów

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: