fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep

Agencja reklamowa i szkoda wyrządzona przez podwykonawcę osobie trzeciej

Bartosz Gajek19 stycznia 2019Komentarze (0)

szkoda wyrządzona przez podwykonawcę[Uwaga: w tym artykule opisuję przypadek gdy szkoda wyrządzona przez wykonawcę  wystąpiła w majątku zupełnie obcej osobie trzeciej. Jeżeli chcesz się dowiedzieć o tym jak wygląda odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez podwykonawcę Twojemu klientowi zobacz TEN wpis]

Kilka dni temu pisałem artykuł o odpowiedzialności za podwykonawcę na kanwie striptizu na barbórce w PGNiGe 😁.

Dzisiaj zdałem sobie jednak sprawę, że mój wpis może TROCHĘ wprowadzać w błąd.

Twoja odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez podwykonawcę może się drastycznie różnić w zależności od tego komu ta szkoda zostanie wyrządzona.

Dlaczego?

Bo stosuje się wówczas zupełnie różne przepisy!

Dajmy na to, że szkoda została wyrządzona Twojemu klientowi? Wtedy ponosisz odpowiedzialność na zasadzie ryzyka.

A co jeśli “oberwie się” zupełnie obcej osobie?

Szkoda wyrządzona przez podwykonawcę przy montażu

Ostatnio łapię się na tym, że jak próbuje wyjaśnić jakieś zagadnienie prawne prostym przykładem to…sięgam po młotek.

Nie dosłownie, ale motyw młotka w moich kazusach zdaje się dominować. Młotki działają na wyobraźnię, bo są proste.

Na szczęście o ile sobie przypominam to na blogu nie było jeszcze przykładu z młotkiem, a więc do dzieła 😅.

Załóżmy, że Twoja agencja reklamowa tak dobrze wyspecjalizowała się w tablicach billboardowych naściennych, że zaczęło Ci brakować ludzi do prac montażowych.

Fajnie jest mieć taki problem, ale do czasu. Zwłaszcza jeżeli telefony się urywają, a ty ukrywasz się przed potencjalnymi klientami.

Na szczęście natrafiłeś w Internetach na ofertę przedsiębiorstwa, które idealnie nadawało się na podwykonawcę.
Wprawdzie ta firma nie zajmuje się samodzielnie reklamą outdoorową, ale wykonuje różne skomplikowane prace na wysokościach. No i w ich portfolio natrafiłeś na kilka imponujących realizacji montażu reklamy wielkoformatowej. Jesteś przekonany, że to jest TO!

Po szybkich negocjacjach firma ta zgodziła się być Twoim podwykonawcą i podjąć się pierwszego zlecenia: prostego montażu reklamy na dachu sklepu.

No właśnie, miało być prosto. Wymarzone zlecenie żeby przetestować rzetelność nowego podwykonawcy.

Tymczasem już w pierwszych 15 minutach samodzielnych prac montażowych w ekipie podwykonawcy padło

“rzuć mi na górę młotek, bo nie chce mi się schodzić”

I młotek, zupełnie jak kostka u Juliusza Cezara, został rzucony.

Tyle, że w witrynę sklepową.

Czy odpowiedzialność za podwykonawcę-profesjonalistę

Jakież mogłoby być Twoje zdziwienie, gdyby zadzwonił do Ciebie z pretensjami ów właściciel sklepu.

Raz, że Twój podwykonawca potrafił tak szybko zawalić (20 minut z zegarkiem w ręku).

A dwa, że nie masz pojęcia z kim ów właściciel sklepu jest.

Otóż zapewne umowę na dostarczenie i montaż reklamy miałeś z właścicielem budynku. A butik odzieżowy, którego witryna została “poczęstowana” młotkiem?  To po prostu najemca właściciela budynku.

Najemca czyli dla Ciebie zupełnie obca osoba, bo nie wiąże Cię z nim żadna umowa.

Kto teraz ma zapłacić za nową witrynę?

Najpierw zła wiadomość: jesteś odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną przez podwykonawcę.

A teraz dobra wiadomość: możesz się od tego odpowiedzialności uwolnić.

Jak?

Otóż art. 429 kodeksu cywilnego przewiduje, że nie będziesz odpowiadać za podwykonawcę jeżeli:

  • nie ponosisz winy w wyborze podwykonawcy
  • lub wykonanie prac powierzyłeś podwykonawcy, który w zakresie swej działalności zawodowej trudnią się wykonywaniem takich czynności.

W naszym przypadku powierzyłeś prosty montaż profesjonalnej firmie, która zajmuje się pracami na wysokości i dodatkowo miała doświadczenie przy o wiele większych realizacjach outdoorowych.

Dodatkowo szkoda nie wyniknęła z niewiedzy, braku umiejętności czy doświadczenia, a ze zwykłego ludzkiego lenistwa 🙄.

Wynik? Twój podwykonawca będzie musiał samodzielnie pokryć koszty wstawienia nowej witryny do butiku.

*****

Zobacz także:

  • Odpowiedzialność za podwykonawcę – Agencja eventowa ponosi odpowiedzialność za podwykonawcę na zasadzie ryzyka.Nie oznacza to że odpowiadasz za szkodę wyrządzoną przez niego “przy okazji”.

Podziękowania dla:

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 610 718e-mail: bartosz@gajekpartnerzy.pl

umów bezpłatną konsultację | sklep ze wzorami umów

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: