fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Zacznij tutaj

Wygaśnięcie autorskich praw majątkowych czyli domena publiczna

Bartosz Gajek27 listopada 2018Komentarze (0)

wygaśnięcie autorskich praw majątkowychWygaśnięcie autorskich praw majątkowych to prawniczy odpowiednik porzekadła “wszystko co dobre kiedyś się kończy”.

Bo ustawa o prawie autorskim przewiduje wygaśnięcie praw.

Co wtedy? Utwór co do którego prawa wygasły wchodzi do domeny publicznej.

Znaczy się każdy może z niego skorzystać. Ty również.

Tylko jedno “ale”: musisz poprawnie obliczyć termin z którym te prawa wygasają.

O jak łatwo tutaj o pomyłkę (albo zwyczajne zaniedbanie) może służyć IPN,  który ostatnio nielegalnie wykorzystał plakat Marka Żuławskiego.

Zacznijmy jednak od początku.

Kiedy następuje wygaśniecie autorskich praw majątkowych

Prawo autorskie przewiduje pewne wyjątki i szczególne przypadki kiedy wygasają prawa (np: nieznany twórca, utwór audiowizualny). Generalną zasadą jest jednak, że autorskie prawa majątkowe gasną z upływem lat siedemdziesięciu od śmierci twórcy, a do utworów współautorskich – od śmierci współtwórcy, który przeżył pozostałych.

Jak więc możesz obliczyć czy upłynęło wspomniane 70 lat?

Po pierwsze kwestią kluczową jest, abyś ustalił roku w jakim zmarł twórca.

I tutaj dużym ułatwieniem będzie, że nie  musisz znać dokładnego dnia i miesiąca śmierci autora.

Dlaczego?

Otóż termin liczy się “liczy się w latach pełnych następujących po roku, w którym nastąpiło zdarzenie, od którego zaczyna się bieg terminów“.

Piękna polszczyzna, prawda? 🙄

A rozchodzi się tylko o to, że te 70 lat zawsze powinieneś liczyć od 1 stycznia roku następującego po śmierci autora.

Domena publiczna w reklamie

Skoro już ustaliliśmy kiedy utwory wchodzą do domeny publicznej porozmawiajmy też o tym, co to w praktyce oznacza.

Możesz korzystać z tych “uwolnionych” utworów w sposób samodzielny czyli bez bez zawierania umowy.

Również nie musisz płacić za wykorzystanie utworu np: w reklamie.

Wygaśnięcie autorskich praw majątkowych nie oznacza jednak dla Ciebie niczym nieokiełznanej swobody.

Autorskie prawa osobiste do utworu nie wygasają i chronią związek twórcy z utworem nawet po śmierci artysty. Wtedy pozew mogą złożyć małżonek, albo rodzina.

Z punktu widzenia wykorzystania czegokolwiek w reklamie znaczenie mają prawa do oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem oraz nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania.

Obydwie te kwestie mogą okazać się dla Ciebie bardzo problematyczne.

Oznaczenie utworu nazwiskiem wydaje się w reklamie być trudne do zaakceptowania.

Nie dlatego, że “reklama” lubi “ciemiężyć” twórców albo kwestionować ich dorobek.

Po prostu eksponowanie nazwiska autora nie wpisuje się w koncepcję “utworu reklamowego”.

Chodzi przecież o produkt, usługę czy markę, a nie rozpowszechnianie wiedzy o dorobku konkretnego artysty.

Chyba, że… utwór tak silnie kojarzy się z konkretnym twórcą, że jest to zbędne.

Nie bez powodu w reklamie królują motywy wykorzystujące Mona LisęDawida 😜.

*****

Zobacz także:

Podziękowania dla:

 

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: