fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Zacznij tutaj

Ochrona prawna pomysłu na reklamę

Bartosz Gajek12 września 2018Komentarze (0)

ochrona prawna pomysłuOchrona prawna pomysłu z pewnością nie jest zagadnieniem łatwym.

Istnieje szansa, że spotkałeś się z tym tematem przy okazji pewnego typu trudnego klienta.

Taki klient ma milion pomysłów na minutę, mikrozarządza każdą jedną poprawką do przygotowywanego przez Ciebie materiału reklamowego..

A na koniec twierdzi, że jest współautorem.

Bo przecież tyle pracy włożył w tę reklamę.

I koncepcja jest jego, a bez niej ani rusz…

Kiedy nie przysługuje ochrona prawna pomysłu

Ustawa prawo autorskie przewiduje, że ochroną nie są objęte odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania.

Taki klient-pomysłodawca ma jednak ciutkę racji. Oczywistym jest, że do powstania utworu konieczny jest pomysł.

Tyle, że te ogólna idea musi się “zmaterializować” to znaczy przybrać jakąś postać.

Jeżeli więc przyjdzie do Ciebie klient i powie, że potrzebuje reklamę z użyciem motywu gór to taki pomysł nie korzysta z jakiejkolwiek ochrony. Trudno też sobie wyobrazić sobie, aby ktoś mógłby otrzymać “monopol” na pomysł wizerunku troskliwej matki w reklamie produktów dla dzieci.

Albo idei połączonych obrączek jako symbolu używanego przy promocji usług ślubnych.

Chroniony nie będzie też ogólny zarys bohatera reklamy np: strudzony górnik czy pomocny pracownik banku, ani nawet koncepcja na kampanię prowadzoną w mediach społecznościowych za pomocą memów.

Pomysły, nawet te najlepsze, to za mało.

Chyba, że pójdzie się o krok dalej.

Kiedy przysługuje ochrona prawna pomysłu

Sąd Apelacyjny w Warszawie stwierdził, że pomysł korzysta z ochrony prawno – autorskiej jeśli jest wystarczająco zindywidualizowany i twórczy oraz jeżeli został utrwalony w jakiejkolwiek postaci (VI ACa 496/11). Jest to ciekawe orzeczenie dotyczące agencji reklamowej, której zlecono kompleksowe przygotowanie reklamy.

W zleceniu była strategia komunikacji reklamowej, opracowanie koncepcji kampanii reklamowej, oraz nadzór artystyczny nad produkcją telewizyjną i nad wykonaniem fotografii reklamowych do reklam prasowych.

Agencja przygotowała taką koncepcję oraz – i to jest dla sprawy ochrony pomysłu kluczowe –  na jej podstawie przygotowała spoty reklamowe. To właśnie te spoty stanowią rozwinięcie (czyli wcielenie w życie) koncepcji. Innymi słowy pomysł się “zmaterializował”.

Dlatego też sąd przyjął, że klient rezygnując z usług agencji reklamowej i realizując podobny projekt na własną rękę stosował “ukryte naśladownictwo” i przejął aż 25% elementów twórczych i oryginalnych z spotu agencji.

*****

Zobacz także:

Podziękowania dla:

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: