Aby skutecznie skorzystać z przepisów pozwalających Ci na dochodzenie roszczeń z tytułu naruszenia praw autorskich warto abyś najpierw ustał kiedy w ogóle przysługuje Ci ochrona utworu.
Sam fakt, że w pocie czoła przygotowujesz materiały reklamowe nie oznacza, że będą one „utworem” w rozumieniu prawa autorskiego.
Żeby sprawa była jasna: tylko dlatego, że podpisałeś umowę o wykonanie materiałów reklamowych nie oznacza, że niechybnie jej rezultatem będzie utwór.
Aby można było mówić o powstaniu i ochroni utworu ten musi spełnić kilka warunków.
Ochrona utworu zależy od jego oryginalności
Oryginalność powinieneś rozumieć jako „nowość”. Niezależnie od tego czy masz malujesz kaplicę Sykstyńską czy starasz się dotrzeć do targetu klienta z ciekawym przekazem musisz tworzyć.
Trudno jest pisać o oryginalności utworu nie zatracając się w doktrynalnych rozważaniach.
Na przykłD: „doniosłość kulturowa dzieła to dające się zauważyć oddziaływanie badanego obiektu na stan szeroko rozumianej kultury społeczeństwa (tak W. Machała, Utwór – przedmiot prawa autorskiego, Warszawa 2013, s. 150 i n.).
Oszczędzę Ci tego 😃.
Musisz jedynie wiedzieć, że utwory zarówno te wielkie (kaplica..) jak i te ciutkę mniejsze (reklama telefonów na kartę) powinna mieć ładunek twórczy.
To „coś”.
Coś co sprawa, że nie przekręcisz głowy i nie rzucisz z przekąsem „gdzieś już to widziałem…”.
Myślę, że jako twórca czujesz to intuicyjnie.
Ochrona utworu zależy od jego indywidualności
Oryginalność i indywidualność utworu są często mylone.
Indywidualność sprowadza się do oceny czy statystycznie prawdopodobne jest uzyskanie podobnego efektu końcowego przez innego twórcę. Istotna jest też „swoboda twórcza” czyli czy twórca nie ma narzuconych określonych reguł postępowania czy tez ściśle określonych czynności technicznych, które ma wykonać.
Wiem, że w tym miejscu pewnie trochę Cię „zgubiłem” i Twój kursor pewnie niebezpiecznie zbliża się do zakładki z napisem „Facebook” 😜.
Posłużę się więc przykładem:
Jeżeli masz wykonać fotografię do dowodu osobistego lub paszportu to jesteś sciśle ograniczony przepisami prawa.
Jeżeli masz wykonać fotografię reklamową i do tego dobierasz modela, kostium, rekwizyty, a następnie dążysz do osiągnięcia określonych parametrów to jesteś na jak najlepszej drodze do stworzenia indywidualnego utworu.
Ochrona utworu uzależniona jest od jego ustalenia
Aby utwór był przez Ciebie „ustalony” jest nie tyle ważne czy jest on ukończony, ale czy został uzewnętrzniony. Czyli chodzi o to, że np: draft reklamy jest nie tylko w Twojej głowie, ale może się z nim zapoznać każda osoba.
I tutaj pełne pole do twórczego podpisu: wyrazić się twórczo możesz w e-mailu, na kartce papieru czy nawet na prezentacji przed potencjalnym klientem.
Nie musisz nawet nigdzie publikować czy w inny sposób udostępniać swoich utworów. Reklamy będą „ustalone” nawet jeżeli copy piszesz tylko do przysłowiowej szuflady.
Ochrona utworu nie wymaga spełnienia formalności
Nie istnieje żaden „rejestr utworów”, nie musisz zawierać umowy „na wykonanie dzieła”, ani też nie jest konieczne, aby ktokolwiek zapoznawał się z Twoimi utworami i za takie je uznawał.
Nie ma również potrzeby abyś opatrywał wszystko znaczkiem „©”, tekstem „wszelkie prawa zastrzeżone” ani kompulsywnie nanosił znaki wodne na swoje fotografie.
Zobacz także:
- Ochrona pomysłu – ustawa prawo autorskie przewiduje, że ochroną nie są objęte idee. Dlatego ochrona prawna pomysłu zależy od tego czy się „zmaterializował” i przybrał postać.
- Zastrzeżenie praw autorskich przez agencję reklamową – Zastrzeżenie praw autorskich przez agencję reklamową nie sprawi, że materiały reklamowe będą chronione przez prawo.Ochrona ta jest zależna od czegoś innego.
Podziękowania dla:
- Photo by Maria Fernanda Gonzalez on Unsplash
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }