adwokat Bartosz Gajek

⛑️ główny ratownik

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Umów bezpłatną konsultację

Sklep z umowami

Klauzula waloryzacyjna w umowie abonamentowej agencji SEO

Bartosz03 września 20223 komentarze

klauzula waloryzacyjnaKiedy przy filiżance herbaty z radością i zapałem  późną nocą dogorywam przed laptopem i piszę te słowa GUS kilka godzin wcześniej opublikował dane na temat inflacji.

Padł niechlubny rekord, na który spuszczę tutaj zasłonę milczenia 😉.

Skupmy się na rozwiązaniach!

Czy Twoja agencja SEO w jakiś sposób może bronić się przed inflacją?

Żeby Ci to zobrazować znowu sięgnę do mojej ulubionej analogi czyli do nieruchomości.

Lubię ten przykład, bo każdy z nieruchomościami i jej aspektami prawnymi ma lub będzie miał do czynienia. Prędzej czy później.

Zatem wyobraź sobie, że chcesz wynająć lokal. Jesteś „po słowie” z właścicielem i na Twoją skrzynkę szybko ląduje wzorzec umowy najmu.

Otwierasz go i co tam widzisz?

  • „Przedmiot najmu to [bla bla bla]”.
  • „Drobne naprawy obciążają [bla bla bla]”.
  • „Czynsz płatny będzie do [bla bla bla]”.

I… klauzula waloryzacyjna.

Myślę, że absolutnie nie byłbyś zdziwiony tym, że wynajmujący chce okresowo podwyższać wysokość czynszu żeby nie zjadła go inflacja.

Ja natomiast jestem zdziwiony, że to co w umowach najmu jest chlebem powszednim w umowach agencji marketingowych jest praktycznie niespotykane (no chyba, że mowa o moich umowach dostępnych na sklep.gajekpartnerzy.pl 😉).

Czym jest klauzula waloryzacyjna?

Zacznijmy od postawienia podstawowego, aczkolwiek z gruntu filozoficznego pytania: czym jest waloryzacja? 😁

Otóż waloryzacja (zwana także indeksacją) to okresowa aktualizacja należności (abonamentu, czynszu czy nawet…emerytury) która spowodowana jest różnymi czynnikami ekonomicznymi. Ale nie czarujmy się: najczęściej inflacją 😉.

A jak obliczyć ile taka waloryzacja powinna wynieść?

Tutaj na ratunek przyjdzie nam GUS i obciążający go obowiązek wynikający z art. 94 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 504).

Otóż Prezes Głównego Urzędu Statystycznego ogłasza, w formie komunikatu, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” w terminie do końca stycznia średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem.

Przykładowo w dniu 14 stycznia 2022 r. komunikat  Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego brzmiał:

„ogłasza się, że średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2021 r. w stosunku do
2020 r. wyniósł 105,1 (wzrost cen o 5,1% )”

Zatem możesz umieścić w swojej umowie zapis, że waloryzacja Twojego wynagrodzenia nastąpi o procent wzrostu cen wedle GUS.

Czy klauzula waloryzacyjna jest dopuszczalna w umowach z agencją

W naszym systemie prawnym waloryzacja czegokolwiek jest raczej wyjątkiem od reguły.

Zgodnie z brzmieniem art. 358[1] § 3 k „w razie istotnej zmiany siły nabywczej pieniądza po powstaniu zobowiązania, sąd może po rozważeniu interesów stron, zgodnie z zasadami współżycia społecznego, zmienić wysokość lub sposób spełnienia świadczenia pieniężnego, chociażby były ustalone w orzeczeniu lub umowie”.

Czyli jeżeli w Twojej umowie nic na temat waloryzacji nie jest napisane to teoretycznie podwyższenie wynagrodzenia jest możliwe, ALE:

Jedynie przez sąd.

Po spełnieniu aż trzech warunków.

I bez żadnych gwarancji, że to faktycznie nastąpi.

Dlatego warto mieć solidną umowę dla swojej agencji marketingowej, bo do takiego wzorca może trafić klauzula waloryzacyjna.

Jej przewaga nad tym nieszczęsnym przepisem z kodeksu cywilnego jest oczywista:

To umowa decyduje czy i kiedy następuje waloryzacja Twojego wynagrodzenia.

Od GUSu zależy o ile możesz podwyższyć to wynagrodzenie.

Masz gwarancję, że to nastąpi 😁.

Skoro już wiemy, że taki zapis jest generalnie dobrym pomysłem to czas na sakramentalne pytanie…

Jak powinna brzmieć klauzula waloryzacyjna?

Klauzula waloryzacyjna będzie rządzić się innymi zasadami, gdy trafi do umowy z konsumentem (tak twierdzi UOKiK), a innymi gdy pojawi się w relacjach biznesowych.

Ponieważ Twoja agencja marketingowa ma tylko klientów B2B od razu przejdziemy do tego drugiego przypadku.

Kodeks cywilny pozwala stronom praktycznie dowolnie sformułować łączącą ich umowę (piszę o tym w moim wzorze umowy reklamowej). W moich umowach stosuję taką klauzulę:

  1. Wynagrodzenie abonamentowe może podlegać waloryzacji.

  2. Podstawą waloryzacji wynagrodzenia abonamentowego będzie średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem ogłaszany w formie komunikatu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Wynagrodzenie abonamentowe będzie waloryzowane o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, jeżeli zgodnie z treścią komunikatu w stosunku do roku ubiegłego nastąpił wzrost cen.

  3. Określenie nowej wysokości wynagrodzenia abonamentowego w drodze jego waloryzacji nie wymaga dla swojej ważności zachowania formy aneksu do umowy.

  4. AGENCJA zawiadomi KLIENTA o dokonaniu waloryzacji wynagrodzenia abonamentowego za pośrednictwem poczty elektronicznej przesyłając:

    1. link do opublikowanego Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem;
    2. nową wysokość wynagrodzenia abonamentowego po dokonanej waloryzacji.
  5. Nowa wysokość wynagrodzenia abonamentowego obowiązuje STRONY począwszy od miesiąca następującego po tym, w którym KLIENT otrzymał od AGENCJI zawiadomienie o dokonaniu jego waloryzacji.

  6. Waloryzacja wynagrodzenia abonamentowego może nastąpić w każdym roku obowiązywania umowy, począwszy od roku następującego po tym, w którym STRONY zawarły umowę.

Kilka słów wyjaśnienia.

Po pierwsze waloryzacja wynagrodzenia jest uprawnieniem Twojej agencji marketingowej, a nie obowiązkiem.Możesz więc to zrobić, ale nie musisz.

Po trzecie waloryzacja wynagrodzenia nie wymaga aneksu, a jedynie zawiadomienia drugiej strony, że została dokonana. Gdyby byłby potrzebny aneks to oczywiście klient mógłby go podpisać, ale…wcale by nie musiał.

Nie ma nic niezwykłego w tym, że umowa jest zmieniana zawiadomieniem pod warunkiem, że dokument precyzyjnie określa zakres zmiany i odwołuje się do obiektywnych kryteriów zewnętrznych (czyli wskaźnika GUS).

Ostatnia kwestia: klauzula waloryzacyjna nadaje się do umów abonamentowych czyli takich gdzie Twoja agencja marketingowa nalicza wynagrodzenie miesięcznie albo kwartalnie – w każdym razie ma ono charakter powtarzalny.

Na koniec: życzę Tobie i sobie żeby waloryzacja wynagrodzenia przydawała się jak najrzadziej 😉. Z widomych przyczyn…

Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?Umowa o pozycjonowanie wizytówki goolge moja firma

Brak czasu na czytanie?

Chcesz otrzymywać dodatkowe materiały i aktualizacje?

Zobacz także:

  • Nazwa umowy – Błędna nazwa umowy nie zmienia istoty tego na co agencja reklamowa umówiła się z klientem.Warto jednak przy redagowaniu tytułu umowy zachować staranność.
  • Czy naprawdę potrzebujesz umowy? – Czy umowy dla agencji reklamowych to coś absolutnie niezbędnego w biznesie kreatywnym? Prawnik i właściciel dużej agencji mają o tym takie same zdanie.

Podziękowania dla:

  • Photo by regularguy.eth on Unsplash

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Bartosz Gajek

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 3 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

    Marta 11 września, 2022 o 12:47

    Bardzo zdrowo rozsądkowe podejście do tematu. Zwłaszcza w dzisiejszych czasach!

    Odpowiedz

    Bartosz Gajek 14 września, 2022 o 10:46

    Dziękuję Pani Marto.

    W umowach zawsze chodzi o to żeby „wilk syty i owca cała” :😉

    Odpowiedz

    Tamara 22 listopada, 2022 o 19:49

    Bardzo fajny wpis 🙂

    Odpowiedz

    Dodaj komentarz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.
    Chcesz zgłosić nielegalne treści? Szczegóły: regulamin treści.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: