fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep

Projekt reklamy – za co się płaci i kto jest jego właścicielem

Bartosz Gajek20 lipca 2019Komentarze (0)

projekt reklamyDzisiaj za sprawą czytelnika wracam do tematu wszelkiego rodzaju projektów i praw do nich:

Adam Lipiec 18, 2019 o 14:39 [edycja]

W takim razie po zapłacie za wykonanie projektu reklamy kto staje się właścicielem projektu ?

We wpisie “Prawna ochrona reklamy i jej brak” opisywałem sytuację agencji reklamowej, która nie otrzymała zapłaty za wykonany projekt reklamy.

Dlaczego? Sąd uznał, że projekt reklamy przygotowany przez agencję był tak “słaby twórczo”, że nie można było go uznać za utwór.

Brak uznania projektu za utwór oznacza, że nie jest chroniony przez prawo autorskie.

W konsekwencji agencja reklamowa domagała się zapłaty za naruszenie praw autorskich, których w rzeczywistości nie posiadała.

Bo prawda jest taka, że nie wszystko co stworzysz niejako “z automatu” podlega ochronie przez prawo autorskie.

Projekt reklamy musi być oryginalny i indywidualny żeby podlegał ochronie.

Jeżeli taki nie jest to nie pomogą na to żadne zastrzeżenia praw autorskich czy klauzule umowne.

To czy Twój projekt reklamy jest utworem czy też nie ma jednak wpływu na to czy należą Ci się pieniądze za jego wykonanie

Zdaję sobie sprawę z tego, że jest to zagadnienie nieco abstrakcyjne więc postaram się to wyjaśnić na przykładzie… moich wizytówek 😁.

Projekt prostej wizytówki

Załóżmy, że przychodzę do drukarni i proszę o zaprojektowanie najprostszej wizytówki na świecie oraz jej druk.

Dosłownie chcę mieć tam tylko dwa kolory i moje dane.

Przyjmijmy, że mam obsesję na punkcie minimalizmu 😁.

Drukarnia mówi: “ok projekt wizytówki 15 zł, druk 60 zł. Pasuje?”

Ponieważ kiwam porozumiewawczo głową to grafik siada do komputera i po paru minutach przynosi zamówione przeze mnie “cudo”.

Nie ma tutaj żadnej oryginalności (czyli dokładnie to co zamówiłem 😁), ale to nie znaczy, że mogę powiedzieć “biorę, ALE NIE PŁACĘ ZA PROJEKT”.

Za projekt muszę zapłacić, bo go zamówiłem. Z drukarnią wiąże mnie przecież ustna umowa o dzieło, a praca grafika nie jest za darmo.

Projekt faktycznie jest tak prosty, że nie podlega ochronie prawa autorskiego, ale to nie ma wpływu na obowiązek zapłaty.

Ale gdy dostanę projekt np: w pliku ai to mogę z nim zrobić co mi się podoba, bo nie podlega on ochronie prawa autorskiego.

Czyli co?

A no mogę przerobić wizytówkę, wyrzucić ją na moją stronę albo wydrukować na koszulce 😁. Hulaj duszo!

Bo w sensie prawnym nie ma “właściciela” projektu.

Drukarnia otrzymała pieniądze za prace projektowe, a ja otrzymałem plik z którego mogę w przyszłości skorzystać.

A gdybym drukarni nie zapłacił?

Drukarnia powinna wtedy założyć mi typową sprawę o niezapłaconą fakturę, a o  nie o ochronę praw autorskich (jak to błędnie zrobiła agencja reklamowa w tej sprawie).

Projekt wizytówki i logotypu

Drugiego scenariusza nie muszę sobie wyobrażać, bo sam w nim byłem 😃.

Zamówiłem w agencji reklamowej projekt logotypu dla mojej spółki oraz projekt wizytówki.

Logotyp i użyte w nim kolory od razu wpadły mi w oko, a na ich bazie powstała później wizytówka.

W przeciwieństwie do pierwszego przykładu wizytówki “minimalistycznej” tutaj już mamy do czynienia z “ładunkiem twórczym”. Autor włożył w ten logotyp na tyle dużo pracy i kreatywności, aby miało on indywidualny charakter.

I z cała pewnością logo to podlega ochronie przez prawo autorskie.

Czy to z kolei oznacza, że muszę za te prawa autorskie zapłacić?

Tak i nie 😃

Tutaj również łączyła mnie umowa o dzieło i przede wszystkim płaciłem autorowi za jego pracę.

Prawa autorskie do logotypu otrzymałem w ramach całego wynagrodzenia (prawa te mogą one być też przeniesione nieodpłatnie).

Uzyskanie tych praw autorskich sprawia, że mogę korzystać z tego logotypu w różnych kontekstach (nazywa się je polami eksploatacji). Czyli mogę umieścić je na blogu, papierze firmowym czy wizytówce.

Gdybym tych praw autorskich nie nabył, a chciał używać logotypu np: w intro na moim kanale youtube to autor mógłby się temu sprzeciwić. Albo żądać dodatkowej zapłaty. Albo jedno i drugie 😁

Tym razem w sensie prawnym właścicielem projektu był autor w zakresie w jakim przysługiwały mu prawa autorskie do niego.

Kiedy agencja reklamowa przeniosła te prawa autorskie na mnie to można (w pewnym uproszczeniu) powiedzieć, że nabyłem prawa do projektu.

Projekt reklamy a nabycie do niego praw

Na koniec jeszcze kilka słów przestrogi:

Wiesz, że gorąco zachęcam do podpisywania umów 😁 .

Umowy rozwiązują zarówno kwestie zapłaty za przygotowanie projektu, jak i praw do niego (przeniesienie praw autorskich).

Po prostu z takiego kontraktu jasno wynika kto i za co płaci!!

Dlatego w umowie zawsze powinna znaleźć się klauzula dotycząca o przeniesieniu autorskich praw majątkowych.

W moim wzorze umowy agencji reklamowej znajdziesz wszystkie postanowienia. Korzystając z niego z jednej strony odpowiednio zabezpieczysz interesy Twojej agencji reklamowej, a z drugiej dajesz klientowi gwarancję, że faktycznie otrzyma to za co zapłacił.

Chcesz porozmawiać o Twojej sprawie?

Umów bezpłatną konsultację

Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?wzór umowy agencja reklamowa pdf

Chcesz otrzymywać dodatkowe materiały i aktualizacje?

Brak czasu na czytanie?

Zobacz także:

  • Checklista do umowy dla agencji reklamowej – Checklista do umowy może być bardzo pomocna dla agencji reklamowej. Taka lista kontrolna nie zwalnia od myślenia, ale ustrzeże Cię od dużej wpadki.
  • Dodatkowe zastrzeżenia na fakturze – Klient nie chce podpisać z Tobą umowy? Dodatkowe zastrzeżenia w fakturze VAT są dopuszczalne i mogą wywołać dla agencji reklamowej takie same skutki.

Podziękowania dla:

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: