Co to jest zarząd sukcesyjny
Wszyscy wiemy jak kruche potrafią być biznesy kiedy zabraknie w nich właściciela. Wystarczy, że kilka faktur nie zostanie opłaconych, odejdzie kilku pracowników i zawalone zostanie 2-3 kluczowe projekty. Budowana latami agencja rozpada się wtedy jak domek z kart.
Zarząd sukcesyjny ma uchronić biznes przed takim losem.
W tym celu zostaje powołany zarządca sukcesyjny, który może tymczasowo prowadzić Twoją agencję reklamową.
Może on kierować agencją, zawierać umowy i dokonywać innych czynności prawnych.
Na zewnątrz różnica jest tylko jedna – kierowana przez zarządcę agencja reklamowa musi być dodatkowo oznaczona określeniem „w spadku”.
Ostatecznym jednak celem jest, aby Twój biznes został „gładko” przekazany Twoim spadkobiercom którzy zadecydują o jego dalszym losie. Dlatego przepisy nie pozostawiają wątpliwości, że zarządca sukcesyjny działa w imieniu własnym, ale na rachunek właściciela lub właścicieli agencji reklamowej, która stała się spadkiem.
Wybór zarządcy sukcesyjnego
Przyszłego zarządcę (stanie się on nim oficjalnie z chwilą Twojej śmierci) możesz wybrać poprzez odebranie przez niego zgody napełnienie tej funkcji. Musi to nastąpić koniecznie na piśmie!
Mając taką zgodę musisz następnie wpisać taką osobę w CEIDG, aby wybór odniósł skutek prawny.
Jeżeli wpisu dokonujesz za pośrednictwem Internetu to oświadczenie, że posiadasz zgodę kandydata na zarządcę, będziesz składać po pouczeniu o odpowiedzialności karnej.
Dość wyrafinowany tytuł to jednak za mało żeby ktokolwiek mógł chwycić za stery Twojej agencji i wyprowadzić ją na spokoje wody. Aby móc skutecznie poprowadzić agencję reklamową trzeba znać zarówno branżę jak i sytuację gospodarczą tego podmiotu.
Naturalnym kandydatem na zarządcę sukcesyjnego są więc Twoi najbliżsi współpracownicy.
Zarządcę możesz wybrać tylko za swojego życia więc warto wcześniej zastanowić się nad ewentualnym kandydatem.
Ciekawostką jest jednak fakt, że inni mogą tego wyboru dokonać po Twojej śmierci.
Są to:
1) Twój małżonek, któremu przysługuje udział w agencji w spadku, lub
2) Twój spadkobierca ustawowy (np: dziecko), który przyjął spadek, albo
3) Twój spadkobierca testamentowy (czyli osoba którą wskazałeś w spadku) , który przyjął spadek jeżeli zgodnie z ogłoszonym testamentem przysługuje mu udział w agencji reklamowej w spadku
Zarząd sukcesyjny nie jest na zawsze
Po pierwsze zarządcę sukcesyjnego możesz w każdej chwili odwołać składając mu oświadczenie na piśmie.
Również sam zarządca może zrezygnować składając oświadczenie u notariusza (musi wtedy działać jeszcze w Twojej agencji przez dwa tygodnie).
Po drugie zarząd sukcesyjny jest ograniczony czasowo. Jest to w końcu forma przejściowa zanim agencja zostanie przejęta/sprzedana/zlikwidowana przez spadkobierców.
Zarząd sukcesyjny kończy się:
1) z upływem dwóch miesięcy od dnia Twojej śmierci jeżeli w tym czasie żaden ze spadkobierców nie przyjął spadku
2)z dniem uprawomocnienia się postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku, zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia albo wydania europejskiego poświadczenia spadkowego, jeżeli jeden spadkobierca albo zapisobierca windykacyjny nabył agencję reklamową w spadku w całości;
3) z dniem nabycia agencji reklamowej w spadku w całości przez jedną osobę
4) z upływem miesiąca od dnia wykreślenia zarządcy sukcesyjnego z CEIDG, chyba że w tym okresie powołano kolejnego zarządcę sukcesyjnego;
5) z dniem ogłoszenia Twojej upadłości (może to nastąpić także do roku po Twojej śmierci).
6) z dniem dokonania działu spadku obejmującego agencję reklamową w spadku;
7) w każdym przypadku z upływem dwóch lat od dnia Twojej śmierci.
Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?
Brak czasu na czytanie?
Zobacz także:
- Rozstanie ze wspólnikiem – jak wygląda rozstanie się ze wspólnikiem w spółce z o.o a jak w spółkach osobowych.
- Wejście do zarządu agencji marketingowej – jaką odpowiedzialność za spółkę ponosi członek zarządu.
Podziękowania dla:
- Photo by Markus Spiske on Unsplash
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }