adwokat Bartosz Gajek

⛑️ główny ratownik

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Umów bezpłatną konsultację

Sklep z umowami

Zarząd sukcesyjny agencją reklamową czyli co się dzieje z firmą po śmierci właściciela

Bartosz30 stycznia 2019Komentarze (0)

zarząd sukcesyjnyBędziemy dzisiaj rozmawiać o bardzo poważnym temacie czyli o śmierci przedsiębiorcy.

No właśnie śmierć, czyli jeden z tych „pewniaków” w naszym życiu (zaraz po podatkach), potrafi sporo namieszać w firmie.

Z dnia na dzień może zniknąć szef, pracodawca i project manager w jednym.

Mówić wprost: któregoś dnia w Twojej agencji reklamowej może zabraknąć…Ciebie.

A że TYCH spraw raczej się nie planuje toteż jest duża szansa, że pozostawisz w swojej agencji niezałatwione sprawy.

Wynagrodzeń których już nie wypłacisz. Umów których nie wykonasz . Przelewów których już nie „puścisz”.

Przyczyna jest bowiem prozaiczna:

„kto umarł ten nie żyje”

Ktoś musi chociaż tymczasowo Cię zastąpić. I właśnie po to pojawiła się nowa ustawa o zarządzie sukcesyjnym.

Co to jest zarząd sukcesyjny

Wszyscy wiemy jak kruche potrafią być biznesy kiedy zabraknie w nich właściciela. Wystarczy, że kilka faktur nie zostanie opłaconych, odejdzie kilku pracowników i zawalone zostanie 2-3 kluczowe projekty. Budowana latami agencja rozpada się wtedy jak domek z kart.

Zarząd sukcesyjny ma uchronić biznes przed takim losem.

W tym celu zostaje powołany zarządca sukcesyjny, który może tymczasowo prowadzić Twoją agencję reklamową.
Może on kierować agencją, zawierać umowy i dokonywać innych czynności prawnych.

Na zewnątrz różnica jest tylko jedna – kierowana przez zarządcę agencja reklamowa musi być dodatkowo oznaczona określeniem „w spadku”.

Ostatecznym jednak celem jest, aby Twój biznes został „gładko” przekazany Twoim spadkobiercom którzy zadecydują o jego dalszym losie. Dlatego przepisy nie pozostawiają wątpliwości, że zarządca sukcesyjny działa w imieniu własnym, ale na rachunek właściciela lub właścicieli agencji reklamowej, która stała się spadkiem.

Wybór zarządcy sukcesyjnego

Przyszłego zarządcę (stanie się on nim oficjalnie z chwilą Twojej śmierci) możesz wybrać poprzez odebranie przez niego zgody napełnienie tej funkcji. Musi to nastąpić koniecznie na piśmie!

Mając taką zgodę musisz następnie wpisać taką osobę w CEIDG, aby wybór odniósł skutek prawny.
Jeżeli wpisu dokonujesz za pośrednictwem Internetu to oświadczenie, że posiadasz zgodę kandydata na zarządcę, będziesz składać po pouczeniu o odpowiedzialności karnej.

Dość wyrafinowany tytuł to jednak za mało żeby ktokolwiek mógł chwycić za stery Twojej agencji i wyprowadzić ją na spokoje wody. Aby móc skutecznie poprowadzić agencję reklamową trzeba znać zarówno branżę jak i sytuację gospodarczą tego podmiotu.

Naturalnym kandydatem na zarządcę sukcesyjnego są więc Twoi najbliżsi współpracownicy.

Zarządcę możesz wybrać tylko za swojego życia więc warto wcześniej zastanowić się nad ewentualnym kandydatem.

Ciekawostką jest jednak fakt, że inni mogą tego wyboru dokonać po Twojej śmierci.

Są to:

1) Twój małżonek, któremu przysługuje udział w agencji w spadku, lub

2) Twój spadkobierca ustawowy (np: dziecko), który przyjął spadek, albo

3) Twój spadkobierca testamentowy (czyli osoba którą wskazałeś w spadku) , który przyjął spadek jeżeli zgodnie z ogłoszonym testamentem przysługuje mu udział w agencji reklamowej w spadku

Zarząd sukcesyjny nie jest na zawsze

Po pierwsze zarządcę sukcesyjnego możesz w każdej chwili odwołać składając mu oświadczenie na piśmie.

Również sam zarządca może zrezygnować składając oświadczenie u notariusza (musi wtedy działać jeszcze w Twojej agencji przez dwa tygodnie).

Po drugie zarząd sukcesyjny jest ograniczony czasowo. Jest to w końcu forma przejściowa zanim agencja zostanie przejęta/sprzedana/zlikwidowana przez spadkobierców.

Zarząd sukcesyjny kończy się:

1) z upływem dwóch miesięcy od dnia Twojej śmierci jeżeli w tym czasie żaden ze spadkobierców nie przyjął spadku 

2)z dniem uprawomocnienia się postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku, zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia albo wydania europejskiego poświadczenia spadkowego, jeżeli jeden spadkobierca albo zapisobierca windykacyjny nabył agencję reklamową w spadku w całości;

3) z dniem nabycia agencji reklamowej w spadku w całości przez jedną osobę

4) z upływem miesiąca od dnia wykreślenia zarządcy sukcesyjnego z CEIDG, chyba że w tym okresie powołano kolejnego zarządcę sukcesyjnego;

5) z dniem ogłoszenia Twojej upadłości (może to nastąpić także do roku po Twojej śmierci).

6) z dniem dokonania działu spadku obejmującego agencję reklamową w spadku;

7) w każdym przypadku z upływem dwóch lat od dnia Twojej śmierci.

Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?Umowa o pozycjonowanie wizytówki goolge moja firma

Brak czasu na czytanie?

Zobacz także:

Podziękowania dla:

  • Photo by Markus Spiske on Unsplash

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Bartosz Gajek

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.
    Chcesz zgłosić nielegalne treści? Szczegóły: regulamin treści.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: