Bartosz Gajek

adwokat

W mojej praktyce zawodowej zajmuję się doradztwem dla szeroko rozumianej branży kreatywnej...
[Więcej >>>]

Zacznij tutaj

Wady materiałów reklamowych powstałe…z winy klienta

Bartosz Gajek07 sierpnia 2018Komentarze (0)

agencja reklamowa wady materiałów reklamowychZasada “Klient nasz Pan” nie zawsze się sprawdza.

Wykonując zamówienie zapewne bardzo często masz do czynienia z sytuacją, gdy musisz częściowo pracować na materiale dostarczonym przez klienta.

Logotypy do wykorzystania, pliki z materiałami do wydruku, czy nawet cały portal, w którym klient “chciałby kilka rzeczy zmienić”.

Jak profesjonalista pewnie już na pierwszy “rzut oka” potrafisz stwierdzić, że rozdzielczość logotypu jest tragicznie niska, wydruk z tych plików będzie “troszkę” odbiegał od zamierzeń, a portal wymaga zrównania z ziemią i postawienia go od nowa.

I tutaj pytanie do ciebie: jak rozumiesz zasadę “Klient nasz Pan”?

Logotyp na opakowaniu będzie wręcz kłuł w oczy pikselami? Widocznie tak miało być skoro klient taki dał…

Zawsze bowiem istnieje możliwość w postaci mechanicznego i bezkrytycznego wykonania poleceń klienta.

Tyle, że to rozwiązanie nie chroni Cię przed odpowiedzialnością za..

Wady materiałów reklamowych

Kodeks Cywilny, a dokładnie art. 634 kc nakłada na Ciebie jako profesjonalistę obowiązek sprawdzenia czy materiał dostarczony przez klienta nadaje się do wykorzystania przy realizacji projektu.

Jeżeli dojdziesz to przekonania, że użycie materiałów nawet potencjalnie może skutkować wystąpieniem wady to powinieneś się tym przemyśleniem podzielić klientem.

Oczywiście kodeks surowo stanowi, że masz obowiązek “niezwłocznie zawiadomić”, ale w praktyce naprawę wystarczy taki e-mail:

Panie Januszu,

Przy skanowaniu oryginału, zawierającego ilustracje pierwotnie rastrowane należało opracować pliki graficzne z zastosowaniem programu usuwającego rysunek rastra z ilustracji półtonowych. Tylko wtedy przy rastrowaniu ilustracji w drukarni z pdf nie wystąpi efekt mory czyli wada techniczna druku zniekształcającą walory tonalne ilustracji. Będzie to po prostu to bardzo brzydko wyglądać.

Proszę o informację czy mogą Państwo dostarczyć inny plik czy też koniecznie mamy realizować zlecenie z otrzymanych pdfów

I właśnie tego praktycznego podejścia zabrakło powodowi w sprawie o sygn. akt XII Ga 364/14 gdzie sąd wytknął, że “Strona powodowa jako profesjonalista winna była wstrzymać druk, zawiadomić o pojawieniu się mory na pierwszych wydrukowanych arkuszach. Niewłaściwe było zaś wydrukowanie całego nakładu bez akceptacji przez pozwana arkuszy z widocznym efektem mory“. Czyli sprawę przegrało tak naprawdę podejście “takie dali to z takiego robimy”.

A tym czasem takie proste poinformowanie klienta o możliwych komplikacjach ma jedną gigantyczną zaletę:

nie odpowiadasz za wady materiałów reklamowych jeżeli klient po zawiadomieniu nalega na dalszą realizację projektu.

Oczywiście może pojawić się obawa, że reakcja klienta będzie następująca:

Będzie to źle wyglądać?. Aha. To dziękuję, ale muszę w takim razie zrezygnować“.

Jak już pisałem tutaj umowy z agencją reklamową nie da się tak po prostu zerwać.

Więc jeżeli klient nie będzie już poczuwał się do dostarczenia materiałów wolnych od wad to Twoja agencja reklamowa zachowuje prawo do wynagrodzenia.

Pisz więc e-maile zawsze gdy masz jakiekolwiek wątpliwości. Nie wiadomo kiedy się przyda 😄.

*****

Zobacz także:

Podziękowania dla:

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: