fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep z umowami

Wizerunek dziecka w reklamie – co musi o nim wiedzieć agencja reklamowa

Bartosz Gajek03 kwietnia 2020Komentarze (0)

wizerunek dzieckaPrzygotowując się na napisania tego posta zastanawiałem się nad reklamami z udziałem dzieci.

Które z nich tak NAPRAWDĘ utknęły mi w pamięci?

Szybko okazało się jednak, że to żaden konkurs, bo dla mnie niepokonanym w tej kategorii jest chłopak od kinderków.

To właśnie młody Josh Bateson od wielu lat spoglądał na mnie pobłażliwie z opakowania “Kinder Chocolate” kiedy sięgałem “po jeszcze tylko jedną“.

Nie ulega wątpliwości, że właściciel marki “Kinder” czyli Ferrero dokonał właściwego wyboru jeżeli chodzi o swojego dziecięcego modela.

A dobór odpowiedniego dziecka do reklamy z całą pewnością nie jest łatwy.

Młody model nie tylko musi bowiem posiadać odpowiednią aparycję i umiejętności modelingowe, ale także koniecznym jest aby wykazywał się większą dojrzałością niż jego rówieśnicy. W końcu która agencja chciałaby współpracować z pięciolatkiem, który zachowuje się jak… pięciolatek 😁.

Załóżmy jednak, że Twoja agencja pokonała wszystkie przeciwności losu i udało się jej znaleźć idealnego młodego kandydata na modela.

Pozostaje tylko kwestia wizerunku dziecka i ustalenie kto udziela zgody na jego rozpowszechnienie.

Wizerunek dziecka i zgoda na jego rozpowszechnianie

O tym, że ochrona wizerunku w reklamie to nie przelewki pisałem już na tym blogu wielokrotnie.

Aby Twoja agencja reklamowa mogła zgodnie z prawem wykorzystywać wizerunek modela potrzebuje na to jego zgody.

Brak stosownego zezwolenia rodzi opłakane konsekwencje prawne a jego udzielenia nie możesz się domyślać. Wszystko musi być “czarno na białym”.

Zazwyczaj nie ma z tym żadnego problemu, bo każdy pełnoletni model może Ci taką zgodę wyrazić na piśmie.

Przysłowiowe “schody” zaczynają się, gdy chodzi o wizerunek dziecka, bo jak wiadomo “dzieci i ryby głosu nie mają” 😉.

To zapewne mało wychowawcze powiedzenie jest w 100% jest prawdziwe w kontekście prawnych aspektów udzielenia zgody na wykorzystanie wizerunku osoby małoletniej.

Dlaczego?

Podpisanie zgody na wykorzystanie wizerunku jest czynnością prawną, a dziecko jako osoba niepełnoletnia nie posiada tzw. zdolności do czynności prawnych.

Innymi słowy nawet jeżeli nieletni model podpisze agencji zgodę to w świetle prawa nie jest to skuteczne.

Dzieje się tak dlatego, że nasze prawo rodzine wymaga, aby taka zgoda była udzielona przez rodziców.

Tu jednak może na Ciebie czyhać pewna pułapka…

 Wizerunek dziecka a jego istotne sprawy

Jeżeli sięgniesz po kodeks rodzinny i opiekuńczy to z art. 98 dowiesz się, że:

“rodzice są przedstawicielami ustawowymi dziecka pozostającego pod ich władzą rodzicielską. Jeżeli dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską obojga rodziców, każde z nich może działać samodzielnie jako przedstawiciel ustawowy dziecka.”

Być może pomyślisz “skoro każde z rodziców może działać samodzielnie to potrzebuję podpis pod  zgodą np: tylko matki dziecka“.

Teoretycznie tak.

Ale cóż to byłby za przepis, gdyby nie dało się powiedzieć “to zależy” 😁.

Rodzice nie zawsze bowiem muszą być zgodni co do dopuszczalności występowania dziecka w reklamie.

Jedno z rodziców nich może uznawać, że kariera w modelingu to życiowa szansa dla ich pociechy. Z kolei drugi z rodziców jest zdania że wizerunek dziecka powinien podlegać ścisłej ochronie.

I powstaje sytuacja, gdzie jeden przedstawiciel ustawowy modela chce podpisywać umowę z Twoją agencją a drugi kategorycznie się temu sprzeciwia.

Co teraz?

Z tym tematem mierzył się Sąd Apelacyjny w Warszawie i w sprawie V ACa 484/17, gdzie uznał że wizerunek dziecka i jego rozpowszechnienie jest tzw. “istotną sprawą dziecka”.

Skoro między rodzicami nie było porozumienia co do rozpowszechniania wizerunku dzieci to sprawę powinien był rozsądzić sąd rodzinny.

Nic tutaj nie pomogło wydawcy, że posiadająca władzę rodzicielską matka udzieliła zgody.

Bez znaczenia też było, że zostało zapłacone wynagrodzenie za pozowanie do zdjęć.

Doszło do naruszenia prawa do wizerunków małoletnich i sąd zasądził na ich rzecz zadośćuczynienie.

Co z tego wszystkiego wynika dla Twojej agencji reklamowej?

Jeżeli w przygotowywanym przez Ciebie spocie pojawi się wizerunek dziecka to zawsze zadbaj o to, żeby zgodę na jego wykorzystanie podpisali oboje rodzice.

Tylko takie rozwiązanie w 100% zabezpieczy Ciebie i Twojego klienta przed przyszłymi roszczeniami, gdyby jednak okazało się że rodzice modela nie byli tacy zgodni jak sądziłeś.

Brak czasu na czytanie?

Chcesz otrzymywać dodatkowe materiały i aktualizacje?

Zobacz także:

  • Wizerunek w kontrowersyjnej reklamie – Chcesz uniknąć kłopotów? Zgoda na wykorzystanie wizerunku powinna również uwzględniać kontekst w jakim ów wizerunek będzie wykorzystany.
  • Zdjęcia grupowe w reklamie – Wykorzystanie wizerunku w reklamie wymaga zezwolenia. Sprawa nie jest jednak tak oczywista przy zdjęciach grupowych np: z imprezy masowej.

Podziękowania dla:

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 610 718e-mail: bartosz@gajekpartnerzy.pl

umów bezpłatną konsultację | sklep ze wzorami umów

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: