fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep z umowami

Jakie warunki korzystania z youtube są ważne dla reklamodawców (cz.2)

Bartosz Gajek23 czerwca 2020Komentarze (0)

warunki korzystania z youtube[🚩Uwaga: w tym wpisie analizuję ogólne warunki korzystania z youtube w wersji z dnia 22 lipca 2019]

W opublikowanej już cz.1 analizowałem najważniejsze zapisy regulaminu platformy YT.

Dzisiaj chciałbym się skupić na warunkach na jakich możesz reklamować produkty i usługi na youtube.

Reklamy to dla wielu użytkowników platformy przykra “przeszkadzajka” w oglądaniu szwedzkiego youtubea PewDiePie  😁

Ale… dla Google te “przeszkadzajki” są warte piętnaście BILIONÓW rocznie i generują dla niego 10% całego zysku.

Konkluzja? Reklamy na youtube zostają 😉. I będą tylko zwiększać swój udział w rynku digital advertising.

Jeżeli więc Twoja agencja będzie chciała włączyć obsługę Youtube Ads do swojego portfolio to warto znać tych kilka paragrafów którymi się z Tobą dzisiaj podzielę.

Konkursy muszą mieć swój regulamin

Co do zasady youtube nie ma problemu z tym, że za jego pośrednictwem organizujesz konkursy dla swoich odbiorców.

Oczywiście pod warunkiem, że przestrzegasz przy tym zasad i wytycznych YouTube dotyczących konkursów.

Warunki korzystania z youtube nakładają na Ciebie obowiązek spełnienia pewnych wymagań ogólnych jak również przygotowania indywidualnego regulaminu.

Co do warunków ogólnych to są one rozsądne:

  • to Ty jesteś organizatorem i za wszystko odpowiadasz,
  • musisz przestrzegać swojego prawa krajowego przy organizowaniu konkursu,
  • udział w konkursie musi być nie odpłatny (a przy loteriach musisz też spełnić polskie warunki ich organizacji),
  • uczestnicy nie mogą być zobowiązani do przeniesienia na Ciebie jakichkolwiek praw (najczęściej będzie chodzić o prawa autorskie),
  • I na koniec najważniejsze: “bez uzyskania uprzedniej zgody YouTube na piśmie nie możesz sugerować związku YouTube z Twoim konkursem ani przedstawiać YouTube jako partnera konkursu“.

Jak wspomniałem warunki korzystania z youtube określają też minimalne wymagania jakie musi spełnić Twój regulamin.

Dlatego w zasadach konkursowych musisz umieścić:

  • link do Wytycznych dla społeczności YouTube oraz informację, że nieprzestrzeganie tych wytycznych powoduje dyskwalifikację,
  • informacje i pouczenia przewidziane polskim prawem
  • informacje i pouczenia dotyczące prywatności (zbieranie i wykorzystywanie danych osobowych)
  • wyraźne zastrzeżenie, że YouTube nie sponsoruje Twojego konkursu
  • wyraźne zastrzeżenie, że uczestnicy konkursu akceptując regulamin zwalniają YouTube ze wszelkiej odpowiedzialności

Reklamy a warunki korzystania z YouTube

Zacznij od swoistego “monopolu” youtube na reklamy:

Użytkownik nie może korzystać z Usługi w celu (a) sprzedaży usług reklamowych, sponsorskich lub promocyjnych świadczonych za pomocą lub w ramach Usługi bądź Treści, innych niż dopuszczone w zasadach dotyczących Reklam w YouTube (na przykład zgodne z zasadami lokowanie produktu);”

Z tego, moim zdaniem, niezbyt czytelnego zapisu wynika, że na platformie dozwolona jest tylko reklama przewidziana przez regulamin. A ten przewiduje, że albo korzystasz z reklam Youtube Ads albo tworzysz treści zawierające płatne lokowanie produktu.

Zapewne intencja była taka żeby wyraźnie oddzielić wartościowe treści od warstwy reklamowej. Być może chodzi o to żeby nie było “reklamy w reklamie”?.

W każdym razie warunki korzystania z youtube w tej części nie zachęcają do jakiejkolwiek kreatywności 😁.

Kolejną kwestią jest dopuszczalność osadzania filmów na stronach (kod “embed”):

“(b) sprzedaży usług reklamowych, sponsorskich lub promocyjnych na jakiejkolwiek stronie dowolnej witryny lub aplikacji zawierającej wyłącznie Treści pochodzące z Usługi lub gdy Treści pochodzące z Usługi są głównym źródłem takiej sprzedaży”.

Oznacza to, że można korzystać z osadzania filmów na witrynach (w końcu po to jest ta opcja), ale nie można tego nadużywać.

Obawa youtuba jest taka, że stworzysz stronę na której będą tylko osadzone filmy z platformy youtube, a następnie będziesz sprzedawać reklamy na tej stronie.

Z jednej strony to trochę dziwny business model, ale też mogę sobie wyobrazić bloga na którym publikowane są codzienne VLOGi, a autor go monetyzuje poprzez reklamy.

Czego na YouTube reklamować nie wolno

Warunki korzystania z youtube zawierają dłuuugą listę produktów i usług, których reklamować nie wolno. A dodatkowo lista kończy się ostrzeżeniem: “Pamiętaj, że to nie jest pełna lista.“.

Część tych produktów i usług jest dość oczywista (organy wewnętrzne, usługi towarzyskie, przemyt ludzi), ale niektóre są mało intuicyjne jak np: nie wolno umieszczać treści z linkami do aptek internetowych, które nie wymagają recepty.

Akurat w tym ostatnim przypadku Yotube przeanalizował nasze prawo krajowe i wskazał Polskę jako jeden z krajów, w których użytkownicy mogą to robić. Polacy więc mogą reklamować leki bez recepty, ale już aptek nie.

Wszystko to więc można sprowadzić do jednej, złotej zasady:

“Treści, których celem jest sprzedaż określonych produktów i usług objętych regulacjami, nie są dozwolone w YouTube.”

Jeżeli więc planujesz promować dany produkt na tej platformie to zadaj sobie najpierw pytanie: czy jego sprzedaż jest regulowana przez jakiekolwiek prawo, a następnie sprawdź czy youtube dopuścił reklamy tych produktów w naszym kraju.

Warunki korzystania z youtube ograniczają reklamę dla dzieci

Youtube stworzył specjalną aplikację “Youtube Kids”, która zawiera treści przeznaczone tylko dla dzieci.

Ta sub-platforma rządzi się jednak swoimi własnymi prawami, a w szczególności dwoma, podstawowymi zasadami:

  • w YouTube dla dzieci nie wolno wyświetlać reklam opartych na zainteresowaniach,
  • w YouTube dla dzieci nie wolno używać płatnych reklam z pikselami remarketingu ani innymi pikselami umożliwiającymi monitorowanie.

Youtube również drobiazgowo omawia obostrzenia w reklamie różnych kategorii produktów i usług:

  • Multimedia – nie mogą dotyczyć filmów przeznaczonych dla widowni w wieku powyżej 13 lat (PG-13),
  • Uroda i fitness – całkowicie zabronione,
  • Randki i związki – z wyłączeniem reklam portali randkowych oraz stron dotyczących usług ślubnych lub…rozwodowych 😉
  • Jedzenie i napoje – całkowicie zabronione i to nawet zdrowa żywność!
  • Produkty nielegalne lub podlegające osobnym przepisom – tutaj należy odwołać się do prawa krajowego,
  • Społeczności internetowe lub wirtualne – całkowicie zabronione,
  • Reklamy polityczne – całkowicie zabronione
  • Reklamy religijne – całkowicie zabronione

Dodatkowo na “Youtube Kids” nie można organizować konkursów, a wszelkie płatne reklamy muszą zawierać bardzo wyraźne oznaczenie marki i produktu.

Youtube dla biznesu

Na koniec popatrzmy na warunki korzystania z youtube w zakresie w jakim tworzą dodatkową kategorię użytkowników: użytkownicy biznesowi.

Użytkownikiem biznesowym staniesz się jeżeli korzystasz z usługi żeby:

“prowadzić działalność handlową, biznesową, rzemieślniczą lub zawodową („Użytkownik biznesowy”), w zakresie dopuszczalnym przez przepisy prawa”

Co to dla Ciebie oznacza?

Ano, że Youtube nie ponosi żadnej odpowiedzialności za Twoje “utracone zyski, przychody lub dane, utratę możliwości biznesowych lub przewidywanych oszczędności, straty pośrednie lub wtórne ani za odszkodowanie retorsyjne”.

A jeżeli platformie Google można byłoby przypisać odpowiedzialność odszkodowawczą to jest ona ograniczona w regulaminie do kwoty…500 EURO.

Ten zapis pozwala “jutubowi” na dość liberalne podejście do blokowania kanałów/treści, bo popełniając przy tym błąd i tak ryzyko odszkodowawcze ograniczone jest do 500 euro. Przy piętnastu bilionach to, umówmy się, można się “szarpnąć” na takie odszkodowanie 😉.

Ciekawostką jest to, że jeżeli poszkodowany youtuber chciałby się sądzić o te 500 EURO, a znajduje się w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii to:

  • do oceny warunków korzystania z youtube stosuje się  prawo krajowe (np: prawo polskie 😁),
  • sprawę można założyć w polskim sądzie

Brak czasu na czytanie?

Chcesz otrzymywać dodatkowe materiały i aktualizacje?

Zobacz także:

  • Regulamin Youtube cz.1 – Twoja agencja reklamowa chce tworzyć treści, ale nie wie youtube kocha, lubi, szanuje? Sprawdź najpierw regulamin youtube i co stoi w nim napisane…

Podziękowania dla:

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 610 718e-mail: bartosz@gajekpartnerzy.pl

umów bezpłatną konsultację | sklep ze wzorami umów

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: