fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep z umowami

Przeniesienie praw autorskich jest jak sprzedaż samochodu bo…

Bartosz Gajek06 września 2020Komentarze (0)

przeniesienie praw autorskich

W tym tygodniu uczestniczyłem w jutubowym livie na kanale Szukam Pracy.

Prowadzący – Karol Wyszyński – zadał moje ulubione pytanie:

“co byś doradził twórcy który chce sprzedać swój utwór?”

O umowach mógłbym mówić dużo, ale to wiąże się z prawniczym żargonem i cytowaniem przepisów.

To raczej nie jest content na popularny kanał youtube 😉.

Przeniesienie praw autorskich to jednak temat bliski mojemu sercu i często przewijający się w mojej praktyce.

Zdecydowałem się więc udzielić jednej porady.

I tylko jednej, bo jestem gorliwym wyznawcą zasady Pareta.

Kto nie słyszał o genialnym włoskim ekonomiście to mu powiem, że odkrył on występującą w naszej rzeczywistości nierówną dystrybucja działań i wyników (najcześciej w stosunku 20/80).

Przekładając to praktykę mogę powiedzieć, że 80% problemów z prawem autorskim wynika z 20% tych samych, najczęściej popełnianych błędów.

Dlatego najlepszą poradę mogę sprowadzić do jednej prostej zasady:

SPRZEDAWAJ SWOJE PRAWA AUTORSKIE JAKBYŚ SPRZEDAWAŁ SWÓJ SAMOCHÓD

Dlaczego i jak to zrobić?

Przeniesienie praw autorskich z chwilą zapłaty

Zastanówmy się wspólnie jak ludzie sprzedają swoje samochody.

Najpierw pojawia się kupiec, strony negocjują cenę, a gdy dojdą do porozumienia – podają sobie ręce.

Co się dzieje dalej?

Zasadniczo ludzie podpisują umowę, sprzedawca bierze gotówkę do ręki i wręcza nabywcy kluczyki do jego samochodu.

Mało kto podpisuje umowę sprzedaży samochodu, a następnie, patrząc jak nowy właściciel odjeżdża w siną dal, cierpliwie czeka na przelew ceny.

Jak pomyślisz o tej drugiej sytuacji w kontekście sprzedaży samochodu to brzmi to absurdalnie, prawda? 😁

A zdecydowana większość agencji reklamowych “wybiera” właśnie tę drugą opcję.

Piszę “wybiera”, bo nie jest to świadomy wybór.

Agencja reklamowa zawiera umowę natychmiast przenoszącą prawa autorskie na klienta i… czeka na przelew.

A druga strona może bez płacenia korzystać z Twoich praw autorskich, tak jakby jeździła Twoim samochodem 😉.

Jak temu zaradzić?

Obiecałem Ci prosty sposób więc oto i on:

W umowie wpisz tę prostą klauzulę:

“Przeniesienie praw autorskich z agencji na klienta następuje z chwilą zapłaty określonego w umowie wynagrodzenia”

Z prawnego punktu widzenia oznacza to, że  umowa może być skutecznie zawarta, ale nie wywrze skutków prawnych dopóki Ty nie otrzymasz pieniędzy.

Wracając więc jeszcze na chwilę do motoryzacyjnych analogi:

Papier na sprzedaż samochodu jest podpisany, ale kluczyki do niego nadal mam ja więc… “show me the money” 😁.

Brak czasu na czytanie?

Chcesz otrzymywać dodatkowe materiały i aktualizacje?

Zobacz także:

Podziękowania dla:

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 610 718e-mail: bartosz@gajekpartnerzy.pl

umów bezpłatną konsultację | sklep ze wzorami umów

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: