Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Zacznij tutaj

Windykacja w branży kreatywnej – cz.I windykacja “miękka”

Bartosz Gajek13 września 2018Komentarze (0)

windykacja w branży kreatywnejZatory płatnicze wyrastają w Polsce jak grzyby po deszczu więc windykacja w branży kreatywnej będzie nabierać na co raz bardziej na znaczeniu.

Słowo “windykacja” (z łacińska vindicatio 😁) brzmi enigmatycznie i groźnie (przynajmniej nie dla zawodowych dłużników…), ale kryje się pod nią całkiem proste postępowanie sądowe i egzekucyjne.

Wszystko zaczyna się, gdy jest …

Niezapłacona faktura

Brak zapłaty to nie koniec świata. Daleki jestem od tego żeby odsetki naliczać do kilku groszy po przecinku, a własnych klientów “częstować” karnym 40 EURO. Skoro tak nie robię we własnej firmie to szczytem hipokryzji byłoby żebym sugerował, abyś Ty tak robił. Zresztą obaj wiemy, że “szczucie” własnych klientów (cytat z pisma procesowego mojego przeciwnika w sądzie gospodarczym..) to podejście mało biznesowe.

Może i klient zapłaci te pare groszy odsetek i nawet dorzuci symboliczne 40 EURO, ale raczej już nie zaglądnie do Twojej agencji.

Do mojej kancelarii również.

Zmierzam do tego, że wejście na drogę sądową, zupełnie jak na ścieżkę wojenną, powinno być ostatecznością.

“Miękka” windykacja w branży kreatywnej

Windykacją “miekką” zwykło się nazywać wszelkie działania pozasądowe.

Zaczyna się od uprzejmego e-maila “czy faktura dotarła”. Faktycznie czasem ląduje w spamie 😁. Bardziej miękko się już nie da.

Działaniem często pomijanym jest telefon do klienta. Otóż e-maila łatwo się kasuje, ale w rozmowie telefonicznej trzeba już stawić Ci czoła i wytłumaczyć się z zatoru.

Z takiej rozmowy nigdy nie wychodzi się z pustymi rękoma. Dlaczego?

Z mojego doświadczenia (a często namawiam klientów na kontakt z dłużnikami) wynika, że możliwe scenariusze są zazwyczaj trzy.

Pierwszy, możliwie optymalny, to zawstydzony jegomość przeprosi za zwłokę i solennie zapewni, że zapłaci. I wiesz co? Często właśnie dlatego, że zadzwoniłeś stałeś się “wierzycielem uprzywilejowanym” i jest dużo większa szansa, ze klient zapłaci. W końcu dał Ci słowo

Drugi i trzeci są do siebie podobne: klient albo powie, że nie zapłaci bo nie ma, albo będzie unikał z Tobą kontaktu. Obydwa te zachowania znaczą to samo – źle się dzieje w państwie duńskim.

Wezwanie do zapłaty

Możesz je sporządzić i podpisać osobiście, ale szczerze wątpię, aby odniosło ono większy skutek niż telefon.

Alternatywą jest list adwokacki, który często przynosi efekt w postaci zapłaty, gdyż jest dla dłużnika jednoznacznym sygnałem, że widmo sporu sądowego stało się realne.

Windykacja w branży kreatywnej musi również uwzględniać, że spory stron często nie są tak prozaiczne jak “nie zapłacił, bo nie miał”.

Dlatego jeżeli sprawa jest wątpliwa warto żebyś w pierwszej kolejności rozważył możliwość zawarcia ugody pozasądowej, a jeżeli stawka jest wysoka złożył tzw. pozew na próbę czyli o symboliczne 500 zł.

Jeżeli wyczerpałeś już wszystkie możliwości załatwienia sprawy bez mieszania do niej Temidy to następnym etapem będzie już windykacja “twarda” 😀.

*****
Zobacz także:

Podziękowania dla:

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: