fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep

Zakaz konkurencji dla Twojej Agencji Reklamowej – co on oznacza i na co zwrócić uwagę

Bartosz Gajek08 kwietnia 2018Komentarze (0)

agencja reklamowa zakaz konkurencjiZapewne podpisując umowy spotkałeś się już z klauzulą dotyczącą zakazu konkurencji.

Kiedy w umowie pojawia się taki zapis to zazwyczaj obawa zleceniodawcy jest następująca:

korzystając z Twoich usług (np: do budowania tożsamości marki) Twój klient przez długi okres czasu krok po kroku, miesiąc po miesiącu, wprowadza Cię w tajniki swojej, często bardzo hermetycznej i wąskiej branży. Mówię tutaj o wiedzy i know-how, która zarezerwowana jest jedynie dla profesjonalistów i pasjonatów z górnej półki.

Taka, dajmy na to….. akwarystyka.

Być może za młodu miałeś akwarium z rybkami, a nawet odnosiłeś pewne sukcesy w hodowli gupików (Poecilia reticulata z rodziny piękniczkowatych). Gratuluję! Pozostaje Ci opanować tylko pozostałe 99,99% wiedzy branżowej i możesz samodzielnie brać się za przygotowanie strategii marketingowej, która zdominuje rynek akwarystyki słodkowodnej i morskiej 😃.

Jednak szansa jest marna, że bez wydatnego wsparcia klienta szybko (jeżeli w ogóle) opanujesz tak frapujące zagadnienia jak zestawy akwariowe, filtry wewnętrzne, media filtracyjne, pompy turbinowe, sterylizatory UV-C, podłoża, oświetlenie, ACTI pokarmy, lampysolarnesterylizatoryUV-Cgrzałkiakceso…..uffff !!😥

Jednak  pod koniec zlecenia w powyższych kwestiach nabędziesz biegłości i kompetencji, a już na pewno w zakresie w jakim jest to niezbędne, aby skonstruować skuteczny przekaz reklamowy dla odbiorców będących targetem. I pomyśleć, że jeszcze kilka miesięcy temu nie wiedziałeś nic o świecie aquascapingu

I tutaj dochodzimy do sedna: Twój klient nie tyle, że obawia się konkurencji z Twojej strony (raczej klejąc akwaria w swojej piwnicy nie zagrozisz krajowemu potentatowi w ich produkcji i imporcie), co chce tymczasowo uzyskać monopol na Twój know-how. TEN w który sam w toku zlecenia Cię wyposażył i który, przynajmniej przez jakiś czas, nie powinien wspomagać jego konkurenta. Klauzula zakazu konkurencji to zazwyczaj również klauzula wyłączności.

Czy takie postanowienia w umowie niosą za sobą zagrożenia? Zobaczmy.

Zakaz konkurencji musi określać umowa

Pamiętaj, że nie piszę tutaj o zakazie konkurencji, który określa Kodeks Pracy. To zupełnie inna bajka. Zakaz konkurencji w umowach o świadczenie usług, zlecenia czy o wykonanie dzieła musi wynikać wprost z ich zapisów. Jeżeli o czymś zapomnicie to niestety luki w waszej umowie nie zapełnią stosowne przepisy Kodeksu Cywilnego. Takich bowiem nie ma.

Dlatego niezwykle ważnym jest, aby umowa była bardzo jasna i klarowna. Określcie co rozumiecie przez zakaz konkurencji i na jakich zasadach ma on obowiązywać.

Czas trwania zakazu konkurencji

Najważniejsze postanowienie o jakim nie można zapomnieć to czas trwania zakazu. Zakaz konkurencji powinien wiązać Cię w trakcie obowiązywania umowy o świadczenie usług marketingowych oraz jakiś oznaczony czas po jej zakończeniu.

Przykład:

Zleceniobiorca powstrzyma się od działalności konkurencyjnej przez cały okres obowiązywania umowy o oświadczenie usług marketingowych, oraz przez okres 12 miesięcy od jej rozwiązania.

Rodzaj działalności konkurencyjnej

Aby nie naruszyć zakazu trzeba najpierw wiedzieć czego on dotyczy, a skoro masz nie prowadzić działalności konkurencyjnej to warto wiedzieć czym dokładnie Twój klient się zajmuje. Nie jakieś tam “w szczególności”, albo odwołanie się do tzw. kodów PKD. działalności klienta ujawnionych w rejestrach. To ma być konkret.

Przykład:

Zleceniodawca oświadcza, że zajmuje się produkcją, dystrybucją i eksportem zestawów akwariowych, filtrów wewnętrznych,  pomp turbinowych, sterylizatorów UV-C i innych akcesoriów dedykowanych dla akwarystyki słodkowodnej i morskiej. 

Sposób prowadzenia działalności konkurencyjnej

W umowach często spotykany jest zapis, w którym szczegółowo wymienia się w jaki sposób nie wolno prowadzić Ci działalności konkurencyjnej. O ile bowiem założenie działalności gospodarczej zajmującej się sprzedażą akcesoriów akwarystycznych jest przysłowiową “oczywistą oczywistością” to już posiadanie udziałów w spółce z o.o funkcjonującej w tej branży nie jest już tak jednoznaczne. Te postanowienia służyć mają zabezpieczeniu Zleceniodawcy przed próbami “obejścia zakazu” i wymieniają całe litanie przypadków, które za owo obejście mogłyby być uznane. Określając te przypadki można dodać słowo “w szczególności”, gdyż umowa nigdy nie przewidzi wszystkich możliwych przypadków nadużyć.

Przykład:

Zleceniobiorca oświadcza, że nie podejmie działalności konkurencyjnej w stosunku do Zleceniodawcy, za którą STRONY uznają w szczególności:

  1. prowadzenie konkurencyjnej względem Zleceniodawcy działalności gospodarczej,
  2. podjęcie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnego (umowa o dzieło, zlecenia itp.) u podmiotu prowadzącego konkurencyjną względem Zleceniodawcy działalność gospodarczą;
  3. uczestnictwo, jako wspólnik w spółce osobowej lub kapitałowej prowadzącej konkurencyjną względem Zleceniodawcy działalność gospodarczą,
  4. pełnienie funkcji członka władz spółki osobowej lub kapitałowej prowadzącej konkurencyjną względem Zleceniodawcy działalność gospodarczą;
  5. pełnienie funkcji prokurenta lub agenta przedsiębiorcy prowadzącego konkurencyjną względem Zleceniodawcy działalność gospodarczą,

Zakaz konkurencji to nie zakaz prowadzenia działalności

Na zakończenie odpowiedź na pytanie, z którym najpewniej tutaj przyszedłeś: czy zakaz konkurencji może sprawić, że nie będziesz mógł w ogóle prowadzić swojej działalności jako Agencja Reklamowa?

Nie i Tak.

Nie, gdyż zakaz konkurencji ma służyć zabezpieczeniu interesów konkretnego przedsiębiorcy w konkretnej branży. W dużym uproszczeniu umowa ma uniemożliwić “kradzież” pomysłów i danych, lub ich wykorzystanie do wsparcia konkurenta.  Będąc związanym zakazem konkurencji możesz nadal “ubrandawiać” najróżniejsze towary i usługi tylko….wara od akwariów!

Tak, gdyż oczywiście potencjalnie możliwym jest takie skonstruowanie umowy, z której wynikałby dla Ciebie zakaz jakiejkolwiek działalności. Taka klauzula jest jednak tylko hipotetyczna (nigdy takiej nie spotkałem), raczej nie dałoby się jej “ukryć” w umowie, a ponadto mam wątpliwości czy byłaby ona ważna i skuteczna, gdybyś za okres obowiązywania “totalnego” zakazu konkurencji nie otrzymywał słonego odszkodowania.

*****

Zobacz także:

Podziękowania:

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 610 718e-mail: bartosz@gajekpartnerzy.pl

umów bezpłatną konsultację | sklep ze wzorami umów

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: