fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep z umowami

Zakaz konkurencji dla agencji reklamowej – co on oznacza i na co zwrócić uwagę

Bartosz Gajek08 kwietnia 2018Komentarze (0)

zakaz konkurencjiZapewne podpisując umowy spotkałeś się już z klauzulą ustanawiającą zakaz konkurencji.

Kiedy w umowie pojawia się taki zapis to zazwyczaj obawa zleceniodawcy jest następująca:

korzystając z Twoich usług (np: do budowania tożsamości marki) Twój klient przez długi okres czasu krok po kroku, miesiąc po miesiącu, wprowadza Cię w tajniki swojego rzemiosła.

To często jest bardzo hermetyczna i wąska branża.

Mówię tutaj o wiedzy i know-how, która zarezerwowana jest jedynie dla profesjonalistów i pasjonatów z górnej półki.

Taka, dajmy na to….. akwarystyka.

Być może za młodu miałeś akwarium z rybkami, a nawet odnosiłeś pewne sukcesy w hodowli gupików (Poecilia reticulata z rodziny piękniczkowatych).

Gratuluję! Pozostaje Ci opanować tylko pozostałe 99,99% wiedzy branżowej i możesz samodzielnie brać się za przygotowanie strategii marketingowej, która zdominuje rynek akwarystyki słodkowodnej i morskiej 😃.

Jednak szansa jest marna, że bez wydatnego wsparcia klienta szybko (jeżeli w ogóle) opanujesz tak frapujące zagadnienia jak zestawy akwariowe, filtry wewnętrzne czy media filtracyjne.

A nawet gdyby Ci się udało to jeszcze trzeba “liznąć” temat pomp turbinowych, sterylizatorów UV-C, podłoża, oświetlenia, lampysolarnesterylizatoryUV-Cgrzałkiakceso…..uffff !!😥

Jednak  pod koniec zlecenia w powyższych kwestiach dzięki klientowi nabędziesz biegłości i kompetencji.

A już na pewno w zakresie w jakim jest to niezbędne, aby skonstruować skuteczny przekaz reklamowy dla odbiorców będących targetem.

I pomyśleć, że jeszcze kilka miesięcy temu nie wiedziałeś nic o świecie aquascapingu

I tutaj dochodzimy do sedna: Twój klient nie  obawia się konkurencji z Twojej strony.

Raczej klejąc akwaria w swojej piwnicy nie zagrozisz krajowemu potentatowi w ich produkcji i imporcie 😁

Nie, klient raczej tymczasowo chce uzyskać monopol na Twój marketingowy know-how.

TEN w który sam w toku zlecenia Cię wyposażył i który, przynajmniej przez jakiś czas, nie powinien wspomagać jego konkurenta.

Klauzula zakazu konkurencji to zazwyczaj również klauzula wyłączności.

Czy takie postanowienia w umowie niosą za sobą zagrożenia? Zobaczmy.

Zakaz konkurencji musi określać umowa

Pamiętaj, że nie piszę tutaj o zakazie konkurencji, który określa Kodeks Pracy. To zupełnie inna bajka.

Zakaz konkurencji w umowach o świadczenie usług, zlecenia czy o wykonanie dzieła musi wynikać wprost z ich zapisów.

Jeżeli o czymś zapomnicie to niestety luki w waszej umowie nie zapełnią stosowne przepisy Kodeksu Cywilnego o zakazie konkurencji. Takich bowiem nie ma.

Dlatego niezwykle ważnym jest, aby umowa była bardzo jasna i klarowna. Określcie co rozumiecie przez zakaz konkurencji i na jakich zasadach ma on obowiązywać.

Czas trwania zakazu konkurencji

Najważniejsze postanowienie o jakim nie można zapomnieć to czas trwania zakazu.

Zakaz konkurencji powinien wiązać Cię w trakcie obowiązywania umowy o świadczenie usług marketingowych oraz jakiś oznaczony czas po jej zakończeniu.

Przykład:

Zleceniobiorca powstrzyma się od działalności konkurencyjnej przez cały okres obowiązywania umowy o oświadczenie usług marketingowych, oraz przez okres 12 miesięcy od jej rozwiązania.

Rodzaj działalności konkurencyjnej

Aby nie naruszyć zakazu trzeba najpierw wiedzieć czego on dotyczy.

Skoro masz nie prowadzić działalności konkurencyjnej to warto wiedzieć czym dokładnie Twój klient się zajmuje.

Nie jakieś tam “w szczególności”, albo odwołanie się do konkretów czy nawet tzw. kodów PKD działalności klienta ujawnionych w rejestrach.

Musisz zapewnić sobie absolutną klarowność w zakresie tego czego nie będzie Ci wolno.

Przykład:

Zleceniodawca oświadcza, że zajmuje się produkcją, dystrybucją i eksportem zestawów akwariowych, filtrów wewnętrznych,  pomp turbinowych, sterylizatorów UV-C i innych akcesoriów dedykowanych dla akwarystyki słodkowodnej i morskiej. 

Sposób prowadzenia działalności konkurencyjnej

W umowach często spotykany jest zapis, w którym szczegółowo wymienia się w jaki sposób nie wolno prowadzić Ci działalności konkurencyjnej.

Przykładowo prowadzenie działalności gospodarczej zajmującej się sprzedażą akcesoriów akwarystycznych jest przysłowiową “oczywistą oczywistością”

Ale już posiadanie udziałów w spółce z o.o funkcjonującej w tej branży nie jest już tak jednoznaczne.

Te postanowienia służyć mają zabezpieczeniu Zleceniodawcy przed próbami “obejścia zakazu” i wymieniają całe litanie przypadków, które za owo obejście mogłyby być uznane.

Określając te przypadki można dodać słowo “w szczególności”, gdyż umowa nigdy nie przewidzi wszystkich możliwych przypadków nadużyć.

Te postanowienia możesz wykorzystać w umowie z swoim podwykonawcą, który ma dostęp do danych Twoich klientów i Twojego know-how.

Przykład:

Zleceniobiorca oświadcza, że nie podejmie działalności konkurencyjnej w stosunku do Zleceniodawcy, za którą STRONY uznają w szczególności:

  1. prowadzenie konkurencyjnej względem Zleceniodawcy działalności gospodarczej,
  2. podjęcie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnego (umowa o dzieło, zlecenia itp.) u podmiotu prowadzącego konkurencyjną względem Zleceniodawcy działalność gospodarczą;
  3. uczestnictwo, jako wspólnik w spółce osobowej lub kapitałowej prowadzącej konkurencyjną względem Zleceniodawcy działalność gospodarczą,
  4. pełnienie funkcji członka władz spółki osobowej lub kapitałowej prowadzącej konkurencyjną względem Zleceniodawcy działalność gospodarczą;
  5. pełnienie funkcji prokurenta lub agenta przedsiębiorcy prowadzącego konkurencyjną względem Zleceniodawcy działalność gospodarczą,

Zakaz konkurencji to nie zakaz prowadzenia działalności

Na zakończenie odpowiedź na pytanie, z którym najpewniej tutaj przyszedłeś: czy zakaz konkurencji może sprawić, że nie będziesz mógł w ogóle prowadzić swojej działalności jako agencja reklamowa?

Nie i Tak.

Nie, gdyż zakaz konkurencji ma służyć zabezpieczeniu interesów konkretnego przedsiębiorcy w konkretnej branży.

W dużym uproszczeniu umowa ma uniemożliwić “kradzież” pomysłów i danych, lub ich wykorzystanie do wsparcia konkurenta.

Będąc związanym zakazem konkurencji możesz nadal “ubrandawiać” najróżniejsze towary i usługi tylko….wara od akwariów!

Tak, gdyż oczywiście potencjalnie możliwym jest takie skonstruowanie umowy, z której wynikałby dla Ciebie zakaz jakiejkolwiek działalności.

Taka klauzula jest jednak tylko hipotetyczna (nigdy takiej nie spotkałem), raczej nie dałoby się jej “ukryć” w umowie.

Ponadto mam wątpliwości czy byłaby ona ważna i skuteczna, gdybyś za okres obowiązywania “totalnego” zakazu konkurencji nie otrzymywał słonego odszkodowania.

Brak czasu na czytanie?

Chcesz otrzymywać dodatkowe materiały i aktualizacje?

Zobacz także:

Podziękowania dla:

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 610 718e-mail: bartosz@gajekpartnerzy.pl

umów bezpłatną konsultację | sklep ze wzorami umów

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: