fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep z umowami

Prawa autorskie pracownika agencji reklamowej

Bartosz Gajek23 czerwca 2018Komentarze (0)

Prawa autorskie pracownikaDobrych kilka lat temu pewna agencja przygotowywała materiały promocyjne. Wszyscy przy projekcie uwijali się jak w ukropie, bo klient był z gatunku bardzo wymagających.

Kiedy jednak przyszło do zapoznania się z materiałami klient bez entuzjazmu klikał w kolejne propozycje alternatywne. Po chwili niezręcznej ciszy zakłócanej jednie przez kolejne “mlasknięcia” laptopowego touchpada, w końcu oblicze klienta rozjaśniało, a ten właściwą sobie powściągliwością rzucił aprobujące:

“to jest to”

Po wypiciu kawki i wymianie kilku uprzejmości (a w tym danych do faktury) klient opuścił biuro, a wszyscy w agencji rzucili się do laptopa zobaczyć, która wersja została wybrana.

I tutaj konsternacja, bo znajdujący się na szarym końcu wariant okazał się być dziełem studentki ASP, która jeszcze nie dawno na pół etatu praktykowała w tej agencji reklamowej.

Nikt nie wiedział jak to się stało, że “pierwsze reklamowe koty za płoty” studentki trafiły na prezentację dla klienta.

Ale grunt, że się spodobało.

I tutaj pojawia się pytanie:

“czy agencja nabyła prawa autorskie pracownika?”

Zobaczmy.

Co to jest utwór pracowniczy

Ustawa prawo autorskie wychodząc na przeciw potrzebom pracodawców wprowadza zasadę, że jeżeli pracownik stworzył utwór (copy, fotografia, grafika etc.) w ramach stosunku pracy to autorskie prawa majątkowe do tego utworu nabywa pracodawca. Autorskie prawa majątkowe są niezbędne żeby tym utworem “obracać” czyli prezentować go, zbywać, wykorzystywać w reklamie i marketingu itp.

Art. 12. [Utwory pracownicze]
1. Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.

Czy zatem samo zatrudnienie kreatywnego na umowę o pracę jest wystarczające?

Prawa autorskie pracownika i jego umowa

Kluczowy jest ten fragment przytoczonego wyżej przepisu – “pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy”.

Nasza studentka miała umowę o pracę (na pół etatu, ale miała!). Projekt zrobiła w godzinach pracy, w biurze i popijając firmową kawę 😁.

Czyli był to utwór pracowniczy?

Nie.

Dlaczego?

Odpowiedź na to pytanie znajdowała się w umowie o pracę.

W wspomnianej umowie Pani praktykantki,  (niestety!) wpisano standardowe prace biurowe: odbieranie poczty, telefonu, kserowanie, przygotowywanie korespondencji do wysłania.

Stworzenie estetycznej grafiki, która akurat wpadła w oko klientowi nijak miało się do zakresu zadań (obowiązków) tego pracownika.

Prawa autorskie pracownika w takim przypadku nigdy nie przeszły na pracodawcę czyli agencję.

Finał historii był jednak szczęśliwy: agencja dostała prawa autorskie do projektu, a budżet wakacyjny studentki został wydatnie
zasilony 😀.

W podobnej sprawie jednak pracodawca musiał obejść się ze smakiem, a jego pozew oddalono.

Warto więc w umowie o pracę lub jej załączniku w sposób drobiazgowy określić obowiązki danego pracownika, a w szczególności te związane z przygotowywaniem i projektowaniem wszelkich materiałów reklamowych.

Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?

Umowa o przeniesienie praw autorskich

Brak czasu na czytanie?

Chcesz otrzymywać dodatkowe materiały i aktualizacje?

Zobacz także:

  • Prawa autorskie do projektów wspólnika – dlaczego w agencji będącej spółką należy zadbać o przeniesienie praw autorskich ze wspólnika na spółkę.
  • Podwykonawca-współtwórca – warto zawierać z podwykonawcami umowy, na mocy których prawa autorskie przejdą na Twoją agencję. Inaczej wystąpią problemy związane ze współautorstwem.

Podziękowania dla:

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 610 718e-mail: bartosz@gajekpartnerzy.pl

umów bezpłatną konsultację | sklep ze wzorami umów

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: