fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep z umowami

Zabezpieczenie dowodu naruszenia praw autorskich agencji reklamowej

Bartosz Gajek16 sierpnia 2018Komentarze (0)

zabezpieczenie dowoduCo byś zrobił gdy Twój poranek rozpoczął się w następujący sposób:

Przygotowując śniadanie stwierdzasz, że w lodówce brak jest soku pomarańczowego, który akurat uwielbia Twoja druga połówka. Niewiele myśląc pewnie narzucasz coś na siebie i biegniesz do pobliskiego sklepu na szybkie zakupy.

Będąc w środku porywasz  koszyk i pewnym krokiem kierujesz się w stronę regału z napojami.

Wzrokiem szukasz tego konkretnego produktu, ale pewnie też nie możesz się powstrzymać żeby sobie nie pooglądać przy okazji opakowań.

Tak z zawodowej ciekawości, bo prowadzisz agencję brandingową i specjalizujesz się packagingu oraz grafice użytkowej.

Wodząc wzorkiem po długim regale pewnie w myślach recenzujesz prace kolegów i koleżanek z branży:

“całkiem nieźle”, “tu tak sobie”, “a tutaj … coś za dużo owców w tych owocach”.

Zresztą akurat jesteś w temacie, bo całkiem niedawno miałeś okazję trochę poprojektować w branży sokowniczej.

Tyle, że klient ostatecznie zrezygnował…

I gdy sięgasz po ten soczek, ten co akurat ta Twoja lepsza połówka lubi..

O żeż! 😱

Na półce obok stoi sok w TWOIM opakowaniu!

Ciskasz koszykiem i dobre dwadzieścia razy obracasz karton w rękach.

To jest definitywnie TWOJE opakowanie. Z małymi przeróbkami psującymi cały efekt, ale to ciągle Twój projekt.

Pierwszy odruch? Ściskając karton w garści iść się wykłócać do sprzedawcy w sklepie.

Tyle, że jest to mało racjonalne i co najwyżej zainspiruje kolejny spot Żabki.

Zacznij tak…

Zabezpieczenie dowodu w art. 80 prawa autorskiego

W obowiązującym prawie autorskim istnieje instytucja dość unikalna w skali całego naszego systemu prawnego.

Otóż art. 80 tej ustawy przyznaje Ci prawo do tzw. “roszczenia informacyjnego”.

Sąd na Twój wniosek może:

  1. zabezpieczyć dowody
  2. zobowiązać sprawcę naruszenia do udzielenia Ci informacji lub wydania dokumentacji (w tym np: plików z projektem przeznaczonym do druku)
  3. zobowiązać inne osoby (np: producenta opakowań) do udzielenia Ci informacji (np: ile wytworzono opakowań soków).

W naszej “sokowej” sprawie zabezpieczenie dowodu mogłoby polegać na zobowiązaniu drugiej strony do wydania plików z projektem opakowania, z których nastąpił wydruk.

Z kolei dokumentacja jaka może być Ci być potrzebna w procesie to raporty sprzedaży soku w opakowaniu Twojego autorstwa oraz umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych do projektu. To drugie to taka procesowa pułapka 😃.

Otóż producent soku może albo przyznać, że nie posiada takiej umowy (co jest tylko wodą na Twój procesowy młyn), albo na gwałt szukać figuranta, który weźmie na siebie autorstwo Twojego projektu i zawrze fikcyjną umowę o przeniesie praw (co szybko wyjdzie na jaw i tylko pogrąży przeciwnika w oczach sądu..).

Dopiero mając komplet takich informacji możesz rzetelnie przygotować się do złożenia pozwu.

Tutaj możesz przeczytać o zabezpieczeniu udzielonym w podobnej sprawie (tylko napitek nieco mniej zdrowy 😅).

Jak uzyskać zabezpieczenie informacyjne

Oczywiście nie jest tak, że sąd bezrefleksyjnie “przyklaśnie” każdemu Twojemu wnioskowi. Postępowanie o zabezpieczenie dowodu określone w art. 80 prawa autorskiego rządzi się takimi samymi prawami jak każde inne postępowanie zabezpieczające.

Oznacza to że musisz uprawdopodobnić, iż:

  1. Producent faktycznie sprzedaje soki w konkretnym opakowaniu,
  2. Ty jesteś autorem projektu opakowania

Zauważ, że użyłem słowa “uprawdopodobnić”, a nie “udowodnić”. Różnica, jak to bywa w świecie prawników, jest zasadnicza.

Otóż przy uprawdopodobnieniu praktycznie wszystkie chwyty są dozwolone, a zasady przeprowadzenia dowodów są mocno uproszczone.

Służę przykładem:

W postępowaniu sądowym ocena podobieństwa opakowań może wymagać opinii biegłego powołanego przez sąd.
Z kolei świadkowie muszą stawić się na wezwanie sądu i osobiście złożyć na sali swoje zeznania.

W postępowaniu zabezpieczającym pisemną opinię o podobieństwie opakowań może wydać na Twoje zlecenie dowolny specjalista np: właściciel innej agencji kreatywnej. Taką opinię dołączasz do wniosku o zabezpieczenie i będzie ona wzięta pod uwagę przez sąd.

Podobnie jest ze świadkami. Otóż nic nie stoi na przeszkodzie, żeby Twoi pracownicy, podwykonawcy czy inni świadkowie podpisali oświadczenia, z których wynika, że sam “Prezes od soków” korzystał z usług Twojej agencji i wykorzystał później projekt, za który się nawet nie rozliczył. Takie pisemne oświadczenia będą również “środkami uprawdopodobnienia”, które będą zaakceptowane przez sędziego rozpoznającego wniosek o zabezpieczenie.

Prócz tego nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wykonać fotografie soków wyłożonych na półkach w różnych sklepach oraz paragonów stanowiących dowód ich zakupu. Dane producenta ujawnione na opakowaniu są wystarczające, aby domniemywać kto wprowadził soczek do obrotu 😄, ale możesz również zabezpieczyć stronę Internetową z ofertą i oczywiście przedstawić obszerną korespondencję e-mail [zobacz tutaj jak do tego wykorzystać akt notarialny].

*****

Zobacz także:

Podziękowania dla:

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 610 718e-mail: bartosz@gajekpartnerzy.pl

umów bezpłatną konsultację | sklep ze wzorami umów

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: