adwokat Bartosz Gajek

⛑️ główny ratownik

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Umów bezpłatną konsultację

Sklep z umowami

Dwa sekrety czytelnej umowy z Agencją Marketingową

Bartosz02 września 2018Komentarze (0)

czytelność umowyPisałem już na tym blogu o tym jak ważnym jest żeby umowa była dla każdego zrozumiała.

Jednak nawet jeżeli wasza umowa jest do bólu jasna nie oznacza to, że umowa jest czytelna.

Czytelność umowy to coś innego. To poprawność warsztatowa 😁.

O higienę umów nie dba się prawie wcale, a wystarczy stosować się do dwóch prostych zasad żeby zdecydowanie zwiększyć komfort jej użytkowania (tak tak, po umowę czasem trzeba sięgnąć..).

Czytelność umowy zaczyna się od terminologii

To chyba najczęstszy „grzech kontraktowy”: zupełny brak konsekwencji w stosowanym nazewnictwie.

Taka dajmy na to „wizytówka” może w jednej umowie być wymiennie nazywana „przedmiotem umowy”, „projektem”, „materiałem identyfikacyjnym”, „dziełem”, „utworem”, „przedmiotem zlecenia” albo „zamówieniem”.

I jeszcze w takim przypadku idzie się połapać, ale czasami strony same się pogubią co miały na myśli.

Żeby ogarnąć tą rozrastającą się terminologią możesz zastosować dwa rozwiązania:

  • słowniczek – definiując najważniejsze zwroty używane w umowie tworzysz tzw. słowniczek. Przykładowo zamiast ciągle powtarzać „umowa o promocję produktów marki XXX z dnia 19.02.2018 r.” zdefiniuj, że ilekroć w umowie mowa o „umowie o promocję” należy przez to rozumieć „umowę o promocję produktów marki XXX z dnia 19.02.2018 r.”
  • „dalej” – jeżeli umowa jest stosunkowo krótka to słowniczek może wydawać się strzelaniem z armaty do wróbla. Alternatywnym rozwiązaniem jest technika „dalej”. Pisząc w umowie, że „przedmiotem umowy jest zaprojektowanie i wykonanie 6 logotypów dla marki XXX” następnie otwierasz nawias i piszesz (dalej „LOGOTYPY”). W ten sposób ilekroć w umowie pojawi się LOGOTYP mamy już zdefiniowane ile ich jest i dla jakiej marki mają być wykonane.

Czytelność umowy psują odesłania

Jeżeli w umowie zamiast wpisać o co Ci się rozchodzi piszesz „o którym mowa w §3 ust.2” to używasz odesłań.

Kiedyś spotkałem się z poglądem, że w ten sposób umowa wygląda bardziej profesjonalnie i „prawniczo” 😡.
To tak jakby przyspawać spoiler do Punto i powiedzieć, że dzięki temu wygląda bardziej „sportowo”.

Odesłania powodują, że czytając umowę musisz za każdym razem odrywać wzrok od interesującego Cię postanowienia żeby szukać, co akurat jest w tym §3 ust.2. A jeżeli takich odesłań jest w paragrafie więcej niż jeden to już w ogóle kaplica.

Przykład bezsensownego odesłania:

W przypadku zwłoki z wykonaniem obowiązku określonego w §4 ust.2 Zleceniobiorca zapłaci Zleceniodawcy karę umowną stanowiącą 20% kwoty o której mowa w §1 ust.5.

A o co autorowi chodziło?

W przypadku zwłoki z usunięciem wad Zleceniobiorca zapłaci Zleceniodawcy karę umowną stanowiącą 20% wynagrodzenia. 

Skoro w umowie jest cały paragram zatytułowany „WADY” i cały paragram „WYNAGRODZENIE” to naprawdę takie pieczołowite odsyłanie jest pozbawione sensu.

I mógłbyś powiedzieć, że się czepiam, bo to nie ma znaczenia.

A owszem, ma! 😜

Widzisz odesłania mają tę jedną wadę, że się same nieaktualizują.

Oznacza to, że za chwileczkę §4 stanie się §6, albo Twój §4 zamiast 5 ustępów będzie miał 3.

Jeżeli w umowie piszesz wszędzie „WADY” to nie ma problemu.

Natomiast jeżeli usilnie czytelnika „odsyłasz”to różnych paragrafów.

Cóż, po każdej zmianie musisz szukać, poprawiać i przede wszystkim pamiętać o tym, żeby „odsyłacze” były aktualne.

Gwarantuję Ci, że kiedyś coś przeoczysz, a wtedy może się okazać, że kluczowe „odesłanie” jest puste, bo takiego ustępu w finalnej wersji umowy nie ma.

Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?

Umowa na obsługę kampanii Facebook Ads

Brak czasu na czytanie?

Zobacz także:

  • Wypowiedzenie umowy i jak na nie odpowiedzieć – Wypowiedzenie umowy agencji marketingowej nie zawsze wywoła skutki prawne. Pewne błędy mogą sprawić, że wypowiedzenie będzie bezskuteczne.
  • Okres wypowiedzenia umowy – Czy wiesz jak dobrze wypowiedzieć, a następnie obliczyć okres wypowiedzenia umowy? Wszystkie zasady znajdują się w kodeksie cywilnym.

Podziękowania dla:

Podziękowania dla:

  • Photo by Amy Elting on Unsplash

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Bartosz Gajek

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.
    Chcesz zgłosić nielegalne treści? Szczegóły: regulamin treści.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: