Pewnie nie raz słyszałeś określenie „konsorcjum” i to najpewniej w kontekście przetargów i zamówień publicznych.
Cóż samo słowo „konsorcjum” oznacza „związek kilku przedsiębiorstw zawarty w celu dokonania wspólnego przedsięwzięcia”.
Innymi słowy Team Up 😁.
Zacznijmy jednak od początku.
Co to jest konsorcjum reklamowe
Pomimo tego, że w obrocie prawnym funkcjonuje kontrakt nazywany „umową konsorcjum” to my prawnicy (zapewne z przekory…) zaliczamy ją to typu „umów nienazwanych„.
Oznacza to tylko tyle, że umowa konsorcjum nie została uregulowana w żadnej ustawie.
Dlaczego więc w ogóle istnie coś takiego jak „konsorcjum” ?
Po pierwsze takie jest zapotrzebowanie rynku (o czym za chwilkę).
A po drugie dopuszczalność zawierania umowy konsorcjum wynika z zasady swobody umów (art. 3531 k.c.).
Kodeks cywilny pozwala Ci bowiem na bardzo dużą swobodę przy sporządzaniu i zawieraniu kontaktów.
Z kolei mianem konsorcjum reklamowego określa się taki typ konsorcjum które obrało sobie za cel świadczyć usługi reklamowe.
Czy konsorcjum ma osobowość prawną i jak je założyć
Konsorcjum nie ma osobowości prawnej, a w dużym uproszczeniu „powstaje” z chwilą podpisania umowy.
Nie będę przynudzał o tym, co w literaturze prawniczej pisze się o różnych teoriach dotyczących organizacji i stosunków wewnętrznych konsorcjum.
Przebiegle posłużę się metaforą samochodu 😃.
Ty i kilku Twoich znajomych chcecie dojechać do odległej miejscowości. Kiedy okazało się, że jedziecie w to samo miejsc zrobiliście zrzutkę na wynajęcie samochodu, a następnie na zmianę kierujecie, aż dojedziecie do celu.
W tym przypadku „odległa miejscowość” to wasz „cel gospodarczy”, „zarzutka” to zebranie wspólnych środków, a kierowanie na zmianę to wspólna praca. No a konsorcjum? To właśnie ten samochód. Wsiedliście do niego żeby osiągnąć cel.
Konsorcjum to po prostu umowa między dwoma lub większą ilością agencji reklamowych, które zobowiązały się razem wykonać duży projekt lub zamówienie.
Po co zakładać konsorcjum reklamowe?
Dlaczego agencje reklamowe miałyby łączyć się w konsorcja? Otóż duży może więcej.
Załóżmy, że chcesz uczestniczyć w przetargu, ale po zapoznaniu się z warunkami uczestnictwa dochodzisz do wniosku, że nie posiadasz wystarczających środków (sprzętu, ludzi, doświadczenia). Ale jeżeli do konsorcjum dobierzesz sobie jeszcze 2-3 inne małe agencje to okazuje się, że wasze wspólne środki są w sam raz. I dzięki temu możecie wystartować w wymarzonym przetargu.
Jak wygląda umowa konsorcjum
Przede wszystkim konsorcjum musi mieć ściśle określony cel. To nie jest spółka cywilna, gdzie celem jest „robić biznes”.
Konsorcjum reklamowe służy osiągnięciu bardzo skonkretyzowanego celu (np: wygranie przetargu i wspólne wykonanie zamówienia) i traci rację bytu z chwilą kiedy cel ten uda się osiągnąć, lub kiedy jest pewne, że cel jest nieosiągalny (przetarg został rozstrzygnięty na waszą niekorzyść).
Umowa powinna określać tzw. stosunki wewnętrzne czyli zadania i obowiązki poszczególnych agencji, oraz udział w zyskach, rozliczenie kosztów itp.
Poza tym konsorcjum reklamowe powinno mieć lidera. Taki lider otrzymuje od pozostałych konsorcjantów pełnomocnictwa i staje się czymś na kształt prezesa konsorcjum (taki prezes z małej „p” i z przymróżeniem oka). Jest to niezbędne, aby zamawiający miał z kim rozmawiać, negocjować i podpisywać dokumenty. Brak lidera skutkowałby koniecznością każdorazowego ustalania wszystkich kwestii z członkami konsorcjum, co wypaczałoby trochę ideę wspólnego przedsięwzięcia.
Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?
Brak czasu na czytanie?
Zobacz także:
- Konsorcjum reklamowe – co to jest konsorcjum i jak może zwiększyć potencjał Twojej agencji reklamowej w przetargach.
- Zarząd sukcesyjny – Kiedy Ciebie zabraknie Twoja budowana latami agencja reklamowa może szybko rozlecieć się jak domek z kart. Zaradzić temu może zarząd sukcesyjny.
Podziękowania dla:
- Photo by Nathan Dumlao on Unsplash
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }