fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep

Wzór umowy agencji reklamowej cz.III – kompleksowa umowa dzięki prostemu trikowi

Bartosz Gajek24 lutego 2018Komentarze (0)

wzór-umowy-agencji-reklamowej-kompleksowa-umowaKompleksowa umowa.

Co jest jej przeciwieństwem?

Gentlemen’s agreement.

Niby też dobrze, bo ma w nazwie “agreement”, ale…

Niestety w praktyce tego typu honorowe porozumienia okazują się być:

  1. mało gentelmen’s
  2. jeszcze mniej agreement

Nie raz miałem do czynienia z sytuacją kiedy, kolokwialnie rzecz ujmując, umowa sobie, a strony sobie.

Niby jakieś parafki zostały złożone, jakieś projekty umów wysłane…

Ale wszystko to działo się przy akompaniamencie licznych spotkań, oraz dziesiątek e-maili i wiadomości na WhatsAppie.

W efekcie każda ze stron miała jakąś wizję wspólnego projektu i przy odrobinie szczęścia te wizje powinny się były pokryć.

I tak zazwyczaj jest, aż..

Kompleksowa umowa vs “nie tak się umawialiśmy

Problemy się zaczynają dopiero od sakramentalnych słów “nie tak się umawialiśmy.

Wtedy jedna ze stron pospiesznie wertuje umowę, żeby zacytować jej odpowiednie postanowienia, a druga forwarduje liczne e-maile z których wynika, że inaczej sprawy się mają.

I znowu prawnicy mają zajęcie: czy doszło do zawarcia umowy w toku negocjacji? Czy strony wiąże dodatkowa umowa zawarta w formie ustnej?

To w jaki sposób negocjujesz umowy z pewnością nie ulegnie zmianie. Klient wpada na co raz to nowe pomysły, Ty podsuwasz mu co raz to lepsze rozwiązania, a e-maile piętrzą się w skrzynce. Na tym polega piękno procesu twórczego 😃.

Jest jednak prosty sposób abyś miał pewność, że umowa pod którą składasz podpis to jest właśnie TO co Twoja Agencja Marketingowa podjęła się wykonać.

Uchylenie wszelkich wcześniejszych uzgodnień

Mityczna “kompleksowa umowa” to nie taka, gdzie masz ABSOLUTNĄ PEWNOŚĆ, że w e-mailu nie czyha “to coś” co przeoczyliście.

Kompleksowa umowa to taka która zawiera klauzulę kompleksowości.

Merger clause (jakby to powiedzieli nasi sojusznicy zza wielkiej wody) jest środkiem na przecięcie wszelkich spekulacji dotyczących tego na co strony się umówiły. Umowa do której trafiła taka klauzula  stanowi dzięki niej wyczerpujący zbiór praw i obowiązków stron.

Jak to zrobić?

W postanowieniach końcowych umowy (nie wiem czy już zauważyłeś, ale w umowie ważne rzeczy są na końcu 😆) dopisz:

“Strony oświadczają, że umowa ma charakter kompletny oraz wyczerpujący i niniejszym uchylają wszelkie inne porozumienia jakie mogły zostać między nimi zawarte w toku jej negocjacji”.

Z doświadczenia mogę powiedzieć, że pradoksalnie ta klauzula ułatwia i przyspiesza negocjacje.

Strony działają dużo szybciej i sprawniej, gdy nie mają obaw, że później ktoś będzie przytaczał ich luźno rzucane propozycje.

Na koniec wasze “ostatnie słowo” będzie w umowie.  I to dopiero jest kompleksowa umowa.

Nie mniej i nie więcej.

*****

Zobacz także:

Podziękowania dla:

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 610 718e-mail: bartosz@gajekpartnerzy.pl

umów bezpłatną konsultację | sklep ze wzorami umów

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: