Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem natrafienia na nieuczciwego kontrahenta. Czasami ta nieuczciwość może wykroczyć poza typową „niezapłaconą fakturę” i przybrać formę przestępstwa.
Niezależnie od tego czy prowadzisz agencję kreatywną w formie jednoosobowej działalności gospodarczej czy też spółki z o.o może ona być pokrzywdzona przestępstwem i dochodzić ochrony swoich praw w postępowaniu karnym.
Dlaczego warto zaangażować ograny ścigania w Twoje problemy?
Pokrzywdzony przestępstwem i jego prawa
Przede wszystkim złożenie zawiadomienia o przestępstwie jak również udział w tym postępowaniu jako pokrzywdzony przestępstwem nic Cię nie kosztuje.
Potencjalnie możesz jednak wiele zyskać:
- organy ścigania zbiorą dowody i w razie potrzeby zlecą wykonanie opinii biegłym. Dowody te możesz później wykorzystać w postępowaniu cywilnym.
- w postępowaniu karnym możesz uzyskać odszkodowanie tak samo jako w postępowaniu cywilnym
- wyrok karny skazujący sprawcę wiąże sąd cywilny. Oznacza to, że sąd cywilny musi uznać, że sprawcą jest skazany.
- pieniądze zasądzone w postępowaniu karnym jest łatwiej odzyskać, ponieważ jeżeli skazanemu sąd warunkowo zawiesił wykonanie kary to brak zapłaty np: odszkodowania na Twoją rzecz może skutkować odwieszeniem i zarządzeniem wykonania kary pozbawienia wolności.
Zniesławienie – art. 212 kodeksu karnego
Z tym przestępstwem masz największą szansę zetknąć się na na codzień. Najczęściej to przestępstwo przybierze formę zniesławiającego Cię wpisu w Internecie np:
„Agencja SEO „XXXX” to oszuści! Panowie udają, że pozycjonują, a tak na prawdę nic nie robią tylko wystawiają faktury i to niezgodnie z umową. Uwaga na tych oszustów!”
Sprawcę takiego anonimowego wpisu nie jest łatwo ustalić, ale nie jest to niemożliwe.
Taki wpis z pewnością naraziłby Ciebie jako właściciela Agencji SEO na utratę zaufania potrzebnego, żeby prowadzić taką działalność.
Co istotne ważne jest tylko czy wypowiedź hejtera potencjalnie nadaje się, aby podważyć Twoją wiarygodność i nie musisz wykazywać, że akurat przez TEN wpis utraciłeś jakiegokolwiek klienta.
Więcej o przestępstwie zniesławienia w Internecie możesz przeczytać na blogu Mecenas Agnieszki Wernik.
Zniewaga – art. 216 kodeksu karnego
Trudno pisze się o zniewadze jeżeli nie przytoczy się jej treści.
Postanowiłem jednak tego nie robić, bo doszedłem do wniosku, że wtedy wyobraźnia czytelnika lepiej pracuje 😆.
Zresztą to jest typ czynu zabronionego gdzie pokrzywdzony przestępstwem wie, że został znieważony.
Od razu zaspokoję Twoją ciekawość i odpowiem na pytanie, które często mi się zadaje:
czy w sądzie cytuje się niecenzuralne wypowiedzi?
Tak 😜.
Tak długo jak się da świadkowie i strony mówią o „obelżywych słowach”, „słowach powszechnie uważanych na obraźliwe” czy „wulgaryzmach”, ale prędzej czy później sąd zapyta o konkret.
I wtedy konkret pada.
Zazwyczaj wiązanką.
Czasami zniewagę trudno jest odróżnić od wspomnianego już zniesławienia, ale to dlatego, że zniewaga jest doskonałym dodatkiem do zniesławienia.
Przykładowo:
„Pan Dariusz z Agencji Reklamowej spartaczył robotę i jeszcze wziął za to pieniądze. Omijałbym z daleka, bo to oszust i zwykły…..”
Przywłaszczenie – art. 284 kodeksu karnego
Przywłaszczenie na pierwszy rzut oka jest nieco mało intuicyjnym przestępstwem, ale stosunkowo łatwo go wytłumaczyć.
Sprawca „przypisuje” sobie coś co należy do Ciebie. To oczywiście może być jakaś rzecz (np: rower), ale w przypadku Twojej branży najczęściej będzie to prawo, a konkretnie autorskie prawo majątkowe.
Z takim przywłaszczeniem będziesz mięć do czynienia w takiej sytuacji:
- jako podwykonawca przygotowałeś grafikę dla innej agencji (Zamawiającego)
- nie przeniosłeś autorskich praw majątkowych do grafiki na Zamawiającego, bo nie otrzymałeś umówionego wynagrodzenia
- Zamawiający, pomimo że nie otrzymał od ciebie praw majątkowych, przenosi je na swojego Klienta
Oszustwo – art. 286 kodeksu karnego
Nie każda niezapłacona faktura musi od razu oznaczać, że trafiłeś na oszusta.
Ale niestety zdarzają się sytuacje kiedy „klient” zamówi różne usługi marketingowe, ale nie ma zamiaru za nie zapłacić.
Niestety organa ścigania traktują ten przepis „po macoszemu” i niezwykle trudno jest uzyskać skazanie. „Zawodowi” oszuści doskonale wiedzą jak wyjaśniać i co robić żeby uniknąć oskarżenia o oszustwo (zapłacić niewielką część kwoty, deklarować gotowość do spłaty reszty etc.). A amatorzy mogą szybciutko nadrobić braki w edukacji na Internecie 😤.
Coż, jak pisałem na wstępie złożyć zawiadomienie zawsze możesz.
A nuż coś dobrego z tego przyjdzie…
Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?
Brak czasu na czytanie?
Zobacz także:
- Ustalenie danych hejtera brandu – Dane hejtera marki są tylko z pozoru łatwe do uzyskania. Będziesz potrzebować pomocy prokuratora, a w tle pojawi się tajemnica telekomunikacyjna.
- Komentarze obraźliwe dla marki -Marka którą się opiekujesz została zaatakowana przez obraźliwe komentarze? Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną daje Ci narzędzia do jej ochrony.
Podziękowania dla:
- Photo by NeONBRAND on Unsplash
{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
Bardzo dziękuję za polecenie mojego bloga 🙂
a bardzo proszę 😜