adwokat Bartosz Gajek

⛑️ główny ratownik

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Umów bezpłatną konsultację

Sklep z umowami

Uszkodzona paczka z materiałami reklamowymi

Bartosz29 czerwca 2018Komentarze (0)

paczka z materiałami reklamowymiNiedawno zakończyłem arcyciekawą sprawę przeciwko znanej firmie kurierskiej.

Nie będę naginać rzeczywistości: w paczce nie były materiały reklamowe 😃.

Ale przecież być mogły!

Wyobraź sobie, że właśnie czekasz na materiały z drukarni. Termin goni, klient tupie nogami, a paczka już w drodze.

Tyle, że paczucha ostatecznie trafia do Ciebie jakby prosto spod prysznica.

Zawartość dosłownie pływała.

Kurier coś tam wymamrotał, że ponoć magazyn zalało, bo „napewno on jej nie zmoczył”.

Chwytasz więc szybko za słuchawkę i dzwonisz na infolinię:

„zgłaszam, że trafiła do nas uszkodzona paczka z materiałami reklamowymi”

Ale na infolinii nikt nie chce z Tobą drzeć kotów.

Ba, nawet Cię zapewniono go, że dostaniesz „pełne odszkodowanie” więc nie ma powodu żeby paczki nie odbierać.

Z akcentem na „pełne”.

Paczka więc została odebrana i tutaj zaczynają się schody. A właściwie równia pochyła.

Odszkodowanie faktycznie w trymiga zostało Ci przyznane.

Ba, nawet wypłacone. Pełne.

Pełne 500 zł.

Wartość zawartości paczki? 10.000 zł.

Zapytasz jak to możliwe?

Regulamin chroni konsumentów, nie przedsiębiorców

Przewoźnik umieścił w swoim regulaminie takie zapisy:

Odpowiedzialność Przewoźnika X wobec Konsumentów z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania Usługi
przewozowej regulują przepisy Prawa przewozowego,
2. Odpowiedzialność Przewoźnika X wobec innych osób niż Konsumenci z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania
Usługi przewozowej regulują przepisy Prawa przewozowego, z zastrzeżeniem poniższych postanowień:
1) Odpowiedzialność Przewoźnika X z tytułu utraty, ubytku lub uszkodzenia przesyłki ogranicza się do najniższej z
poniższych kwot:
zadeklarowanej wartość przesyłki,
rzeczywistej, zwykłej wartości przesyłki,
kwoty 500 złotych.

Konsument „OCZYWIŚCIE, ŻE JEST CHRONIONY” przez prawo przewozowe i przewoźnik zastrzegł to w regulaminie niemalże dużymi literami.

Ale ponieważ Ty prowadzisz agencję reklamową to jesteś przedsiębiorcą.

Dla Ciebie więc przewoźnik zastrzegł , że ogranicza swoją odpowiedzialność do 500 zł.

Nie ważne czy w paczce były tenisówki czy kilkaset lakierowanych folderów reklamowych.

Nie jesteś konsumentem? Twoje odszkodowanie to 500 zł.

I to nic, że prawo przewozowe zupełnie inaczej reguluje kwestie odszkodowania, bo …patrz: regulamin.

Reklamacja u przewoźnika, czy nawet surowe adwokackie wezwanie do zapłaty nic nie wskórają

Pozostaje Ci sąd.

Regulamin a prawo przewozowe

Moja sprawa tak naprawdę sprowadzała się do sporu prawnego, który sąd miał rozstrzygnąć:

„czy przewoźnik może regulaminem ograniczyć swoją odpowiedzialność w stosunku do przedsiębiorcy za zniszczenie/utratę paczki – wbrew prawu przewozowemu”?

I okazało się, że ….. nie może 😁.

Sąd przedstawił tutaj dwutorową argumentację:

  1. Nie wykazano, aby odbiorca paczki zaakceptował regulamin, czy nawet miał możliwość się z nim zapoznać.
  2. Przepisy prawa przewozowego mają charakter bezwzględnie obowiązujący i nie mogą być modyfikowane regulaminem.

Bezwzględnie. Nie mogą być modyfikowane.

Co to oznacza?

Że zawsze stosuje się prawo przewozowe, a w tym zakresie regulamin jest nieważny.

Paczka z materiałami reklamowymi i faktura VAT

Jakie więc klient ostatecznie otrzymał odszkodowanie?

Dokładnie takie jak przewiduje prawo:

Art.  80.  [Odszkodowanie w przypadku utraty lub ubytku przesyłki]

1. Wysokość odszkodowania za utratę lub ubytek przesyłki nie może przewyższać wartości, którą ustala się na podstawie i w następującej kolejności:

1)ceny wskazanej w rachunku dostawcy lub sprzedawcy albo
2)ceny wynikającej z cennika obowiązującego w dniu nadania przesyłki do przewozu bądź
3)wartości rzeczy tego samego rodzaju i gatunku w miejscu i czasie ich nadania.

Na zawartość przesyłki była faktura VAT więc nie było najmniejszego problemu z wykazaniem jej wartości.

Więc jeżeli Twoja paczka z materiałami reklamowymi również „zażyła kąpieli” to… walcz o swoje.

Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?

Umowa na obsługę social media

Brak czasu na czytanie?

Zobacz także:

Podziękowania dla:

  • Photo by Rubén Bagüés on Unsplash

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Bartosz Gajek

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.
    Chcesz zgłosić nielegalne treści? Szczegóły: regulamin treści.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: