fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep z umowami

Umowa o SEO – wypowiedzenie zlecenia z ważnych powodów

Bartosz Gajek29 sierpnia 2018Komentarze (0)

wypowiedzenie zlecenia z ważnych powodówNatrafiłem na ciekawy wyrok Sądu Rejonowego Szczecin-Centrum w Szczecinie Wydział XI Gospodarczy, który dotyczy prawa zleceniodawcy do wypowiedzenia umowy pozycjonowania.

Myślę, że będzie on doskonałym pretekstem do omówienia ważnej kwestię jaką jest wypowiedzenie zlecenia z ważnych powodów.

Usługi SEO

Pozwana była niezadowolona ze świadczonej przez agencję SEO usługi, gdyż słowa kluczowe wskazane w umowie w jej ocenie “były za bardzo specjalistyczne”  i częściowo nie odnosiły się do jej działalności.
Po skontaktowaniu się z agencją SEO pozwana przesłała swoje propozycje keywordsów, a strony zawarły aneks do umowy ustalając nowe zasady rozliczania umowy.

Słowa kluczowe wykorzystywane w procesie pozycjonowania i optymalizacji pozostały jednak niezmienione przez agencję.

Pozwana próbowała wyjaśniać sprawę z pracownikami agencji SEO, ale w odpowiedzi na jej e-maile otrzymywała tylko podziękowania za kontakt. Wielokrotne próby nawiązania kontaktu telefonicznego z agencją były również nieskuteczne.

Ostatecznie pozwana wypowiedziała umowę o pozycjonowanie jako przyczyny wskazując swoje niezadowolenie z usługi oraz całkowity brak kontaktu ze strony agencji SEO. Pozwana rozliczyła się jeszcze z agencją za połowę stycznia (wtedy druga strona otrzymała oświadczenie o wypowiedzeniu umowy) i uznała, że współpraca się zakończyła.

Agencja SEO kontynuowała usługę pozycjonowania i wystawianie faktur, których pozwana nie przyjmowała i domagała się ich korekty.

Sąd stanął na stanowisku, że wypowiedzenie umowy przez pozwaną było skuteczne, gdyż powołała się ona na obiektywnie istniejące “ważne powody”. Brak kontaktu ze strony agencji SEO oraz zupełne ignorowanie zmiany słów kluczowych został przez Sąd zakwalifikowany jako brak współpracy przy wykonywaniu umowy czyli właśnie “ważny powód”. Wypowiedzenie zlecenia z ważnych powodów było więc w tym przypadku uzasadnione.

Skoro więc pozwana skutecznie wypowiedziała umowę, to agencja SEO dalej bezumownie pozycjonując stronę nie mogła domagać się zapłaty.

Jak to więc jest z tymi przepisami o zleceniu?

Umowa o świadczenie usług czyli (prawie) zlecenie

Umowa o świadczenie usług nie jest kompleksowo uregulowania w kodeksie cywilnym (tak jak np: umowa o dzieło czy umowa najmu) i dlatego stosuje się do niech odpowiednio przepisy o zleceniu.

Odpowiednio nie znaczy toćka w toćkę 😜.

Nie mniej jednak przepisy o zleceniu stosuje się do umów o świadczenie usług. Właściwie to nawet ciężko jest jednoznaczne wskazać, które przepisy o zleceniu nie stosuje się do świadczenia usług 😅.

Przykładem takiego zastosowania może być art. 740 kc stanowiący, że “Przyjmujący zlecenie powinien udzielać dającemu zlecenie potrzebnych wiadomości o przebiegu sprawy”.

W omawianym wyroku Sądu doskonale odpowiednio zastosował to rozwiązanie umowy o świadczenie usług przyjmując, że agencja SEO nie może tak po prostu nie odbierać telefonów od klientki i oczekiwać, że ta powinna ten stan cierpliwie znosić.

Najważniejszym i budzącym najwięcej kontrowersji jest jednak..

Wypowiedzenie zlecenia z ważnych powodów

Kodeks cywilny standardowo przewiduje, że każda ze stron może wypowiedzieć zlecenie “w każdym czasie” czyli bez powodu, albo z błahego powodu (zwanego także “widzimisię”).

Nie ma sensu tutaj rozpisywać się nad możliwością wypowiedzenia “zwykłego”, bo tą część przepisu można modyfikować wolą stroną. Jeżeli więc w umowie SEO określisz okres wypowiedzenia to to postanowienie zastępuje regulację kodeksową.

Można śmiało założyć, że dosłownie WSZYSCY regulują tą kwestię w umowie 😀.

Czego jednak nie da się uregulować to uprawnienie do wypowiedzenia zlecenia z ważnych powodów.

Tyle, że ważne powody to powody, które w powszechnym przekonaniu mają charakter nadzwyczajny czy też niecodzienny.

Ważnymi powodami dla sądów są okoliczności niezależne, niezawinione przez stronę wypowiadającą i niemożliwe do przewidzenia np:

#1 zdarzenie przez które dalsze wykonywanie umowy jest bezcelowe

Przykład: w skutek włamania na serwer i skasowania serwisu nie istnieje już portal, który należy pozycjonowań.

#2 zdarzenie przez które dalsze realizowanie obowiązków jest nadmiernie utrudnione

Przykład: w skutek zmiany prawa część słów kluczowych nie może być już wykorzystywana przy pozycjonowaniu

Taka dajmy na to ustawa hazardowa wprowadziła zakaz oferowanie i reklamowania na stronie internetowej, na której urządzane są gry hazardowe, pewnych czynności bankowych takich jak udzielanie kredytu.

#3 choroba jednej ze stron

Przykład: wypadek samochodowy powodujący konieczność zamknięcia działalności gospodarczej

#4 nagła zmiana sytuacji życiowej

Przykład: zajście w ciążę i trudny jej przebieg powodujący konieczność zawieszenia działalności gospodarczej

#5 uzasadniona utrata zaufania

Tu odsyłam do wyroku, który przytoczyłem na wstępie 😀.

Co nie jest ważnym powodem do wypowiedzenia umowy

Wszelkie powody, które może i są racjonalne, ale nie są obiektywnie ważne.

Najczęściej będzie to niezadowolenie klienta z wyników pozycjonowania.

I tutaj trzeba jasno rozróżnić dwa źródła tego niezadowolenia:

  • agencja SEO nie dotrzymała warunków umowy np: gwarantując określoną pozycję w wyszukiwarkach.
  • klient miał własne wizje i cele związane z pozycjonowaniem, którym agencja SEO nie sprostała.

W pierwszym przypadku tak na prawdę mamy do czynienia z utratą zaufania czyli już omówionym ważnym powodem.

W drugim zaś przypadku jeżeli oczekiwania klienta wynikają nie z zapewnień agencji SEO czy umowy, ale z jego osobistych przemyśleń.

Zacytuję tutaj pewnego forumowicza, którego ułańska fantazja na lata utkwiła mi w pamięci:

“szypko hop na pierwsze miejsce i żniwa”

[pisownia oryginalna]

Przyznam, że tak postrzeganemu SEO trudno jest sprostać, ale dopóki nie reklamujesz swoich usług w ten sposób możesz spać spokojnie 😃.

*****

Zobacz także:

  • Zerwanie umowy – dlaczego umowy z Twoją Agencją Kreatywną nie można tak po prostu “zerwać” i ile to może klienta kosztować
  • Odstąpienie czy wypowiedzenie umowy – jaka jest różnica między odstąpieniem a wypowiedzeniem i kiedy masz je stosować.

Podziękowania dla:

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 610 718e-mail: bartosz@gajekpartnerzy.pl

umów bezpłatną konsultację | sklep ze wzorami umów

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: