Zlecenie takie jak każde inne: miałeś zaprojektować, wykonać a następnie zamontować reklamę zewnętrzną u klienta.
Zlecenie różniło się tylko tym, że klient był z innej części Polski.
Wszystko szło gładko: klient od początku sprecyzował parametry reklamy, akceptował kolejne projekty i płacił wedle harmonogramu.
Wydawałoby się, że po montażu pozostało tylko wystawić fakturę końcową i zlecenie wykonane.
Nic bardziej mylnego.
Niedługo po zakończeniu projektu zadzwonił rozgorączkowany klient z pretensjami:
„Co za reklamę mi zrobiliście!! Wszystko jest źle”
Ze słowotoku dowiadujesz się też, że klient ma postępowanie w związku z tą reklamą, grozi mu kara pieniężna i że sprawy tak nie zostawi (czytaj: „spotkamy się w sądzie„). Dodatkowo Twoich pracowników nagrała kamera jak montowali reklamę, a PODOBNO ukarać można też podmiot który umieścił reklamę.
Co teraz?
Uchwała krajobrazowa a tablica reklamowa
Faktycznie w ustawie o planowaniu przestrzennym jest art. 37d, który stanowi że:
Podmiot, który umieścił tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe niezgodne z przepisami uchwały, o której mowa w art. 37a ust. 1, podlega karze pieniężnej.
Nieprawnik mógłby powyższy przepis odczytać dosłownie, a więc agencja reklamowa wykonała montaż reklamy więc ją „umieściła”, a zatem:
uchwała krajobrazowa + bezprawna reklama agencji = kara pieniężna dla agencji
Prawnik nieco inaczej zdekoduje ten przepis 😀.
Twoja agencja reklamowa jest w wyżej przytoczonym scenariuszu podmiotem, któremu klient powierzył wykonanie czynności. Decydentem jest tutaj klient i to on rozporządza nośnikiem reklamy w sposób niezgodny z prawem miejscowym. Istota tego przepisu przecież nie sprowadza się do poszukiwania, kto użył wkrętarki żeby przykręcić ostatnią śrubę i zakończyć montaż 😁. Nie chodzi zatem o czynności faktyczne (montaż), ale o decyzję i wcielenie jej w życie (doprowadzenie do tego że reklama zawiśnie w określonym miejscu).
Odpowiedzialność agencji reklamowej wobec klienta
W naszej sprawie będzie stosować się przepisy o dziele, które w zakresie Twojej odpowiedzialności za wady odsyłają do rękojmi przy sprzedaż. I właśnie tutaj natrafisz na przepis, który mówi, że odpowiadasz jeżeli dzieło (w naszym przypadku reklama) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował Cię przy zawarciu umowy, a a ty nie zgłosiłeś zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia.
Czy zatem jeżeli klient zamówił reklamę o parametrach XY, która miała być zamontowana na terenie gminy, gdzie dopuszcza się tylko parametry XYZ to czy powinieneś zwrócić klientowi uwagę, że miejscowa uchwała krajobrazowa wyklucza zgodne z prawem wykorzystywanie zamówionej reklamy?
Tak.
Nie.
Może.
Naprawdę nie potrafię na to pytanie jednoznacznie odpowiedzieć, ale potencjalne ryzyko pociągnięcia Cię do odpowiedzialności (w końcu jesteś profesjonalistą i zapewniłeś, że wykonasz umowę z należytą starannością) istnieje.
Co zatem możesz zrobić żeby ustrzec się przed takim ryzykiem?
Bacznie i uważnie śledzić uchwały reklamowe i być może uczynić z tego zaletę swojej oferty:
„zapewniamy weryfikację czy projektowana reklama jest zgoda z prawem miejscowym”
Alternatywnie możesz wyłączyć swoją odpowiedzialność w umowie zawierając tę prostą klauzulę:
„Strony wyłączają odpowiedzialność Agencji za zgodność przedmiotu zamówienia z prawem miejscowym”
Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?
Brak czasu na czytanie?
Zobacz także:
- Uchwała Reklamowa – jak gmina swoją uchwałą krajobrazową może wpłynąć na przygotowywaną przez Ciebie reklamę outdoorową.
- Tablica Reklamowa a Urządzenie Reklamowe – jaka jest między nimi różnica.
Podziękowania dla:
- Photo by Gavin Allanwood on Unsplash
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }