fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep z umowami

Zastrzeżenie praw autorskich przez agencję reklamową

Bartosz Gajek02 czerwca 2019Komentarze (0)

Zastrzeżenie praw autorskichW niedawnym wpisie cytowałem uzasadnienie wyroku, gdzie agencja przygotowała projekt i przesłała go klientowi wraz z “klauzulą w zakresie zastrzeżenia praw autorskich”.

Ku mojemu zaskoczeniu wystarczyło tylko wspomnieć o “klauzuli zastrzeżenia praw autorskich” żeby…

…Na mojego bloga zaczęły gromadnie trafiać osoby zainteresowane tym wyszukaniem.

Być może obawiasz się, że jak “nie zastrzeżesz” to coś stracisz.

Albo, że ktoś będzie mógł sobie przywłaszczyć Twoją pracę jako “niezastrzeżoną”

Albo, że klient będzie upoważniony do korzystania z Twojego projektu bez rozliczania się z Tobą.

Tymczasem “zastrzeżenie praw autorskich” to mit. Absolutny mit.

Czas się z nim rozprawić 😁.

Zastrzeżenie praw autorskich a ich powstanie

Nie łatwo będzie mi to wytłumaczyć. Wiem, bo wielokrotnie już się z tym mierzyłem w rozmowach z klientami.

Często nieskutecznie.

Bo to zagadnienie bardzo abstrakcyjne.

Daj mi jednak szansę:

To czy wykonane przez Ciebie materiały reklamowe będą “utworem” w rozumieniu prawa autorskiego nie jest zależne od Ciebie.

Trochę to dziwne, bo agencja reklamowa z gruntu zajmuje się tworzeniem treści reklamowych.

A agencja content marketingowa to już w ogóle nic nie robi tylko produkuje treści 😀.

Jak więc jest to możliwe, że możesz tworzyć coś w pocie czoła, a nie podlega to ochronie?

Niestety nie jest tutaj ważny nakład pracy, ani nawet największe starania.

Prawo autorskie chroni np: materiały reklamowe tylko wtedy, gdy mają one charakter:

  • oryginalny
  • indywidualny
  • i są ustalone w jakiejkolwiek formie (czy jakoś się zmaterializowały np: jako storyboard)

Więcej o ochronie utworów przez prawo autorskie możesz przeczytać tutaj.

Zatem albo wynik Twojej pracy obiektywnie takie kryteria spełnia albo nie.

Wszelkie Twoje deklaracje, zastrzeżenia i oświadczenia nie mają tutaj znaczenia.

Nie chciałbym jednak wywołać u Ciebie wrażenia, że stworzenie utworu jest z prawnego punkty widzenia czymś niezwykle skomplikowanym. Wręcz przeciwnie 😆.

Chcę Ci jednak uzmysłowić, że coś tym utworem się nie stanie tylko dlatego, że tak zadecydujesz.

Dla pewności sięgam po drastyczny przykład: narysowałem dla Ciebie słoneczko z chmurką w https://www.youidraw.com/apps/painter/

Ten “utwór” nie jest ani oryginalny (każdy trzylatek tak maluje) ani indywidualny (każdy potrafi tak nabazgrać z Paincie).

Zastrzeżenie praw autorskich do tego słoneczka nic tutaj zmieni. Utwór w rozumieniu prawa autorskiego nijak to nie jest 😃.

Oczywiście z materiałami reklamowymi sprawa może być nieco bardziej subtelna i mniej oczywista. Chociaż i tutaj bywa różnie.

W sprawie sprawie VI GC 204/15 odmówiono ochrony reklamie, bo praca grafika miała się sprowadzić do “zmiany czcionki napisów na reklamie” oraz “osadzenia w projekcie zdjęcia nagiego torsu mężczyzny”. Tutaj też ze strony agencji nastąpiło zastrzeżenie praw autorskich i….niczego to nie zmieniło.

Przejście praw autorskich na klienta wobec ich niezastrzeżenia

Sam fakt, że wysyłasz jakikolwiek projekt do klienta ABSOLUTNIE nie stanowi jakiejkolwiek zgody na jego wykorzystanie w całości ani w części.

Nie jest tak, że zapał klienta do natychmiastowego wykorzystania materiałów może ostudzić TYLKO jakieś tam zastrzeżenie praw autorskich.

Właściwie to jest dokładnie na odwrót 😁.

Zgodnie z prawem, aby przeniesienie praw autorskich było ważne musisz zawrzeć z klientem umowę na piśmie.

Jeżeli więc nie podpisałeś z klientem umowy na przeniesienie autorskich praw majątkowych to nawet wielokrotne wysyłanie projektu mailem tego nie zastąpi.

Z drugiej zaś strony gdy Twój materiał reklamowy utworem nie jest (z przyczyn jak powyżej) to zawarcie umowy z klientem nie spowoduje przeniesienia autorskich praw majątkowych.

Zwyczajnie nie da się przenieść czegoś czego samemu się nie posiada 😉.

*****
Zobacz także:

  • Prawna ochrona reklamy i jej brak – Prawna ochrona reklamy nie przysługuje każdemu materiałowi promocyjnemu.Musisz jeszcze pomyślnie przejść test “statystycznej jednorazowości”.
  • Ochrona utworu – jakie cechy musi posiadać utwór, aby korzystać z ochrony przewidzianej prawem autorskim.
  • Ochrona pomysłu – ustawa prawo autorskie przewiduje, że ochroną nie są objęte idee. Dlatego ochrona prawna pomysłu zależy od tego czy się “zmaterializował” i przybrał postać.

Podziękowania dla:

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 610 718e-mail: bartosz@gajekpartnerzy.pl

umów bezpłatną konsultację | sklep ze wzorami umów

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: