fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Sklep z umowami

Co powinien zawierać wzór umowy NDA dla agencji reklamowej

Bartosz Gajek10 czerwca 2019Komentarze (0)

wzór umowy NDAOstatnimi czasy często ma okazję opiniować różne umowy NDA, które klienci niemalże hurtowo “wciskają” agencjom reklamowym.

Taki wzór umowy NDA zazwyczaj przewiduje szablonowe zakazy “nie wolno nigdzie, z nikim i o niczym”.

I oczywiście do tego kara umowna naliczana w setkach tysięcy złotych (przy wartości zlecenia np: 30.000 zł..).

Najgorsze jest, że inni uczestnicy obrotu (a w tym agencje reklamowe) “podpatrują” korporacyjne umowy kopiując powielane w nich błędy.

Tymczasem dobry wzór umowy NDA rządzi się pewnymi zasadami, których naprawdę warto przestrzegać.

Umowa NDA powinna być szczegółowa

Podstawowym błędem jest pisanie umowy o zachowaniu poufności w sposób możliwie szeroki i ogólny. I poprzestanie na tym.

Takie kontrakty przewidują, że jak przekroczysz progi firmy swojego klienta to tajemnicą jest już dosłownie wszystko.

W rzeczywistości jednak właściciel marki pewnie jest zainteresowany ochroną tylko kilku kluczowych typów informacji.
To może być np: informacja, że za chwilę na rynek wejdzie nowy produkt albo jego wyniki sprzedażowe.

Aby takie treści w ogóle skutecznie chronić należy je precyzyjnie określić.

Od razu zaznaczę, że jestem też wrogiem przesadnego minimalizmu w umowach.

Umowę którą łatwo się czyta i podpisuje zazwyczaj bardzo trudno się egzekwuje 😃.

Dlatego zachęcam do czegoś zupełnie przeciwnego: do obszernego opisywania tego, co uważamy  za newralgiczne.

Wyprzedzam Twoje pytanie: nie pozbawiasz się ochrony jeżeli czegoś zapomnisz wprost zastrzec jako poufnego.

Wystarczy, że przed wymienieniem wszystkich treści poufnych zaznaczysz, że “są to w szczególności:”.

W ten sposób tworzysz tzw. “katalog otwarty” czyli w potocznym rozumieniu to co tam wymieniasz nie wyczerpuje tematu.

Powinieneś jednak dążyć, aby pominięcie istotnej kwestii było absolutnym wyjątkiem od reguły.

Przykładowa klauzula dotycząca przetargów:

Poufnością objęte są informacje zawarte w dokumentach, plikach i zestawieniach dotyczących w szczególności:

  1. klientów AGENCJI,
  2. przetargów w jakich uczestniczyła lub zamierza uczestniczyć AGENCJA,
  3. ofert handlowych złożonych AGENCJI,
  4. ofert handlowych złożonych przez AGENCJĘ,
  5. stosowanych przez AGENCJĘ wzorcach dokumentów, umów i ofert,
  6. referencji i listów polecających wystawionych lub otrzymanych przez AGENCJĘ

Poufność nie może obejmować informacji powszechnie znanych

Konsekwencją zbyt szerokiego rozumienia poufności jest objęcie nią informacji powszechnie znanych.

Skutek jest taki, że informacje naprawdę newralgiczne mogą “przemieszać się” z takimi które stanowią powszechną wiedzę branżową. To bardzo “osłabia” taką umowę.

A wiesz kiedy ona jest ona “mocna”? Gdy strona która zobowiązuje się do zachowania poufności jest przekonana o jej sensie.
Taka osoba rozumie wtedy, że ma dostęp do wartościowych informacji i że jest potrzeba ich ochrony.

Umowy też często nie uwzględniają, że “poufny” charakter informacji może się zmieniać w czasie.

Okoliczność, ze Twoja agencja reklamowa przygotowuje reklamę dla nowego brandu powinna być poufna.

Ale czy 5 miesięcy po starcie kampanii taka umowa ma jeszcze sens?

Dlatego równie ważne jak określenie co jest informacją poufną jest uściślenie co nią nie jest.

Albo co nią przestało być.

Przykładowa klauzula:

Za TREŚCI POUFNE nie uważa się informacji, materiałów i danych:

  1. które są powszechnie publicznie dostępne w rejestrach, księgach, ewidencjach i sprawozdaniach,
  2. będących w posiadaniu ZOBOWIĄZANEGO przed zawarciem UMOWY ODRĘBNEJ i pochodzących z innych źródeł niż AGENCJA,
  3. które stanowią powszechnie dostępną wiedzę zawodową, branżową, biznesową lub technologiczną.

Wzór umowy NDA powinien zawierać nie tylko kary

Jak już pisałem zastrzeganie kar umownych w “bąbilionach” złotych odstrasza jedynie od podpisania takiej umowy.

A przecież celem umowy o zachowanie poufności nie jest  tylko maksymalnie przyłożyć sprawcy naruszenia.

Celem jest ochrona informacji.

Gdy już dojdzie do wycieku (zwłaszcza tego przypadkowego) nie ma co liczyć, że kara umowna zmotywuje naszego zobowiązanego do współpracy. Jemu bardziej będzie się opłacać “zamieść sprawę pod dywan” i liczyć, że jakoś uda mu się uniknąć odpowiedzialności finansowej.

Zapominamy, że przecież prócz kija jest też marchewka!

Doskonale pokazuje to RODO, w którym znalazły się zapisy które “premiują” tych którzy szybko zareagują na np: wyciek danych osobowych. Taka firma może wtedy liczyć za znacznie zmniejszenie kary jeżeli zamiast tuszować sprawę podejmie kroki, aby poinformować osoby dotknięte wyciekiem.

Ten model sprawdza się też w umowie NDA, która może przewidywać, że agencja reklamowa zmniejszy a nawet zrezygnuje z kary umownej. Jeżeli tylko skruszony sprawca pójdzie na współpracę 😉.

Przykładowa klauzula:

AGENCJA może miarkować karę albo zwolnić ZOBOWIĄZANEGO z obowiązku jej zapłaty, jeżeli ZOBOWIĄZANY niezwłocznie poinformuje AGENCJĘ o fakcie utraty TREŚCI POUFNYCH i podejmie wszelkie kroki mające na celu zapobieżenie lub zminimalizowanie wyrządzenia szkody.

Potrzebujesz sprawdzonego wzoru umowy?

Umowa NDA

*****
Zobacz także:

  • Umowa NDA – co to jest non-disclosure agreement i czy może być zabezpieczony karą umowną
  • Dochodzenie kary umownej z NDA – omówienie wyroku w sprawie przeciwko grafikowi o zapłatę kary umownej za naruszenie umowy o poufności.

Podziękowania dla:

 

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 610 718e-mail: bartosz@gajekpartnerzy.pl

umów bezpłatną konsultację | sklep ze wzorami umów

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: