fbpx

Bartosz Gajek

adwokat

Jako adwokat pomagam kreatywnym rozwiązać problemy z jakimi borykają się ich agencje marketingowe. Przeczytasz tutaj jak uniknąć błędów popełnianych w Twojej branży – tych najczęstszych i… tych najbardziej kosztowych. Podpowiem Ci jak umowy mogą chronić efekty Twojej pracy i jak zadbać o to, żeby zawsze działały na Twoją korzyść. Wreszcie poradzę Ci jak porozumieć się z trudnym klientem (TYM który spędza Ci sen z powiek), a gdy wszystko inne zawiedzie – jak skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem...
[Więcej >>>]

Zacznij tutaj

Przedawnienie się roszczeń klienta w stosunku do Agencji Reklamowej

Bartosz Gajek05 września 2018Komentarze (0)

przedawnienie roszczeń klienta do agencji reklamowejPo raz kolejny sięgnę do studni bez dna czyli nieśmiertelnej zasady Pareta i wyciągnę z niej mądrość pokroju:

20% klientów powoduje 80% problemów

Czy podobnie jest w Twojej agencji reklamowej?

Przeważająca większość Twoich klientów jest wręcz idealna: zadowoleni, płacą na czas i jeszcze polecają dalej.

Jest jednak pewnie takich kilku, którym zwyczajnie nie potrafisz dogodzić.

Każdy projekt wykonany dla nich to taka beczka prochu, która niewiadomo kiedy pod tobą raczy eksplodować.

Na szczęście każda beczka prochu ma termin przydatności i po pewnym czasie się przeterminuje.

A raczej przedawni 😁.

Porozmawiajmy więc o tym czym są…

Terminy przedawnienia

Jak już pisałem tutaj Twoje roszczenie do klienta o zapłatę może się przedawnić (w 2018 roku już na nowych zasadach).

Twój klient z kolei może mieć roszczenia do Ciebie o usunięcie wad, albo o obniżenie ceny materiałów reklamowych.

Są to tzw. uprawnienia z przepisów o rękojmi, albo po prostu “rękojmia” (często mylona z gwarancją, ale sprowadza się do tego samego).

Możliwym jest również przedawnienie się roszczeń klienta w stosunku do Twojej agencji.

Oznacza to, że po przedawnieniu się roszczenia klienta możesz mu odmówić naprawy, albo zwrotu części pieniędzy.

Pamiętaj, że klient może również skorzystać z zawezwania do próby ugodowej, żeby przerwać bieg przedawnienia.

W takim przypadku termin będzie biegł on na nowo.

Kiedy Agencja Reklamowa nie odpowiada za wadę

Zacznijmy od tego co najprzyjemniejsze czyli kiedy z góry jesteś zwolniony z wszelkiej odpowiedzialności.

  1. wada dzieła powstała z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez zamawiającegotutaj się rozpisywałem dlaczego warto klienta uczciwie poinformować że jego materiał się nie nadaje do wykonania umowy.
  2. w umowie strony wyłączyły stosowanie przepisów o rękojmi – w przypadku ryzykownych zleceń warto wyłączyć stosowanie przepisów o rękojmi i wtedy nie odpowiadasz za wady. Nie jest to jednak rozwiązanie do każdej umowy, używać z umiarem.

Przedawnienie się roszczeń klienta z rękojmi

Rękojmia to nic innego jak prosta zasada, która stanowi, że jesteś odpowiedzialny względem klienta, jeżeli wykonane materiały reklamowe mają wadę fizyczną lub prawną.

Roszczenie klienta o usunięcie wady materiałów reklamowych przedawnia się po roku od kiedy klient stwierdził wadę.

Klient może jednak już na starcie stracić swoje uprawnienia jeżeli nie zbadał materiałów reklamowych przy ich przyjęciu i nie zawiadomił Ciebie o ich stwierdzeniu. Nie ma więc takiej możliwości żeby materiał reklamowy przeleżał się w nieotwartej przesyłce kurierskiej przez pół roku, a potem “nagle” klient zorientował się, że widzi wadę .

Kiedy roszczenia klienta się nie przedawnią

Klient może skutecznie zgłosić wady pomimo upływu przysługujących mu terminów jeżeli wady te podstępnie ukryłeś.

Tak tak, podstępnie 🙄.

Ten przepis ma dużo większy sens przy budynkach, gdzie pole do popisu jest znacznie większe (np: można różne pęknięcia i ubytki “ślicznie” zagipsować), ale teoretycznie stosuje się go również do materiałów reklamowych.

Szczerze? Nie przychodzi mi nic do głowy więc jeżeli coś kiedyś podstępnie ukryjesz to daj mi znać, ok? 😜.

*****

Zobacz także:

Podziękowania dla:

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest GAJEK PARTNERZY ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bartosz@gajekpartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: