Po raz kolejny sięgnę do studni bez dna czyli nieśmiertelnej zasady Pareta i wyciągnę z niej mądrość pokroju:
20% klientów powoduje 80% problemów
Czy podobnie jest w Twojej agencji reklamowej?
Przeważająca większość Twoich klientów jest wręcz idealna: zadowoleni, płacą na czas i jeszcze polecają dalej.
Jest jednak pewnie takich kilku, którym zwyczajnie nie potrafisz dogodzić.
Każdy projekt wykonany dla nich to taka beczka prochu, która niewiadomo kiedy pod tobą raczy eksplodować.
Na szczęście każda beczka prochu ma termin przydatności i po pewnym czasie się przeterminuje.
A raczej przedawni 😁.
Porozmawiajmy więc o tym czym są…
Terminy przedawnienia
Jak już pisałem tutaj Twoje roszczenie do klienta o zapłatę może się przedawnić (w 2018 roku już na nowych zasadach).
Twój klient z kolei może mieć roszczenia do Ciebie o usunięcie wad, albo o obniżenie ceny materiałów reklamowych.
Są to tzw. uprawnienia z przepisów o rękojmi, albo po prostu „rękojmia” (często mylona z gwarancją, ale sprowadza się do tego samego).
Możliwym jest również przedawnienie się roszczeń klienta w stosunku do Twojej agencji.
Oznacza to, że po przedawnieniu się roszczenia klienta możesz mu odmówić naprawy, albo zwrotu części pieniędzy.
Pamiętaj, że klient może również skorzystać z zawezwania do próby ugodowej, żeby przerwać bieg przedawnienia.
W takim przypadku termin będzie biegł on na nowo.
Kiedy Agencja Reklamowa nie odpowiada za wadę
Zacznijmy od tego co najprzyjemniejsze czyli kiedy z góry jesteś zwolniony z wszelkiej odpowiedzialności.
- wada dzieła powstała z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez zamawiającego – tutaj się rozpisywałem dlaczego warto klienta uczciwie poinformować że jego materiał się nie nadaje do wykonania umowy.
- w umowie strony wyłączyły stosowanie przepisów o rękojmi – w przypadku ryzykownych zleceń warto wyłączyć stosowanie przepisów o rękojmi i wtedy nie odpowiadasz za wady. Nie jest to jednak rozwiązanie do każdej umowy, używać z umiarem.
Przedawnienie się roszczeń klienta z rękojmi
Rękojmia to nic innego jak prosta zasada, która stanowi, że jesteś odpowiedzialny względem klienta, jeżeli wykonane materiały reklamowe mają wadę fizyczną lub prawną.
Roszczenie klienta o usunięcie wady materiałów reklamowych przedawnia się po roku od kiedy klient stwierdził wadę.
Klient może jednak już na starcie stracić swoje uprawnienia jeżeli nie zbadał materiałów reklamowych przy ich przyjęciu i nie zawiadomił Ciebie o ich stwierdzeniu. Nie ma więc takiej możliwości żeby materiał reklamowy przeleżał się w nieotwartej przesyłce kurierskiej przez pół roku, a potem „nagle” klient zorientował się, że widzi wadę .
Kiedy roszczenia klienta się nie przedawnią
Tak tak, podstępnie 🙄.
Szczerze? Nie przychodzi mi nic do głowy więc jeżeli coś kiedyś podstępnie ukryjesz to daj mi znać, ok? 😜.
Brak czasu na czytanie?
Zobacz także:
- Przedawnienie roszczeń Agencji Reklamowej – jak przedawniają się Twoje roszczenia i co zrobić żeby do tego nie dopuścić.
- Nowe terminy przedawnienia roszczeń Agencji Reklamowej – jak nowe zasady przedawniania się roszczeń wpłyną na branżę kreatywną w 2018 roku.
Podziękowania dla:
- Photo by Markus Spiske on Unsplash
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }